Back to search

H20-LEIT-LEIT-ICT-Information and Communication Technologies

Trustable architectures with acceptable residual risk for the electric, connected and automated cars

Awarded: NOK 5.3 mill.

Trustable architectures with acceptable residual risk for the electric, connected and automated cars

Independent validation is fundamental to emphasise the capability and safety of any solution in the electric, connected and automated (ECA) vehicles space. It is vital that appropriate and audited testing takes place in a controlled environment before any deployment takes place. As the software and hardware components come from multiple vendors and integrate in numerous ways, the various levels of validation required must be fully understood and integration with primary and secondary parts must be considered. The key targets of ArchitectECA2030 are the robust mission-validated traceable design of electronic components and systems (ECS), the quantification of an accepted residual risk of ECS for ECA vehicles to enable type approval, and an increased end-user acceptance due to more reliable and robust ECS. The proposed methods include automatic built-in safety measures in the electronic circuit design, accelerated testing, residual risk quantification, virtual validation, and multi-physical and stochastic simulations. The project will implement a unique in-vehicle monitoring device able to measure the health status and degradation of the functional electronics empowering model-based safety prediction, fault diagnosis, and anomaly detection. A validation framework comprised of harmonized methods and tools able to handle quantification of residual risks using data different sources (e.g. monitoring devices, sensor/actuators, fleet observations) is provided to ultimately design safe, secure, and reliable ECA vehicles with a well-defined, quantified, and acceptable residual risk across all ECS levels. The project brings together stakeholders from ECS industry, standardization and certification bodies (e.g. ISO, NIST, TUEV), test field operators, insurance companies, and academia closely interacting with ECSEL lighthouse initiative Mobility.E to align and influence emerging standards and validation procedures for ECA vehicles.

Funding scheme:

H20-LEIT-LEIT-ICT-Information and Communication Technologies

Funding Sources

Thematic Areas and Topics

LTP3 Klima, miljø og energiSamfunnssikkerhetIKT forskningsområdeDigital sikkerhetPortefølje InnovasjonDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorLTP3 Samfunnssikkerhet og beredskapPortefølje Demokrati og global utviklingPolitikk- og forvaltningsområderNæring og handelLTP3 Samfunnsikkerhet, sårbarhet og konfliktPortefølje Energi og transportPortefølje Muliggjørende teknologierIKT forskningsområdeSmarte komponenterBransjer og næringerIKT-næringenBransjer og næringerTransport og samferdselPolitikk- og forvaltningsområderDigitalisering og bruk av IKTLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetPolitikk- og forvaltningsområderDigitaliseringPolitikk- og forvaltningsområderForsvar og sikkerhetBransjer og næringerLTP3 IKT og digital transformasjonVerifisering, pilotering, demonstrasjon (ny fra 2014)InternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidLTP3 Bærekraftige byregioner og transportsystemerLTP3 Uttesting og kommersialisering av FoUIKTPolitikk- og forvaltningsområderSamferdsel og kommunikasjonFNs BærekraftsmålMål 11 Bærekraftig byer og samfunnKlimarelevant forskningPortefølje ForskningssystemetInternasjonaliseringLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierIKT forskningsområdeRobotikk, automatiseringTransport og mobilitetIKTIKT - Bruk og anvendelser i andre fagAnvendt forskningPolitikk- og forvaltningsområderForskningFNs BærekraftsmålLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneIKT forskningsområdeProgramvarer og tjenesterIKT forskningsområdeUtviklingsarbeid