Back to search

ENERGIX-Stort program energi

Energioptimalisert konsept for hel-elektriske, utslippsfrie og autonome ferjer i integrerte transport og energisystemer

Alternative title: Energyoptimized concept for fully electric, emission free and autonomous ferries

Awarded: NOK 15.1 mill.

Pilot-E has been instrumental in advancements within emission free and autonomous road ferries and has contributed to new industry in Norway. Even though the consortium was unsuccessful in secure one common pilot vessel, each of the partners have secured world class pilot installations, demonstrators and hull designs and builds. Among others, the Pilot-E project has enabled Fjellstrand to utilize resources for further development of battery powered vessels and the opportunity to study a wider range of markets for vessels powered by battery. The project has contributed to Fjellstrand's continued role as an actor within development of ferries of the future and high-speed vessels in Norway. Fjellstrand has signed a contract for next generation battery powered high-speed vessel to be delivered in 2022 and are well on their way with development efforts for "the future high-speed vessel 2025". During the project period, Grenland Energy were acquired by Corvus Energy significantly accelerating their development pace and global reach. Through the Pilot-E program support Grenland Energy, now Corvus Energy, have succeeded in developing the world's most energy effective batteries for maritime application and have thus surpassed the expectation levels set at the project's origin. Even without the original pilot Corvus Energy are today counting more than 25 deliveries globally of the newly developed battery system. NTNU have through the project period successfully educated 1 PhD and 3 MScs with a massive potential within route optimization, fuel optimization using automated navigation. Grønn Kontakt, now Mer, have been successful in increasing their knowledge of supercharging of electric cars onboard road ferries, placement of infrastructure on vessel and on quay side and now have concepts ready to execute. Kongsberg Maritime have through support from Pilot-E succeeded in developing, demonstrating and gaining external preliminary approval from the Norwegian Maritime Authorities for their autonomous functionality onboard Bastø Fosen's road ferry operating between Moss and Horten. The vessel is capable of leaving quay, crossing the fjord and docking safely on the other side by itself utilising the navigational systems seamlessly integrated with the reference systems. The advanced maneuvering system is one of the key building blocks of any future autonomous vessel operation and will be essential in other KM deliveries. Pilot-E has been instrumental in creating real innovation implemented in use in the industry today within the areas of autonomous vessel operation and the green shift.

Pilot-E har bidratt til å skape ny industri i Norge. Fjellstrand har skrevet kontrakt på nestegen. batteri-hurtigbåt, leveres i 2022 og jobber med «fremtids hurtigbåten 2025». Fra prosjektets start ser vi en tredobling av batterikapasitet og rutedistanse i Fjellstrands siste design for ferger sammenlignet med daværende teknologi. Corvus Energy har lyktes i å utvikle verdens mest energitette batterier for maritimt bruk og har overgått ambisjonene ved prosjektets opprinnelse. Prosjektet har finansiert 1 PhD stilling og 3 MSc ved NTNU innen ruteoptimalisering og energioptimalisering ved automatisert navigasjon. Det er publisert mange vitenskapelige artikler via prosjektet. Grønn Kontakt har utviklet gryteklare konsepter. Kongsberg Maritime har gjennom prosjektet utviklet, demonstrert og oppnådd ekstern godkjenning fra Sjøfartsdir. på sin advanced maneuvering. Systemet er en av de mest sentrale byggeklossene for fremtidens fjernstyrte og ubemannede skip.

Hypotesen bak prosjektet er at dersom en tar hensyn til den informasjon en har og kan samle om trafikk, farvann og operasjon, vil en bidra til å gjøre utslippsfrie ferger mer konkurransedyktige. Samtidig som fergene vil utgjøre en integrert del av et totalt system for energiforsyning og bruk i en transportkjede. Den overordnede idéen er således ikke konsepter for elektrisk fremdrift i seg selv det er allerede godt kjent og implementert. Dette prosjektet har som målsetting å utvikle et konsept for en Energioptimalisert autonom ferge. I dette ligger at en gjennom operasjonell optimalisering skal kunne dimensjonere kravene til energisystemene (batterier, ladesystemer, landsystemer, skrogvekt, utstyr og framdrift) og strekke grensene for hvor helelektriske konsepter kan brukes for ferger. En vil også vurdere konsepter for hvordan fergen eventuelt kan benyttes som del av infrastrukturen for lading av elektriske kjøretøy. Effekten av operasjonell optimalisering forventes å være avhengig av fergestrekning og lokale forhold, og vil i første rekke baseres på kunnskap om farvann, vær og strømforhold samt trafikktetthet og sammensetting. Konseptuelle løsninger for hvordan dette kan gjøres skal utvikles. Optimalisering forventes også å innebære at funksjoner om bord og ved fortøyning og lading automatiseres. På sikt ser en at fjernstyring av enkelte systemer vil være aktuelt og at autonome funksjoner vil være mulig. Prosjektet skal utvikle konsepter for dette. Ved å utnytte de mulighetene som ligger i optimalisering forventer prosjektet å kunne oppnå 25% bedre totaleffektivitet over energikjeden for fergedrift og derved bidra til å gjøre helelektriske ferger et lønnsomt alternativ på alle norske innenlands fergestrekninger. Videre har prosjektet målsetning om kostnadsreduksjoner (25-40%) for maritime batterier som videre vil styrke konkurranseevnen av de hel-elektriske konsepter.

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi