Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utdanningsbarnehager: Utvikling av barnehagen som læringsarena gjennom innovative samarbeidsformer mellom utdanning og praksisfelt

Alternative title: University kindergartens: Developing kindergartens as learning environments through innovative collaboration

Awarded: NOK 5.6 mill.

In 2019 the innovation was implemented and the new partnership called University kindergartens was launched in August, consisting of 5 former project kindergartens and 5 new ones. Main project focus in 2019 has been collaboration regarding research and development projects. Several projects involving members of staff at OsloMet and staff in kindergartens have been established and are currently ongoing. The research fellow is exploring soundscapes in two kindergartens in collaboration with staff. In November 2019 the project hosted a national network meeting for universities and their partner kindergartens. A collaboration meeting with partners at Northumbria also took place in November. The project was prolonged until the end of March 2020. In January several text resources were published on the project's blog and in February the project arranged a new national conference on the following topic: "Common production of knowledge between the field of practice and universities".

Prosjektpartnerne har lykkes med å utvikle en modell for tett partnerskap preget av likeverd.Nye strukturer for felles refleksjon og læring har blitt utviklet,noe som har resultert i nye rom for felles læring for studenter og økt kompetanse for ansatte i barnehagene og ansatte ved OsloMet.Det har styrket partnerskap om utdanning.Utvikling av innholdet i studentenes praksisperioder har medført økt læringsutbytte,større nytteverdi og utvikling av barnehagene som inkluderende læringsarenaer.Målet er at endringene etterhvert vil kunne implementeres i stadig flere raksisbarnehager.Prosjektets utforskning av partnerskap om FoU vil kunne bidra til økt arbeidslivsrelevans og profesjonsretting i barnehageforskning og utdanning. Nettverkene som er etablert har et stort fremtidig potensial i arbeidet med utvikling av kvalitet i barnehagelærerutdanningen. Innovasjonen Universitetsbarnehager vil kunne ha stor betydning for utvikling av kvalitet i barnehagelærerutdanningen.

Formålet med prosjektet er å endre utdanningen i retning av større arbeidslivsrelevans. Gjennom å skape nye relasjoner mellom profesjonsfelt og utdanning og utvikle nye, felles arenaer som åpner for jevnbyrdig partnerskap og kunnskapsutveksling mellom arbeidsliv og utdanning skal utdanningskvaliteten styrkes.Innovasjonen er koblet til utvikling av "utdanningsbarnehager",forstått som laboratorier for utvikling av arbeidsplassen som læringsarena for utdanning og praksisfelt. Utdanningsbarnehager ivaretar arbeidsplassen som læringsarena for studenter og ansatte og inngår i et jevnbyrdig og gjensidig forpliktende samarbeid med utdanningen. De utgjør også en gjensidig forskningsarena og de fungerer som premissleverandører i utformingen av utdanningen. I FoU-aktivitetene inngår også forskning rettet mot utdanningsinstitusjonen med særlig sikte på å endre maktbalansen mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Prosjektet består av fem FoU-aktiviteter som samlet skal sikre innovasjonen i form av begrepsutvikling knyttet til barnehagelæreres kompetanse, nye partnerskapsmodeller, nye redskaper for kunnskapsutveksling mellom partene, endrede roller og nye strukturer for læring i utdanning og arbeidsliv. Videre inngår et følgeforskningsprosjekt som skal dokumentere og evaluere prosessen som helhet og resultatene. Alle FoU-aktivitetene innrammes av et sett av metodiske tilnærminger til samarbeid på tvers av ulike virksomheter.FoU-aktivitetene inkluderer studenter, ansatte i praksisfeltet, partnere og ansatte ved HiOA. FoU-utfordringene i prosjektet knytter seg særlig til at en rekke ulike arbeidsplasser vil delta. Prosjektet omfatter en rekke aktører med ulik fagbakgrunn og utdannelse, noe som krever at prosjektet fokuserer på dialog og felles refleksjon for å sikre et felles fundament for utvikling og endring av arbeidsplass og utdanning som læringsarenaer. Potensialet for anvendelse av resultatene ligger særlig i styrket utdanningskvalitet gjennom økt arbeidslivsrelevans

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren