Back to search

ENERGIX-Stort program energi

PILOT-E Urban Water Shuttle - Et nullutslipps fartøyskonsept for hurtiggående passasjertransport

Alternative title: Urban Water Shuttle - A zero emission passenger transport vessel

Awarded: NOK 10.5 mill.

Project Number:

269154

Project Period:

2017 - 2019

Funding received from:

Location:

The sea can be used to a greater extent in public transport in the cities and urban areas. This could save the societies for new costly investments in land based infrastructure. In addition, it can provide an effective public and zero emission transport system. The development of the zero emission vessel will result in reduced environmental and greenhouse gas emissions. The Urban Water Shuttle (UWS) is a cost effective environment-and climate-friendly transport concept. The overall idea of this project is to realize the UWS concept from being a concept design to become a commercial market-leading product for environment-and climate-friendly passenger transport, both nationally and internationally. The project will, through close collaboration between research and industry partners, further develop the current "state of the art" for battery electric propulsion system so that zero emissions fast-going vessels can effectively be realized in public transport. The UWS plan to demonstrate the concept in a commercial route. The further marketing will focus on developing the vessel for use in populated dense areas as well as for rivers or lakes, both nationally and internationally.

Generelt er all måloppnåelse oppsummert i Sluttrapporten. Infrastrukturer for elektriske hurtigbåter: Elektriske hurtigbåter kan med fordel benyttes for ruteprofiler som er benyttet i prosjektet. Ladestrukturer på land må tilrettelegges for nok energi og tilgjengelighet. Antall båter og størrelser må vurderes i ruter som skal benyttes for elektrisk drift.Tid ved land må tilpasses i størst mulig grad slik at lading kan fortaes med minst mulig investering. Prosjektet har utviklet båter med hastigheter > 25knop med batterikapasiteter over 4000 kWh slik at minimum av ladetid er nødvendig over dagen. Båt kan utrustes med mindre batterikapasitet med høyere ladekapasitet og hyppigere lading. Kommersialisering av elektriske hurtigbåter: Erfaringer fra prosjektet tilsier at det er vanskelig å få startet kommersialisering av eletriske båter i offentlige ruter i Norge.Det må tilrettelegges for en bedre prosess for pilotering og utprøving av nye innovasjoner i det offentlige.

Sjøen kan i større grad brukes i kollektivtransporten i byer og større tettsteder. Dette kan avlaste overbelastede veinett og spare storsamfunnet for kostbare klimabelastende utbygginger. I tillegg kan det gi kollektivreisende en effektiv og komfortabel transportform. Å utvikle nullutslippteknologi tilpasset hurtiggående fartøy kan gi store gevinster i form av reduserte miljø- og klimautslipp. Urban Water Shuttle (UWS) er et konsept som er utviklet for å tilby miljø- og klimavennlig passasjertransport som samtidig er kostnadseffektiv. UWS-konseptet viderefører norsk,verdensledende kompetanse på energieffektive løsninger i hurtigbåt . Det bygger videre på kunnskap og erfaring fra bedriftene som har utviklet og bygget miljøteknologi-prosjekter som MF Ampere (verdens første batterielektriske bilferge), FellowSHIP og MF Folgefonn (hvor miljøteknologi er benyttet og testet om bord på eksisterende fartøy). Den overordnede ideen for dette prosjektet er å realisere UWS-konseptet fra å være et konseptdesign til å bli et kommersielt markedsledende produkt for miljø- og klimavennlig passasjertransport, både nasjonalt og internasjonalt Prosjektet vil gjennom tett samarbeid mellom forsknings- og industripartnere, videreutvikle dagens "state of the art" for batterielektriske fremdriftssystem slik at nullutslipps hurtiggående fartøy effektivt kan realiseres i kollektivsamband med tilsvarende transportproduksjon som dagens dieseldrevne-baserte fartøy utfører. UWS benytter kollektivruten Askøy-Bergen som case for en slik realisering, hvor transportproduksjonskrav fra øvrige samband, f.eks. Oslofjorden og Stavanger-regionen, vil gi føringer for utviklingsarbeidet med fartøyet og nullutslippsløsningene. I det videre markedsarbeidet vil det fokuseres på å utvikle fartøysløsninger for ruter i Oslofjorden, Stavanger-regionen og andre befolkningstette områder ved sjø, elver eller innsjøer, både nasjonalt og internasjonalt.

Funding scheme:

ENERGIX-Stort program energi