Back to search

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bøker og apper: Utvikling av Vurderingsverktøy for E-Bøker for Barn (VEBB)

Alternative title: Books and apps: evaluating e-books for use in dialogue-based reading in kindergarten

Awarded: NOK 5.9 mill.

Project Manager:

Project Number:

260356

Project Period:

2017 - 2020

Location:

The VEBB innovation - the free, online evaluation tool - has been finalized and is now available, also in English, at http://vebb.uis.no The tool has been tested out with staff in kindergartens and in classes at the department of early childhood teachers' education at the University of Agder, University of Stavanger, and University of South-Eastern Norway. Based on the feedback from students and kindergarten teachers, the VEBB tool was improved and is now freely available in Norwegian and English. Seven parameters have been elaborated, some of which are common to print picture books and picture book apps (marked with an *) and some that are only applicable to the apps: (1) Theme* (2) Duration* (3) Written text and illustration* (4) Play with language* (5) Converstion and dialogue* (6) The medium?s flexibility (7) Interactivity There is a supplementary text ("Read more here") for each of these parameters, going into more detail about the relevance and importance of considering various aspects when using picture book apps in shared reading with children. The evaluation tool is internationally available at the International Collective of Children?s Digital Books (ICDB): http://www.childrensdigitalbooks.com. In winter/spring 2020, the two kindergarten mentors, Ann Chatrin Nilsen and Per Melbye, who have been working closely with the project group throughout the project period, will be presenting the evaluation tool and sharing their experiences from our collaboration, at several conferences during the National Conferences Digital Arena Barnehage (Digital Arena Kindergarten) - DAB. A number of articles have been published during the final year - below is a list of some of them: - the study protocol for VEBB: Shared, dialogue-based reading with books vs tablets in early childhood education and care: Protocol for a mixed-methods intervention study. The article is published in International Journal of Educational Research (open access, available here: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035519302794) This article presents the study design, the books and apps used in the video observation, the measures and instruments, the codebook for the video data, and outlines a plan for analyzing the data. - a book chapter, Designing Dialogs Around Picture Book Apps, in Reading in the Digital Age: Young Children's Experiences with E-books. This chapter is based on Work Package 2, where we selected the books to use in the intervention. - an article, Organizing shared digital reading in groups: Optimizing the affordances of text and medium. In AERA Open Special Topic:Screens, Apps, and Digital Books for Young Children: The Promise of Multimedia. This article presents a qualitative analysis of the teachers? spatial design of the app reading situation. - a popularized article (in Norwegian) on the multisensory nature of reading books and apps with young children, titled Shared reading - with the eyes, ears, hands and fingers, available here: https://lesesenteret.uis.no/forskning/forskningsartikler/hoytlesing-med-oynene-orene-hendene-og-fingrene-article133355-12576.html The final conference of VEBB, hosted by Stavanger municipality in collaboration with the Reading Centre and FILIORUM, was arranged in February 10-12, 2020.

Stavangerbarnehagen har lenge hatt fokus på språk, tekst og kommunikasjon, og VEBB har bidratt til å styrke dette arbeidet. Deltakelsen i prosjektet har vært kompetansehevende for barnehagene som har vært med, slik vi forstår det utfra fokusgruppeintervjuene. Dette gjelder både viktigheten av leseaktiviteter i barnehagen, og potensialet som ligger i digitale teknologier i så måte. Verktøyet er utviklet for å stimulere til didaktisk refleksjon omkring de ulike teknologienes styrker og svakheter, muligheter og begrensninger, og vil støtte opp under barnehagelæreres/-ansattes pedagogiske arbeid med språk i barnehagen, både på kort og på lengre sikt. Forskningsmessig har VEBB resultert i en rekke publikasjoner (og flere er underveis), og prosjektet blir videreført i en søknad om et nytt innovasjonsprosjekt som skal utvikle apper for flerspråklige barn. VEBB videreføres også i regi av International Collective of Children's Digital Books: http://www.childrensdigitalbooks.com/

Innovasjonen som skal utvikles er et platformuavhengig nettbasert vurderingsverktøy for e-bøker for barn (VEBB). VEBB skal gi veiledning i å vurdere brukskvaliteten for e-bøker til bruk i samtalebasert lesing. VEBB er basert på tverrvitenskaplig forskning som tar i betraktning både ergonomiske (haptiske; taktile) og audiovisuelle egenskaper ved teknologiene og hvordan disse samspiller med fortellingen og slik gir ulike rammebetingelser for samtaler. Verktøyet er til bruk for (i) praksisfeltet (i barnehagebasert kompetanseutvikling), (ii) barnehagelærerutdanningen (når studenter skal lære om og utforske e-bøker til bruk i språkarbeid), (iii) utviklere av e-bøker (når målet er å utvikle produkter som er særlig egnet til språkarbeid) og (iv) rådgivende instanser og myndigheter (for å gi forskningsbasert grunnlag for anbefalinger og retningslinjer for bruk av IKT i barnehagen). VEBB presenterer forskningsbaserte parametre (bl.a. språk, dialog, fortelling, estetikk, engasjement, motorikk, kroppsspråk) som synliggjør e-bøkers egenskaper for samtalebasert lesing, og for at brukerne skal kunne se sine egne vurderinger opp imot andres, koples VEBB til en rating-database. Innovasjonen bygger på og viderefører det FINNUT-finansierte forprosjektet "Nettbrett og språkstimulering i barnehagen". VEBB skal utvikles i et tett samarbeid mellom praksisfeltet og en tverrvitenskapelig innsats fra kunnskapssektoren. Slik sikres solid forankring i praksisfeltet, samt at barnehagens rammevilkår knyttet til f.eks. tidsbruk og størrelse på barnegrupper per voksen ivaretas. For å sikre nasjonal spredning, gjøres VEBB - og kunnskapsgrunnlaget for verktøyet - tilgjengelig som gratis nettressurs i Språkløyper (http://sprakloyper.uis.no/), en systematisk og helhetlig satsing på barnehagens språkarbeid gjennom praksisnære og kunnskapsbaserte digitale kompetanseutviklingspakker (inkl. fagtekster, filmer, videoforelesninger).

Publications from Cristin

Funding scheme:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren