Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

The significance of teachers´ professional learning communities and cooperative learning

Alternative title: Betydningen av læreres læringsfellesskap for bruken av samarbeidslæring i undervisning

Awarded: NOK 1.4 mill.

Our society is developing rapidly and the ability to cooperate and communicate is drawn as a central competence in the 21st century. The pupils will in the future's school need to learn methods and strategies to perform tasks and achieve goals together and this competence must be developed in line with the subject-specific competence, the Ludvigsen Committee points out in their report Future's school. Several studies indicate that pupils are often in educational situations that do not facilitate cooperation with other pupils, where a widely used teaching method is whole class lecturing with subsequent individual tasks. Cooperative learning as a method can be an important tool for pupils to learn methods and strategies for performing tasks and achieving goals together. Cooperative learning is teaching methods that teachers use when organizing students in small groups with the aim that students learns through cooperation and at the same time learn to cooperate. There is a great amount of research on the impact of cooperative learning with a positive impact in academic and social skills. But research shows that cooperative learning can be challenging for the teacher to apply in his own classroom. The study wishes to investigate the importance of teachers' co-operation on the implementation of cooperative learning by teachers participating in professional learning communities with their colleagues at school. The project is an intervention study where teachers participate in a workshop in cooperative learning, and subsequently cooperate with their colleagues they share pupils with on how to implement cooperative learning in their teaching. The study seek to investigate the experiences of teachers and students and their reflections on the method and process along the way, with the intention of investigating the significance of teachers' professional learning communities for implementing cooperative learning.

Forskningsprosjektet har bidratt til skoleutvikling og profesjonell læring og utvikling for skolen og de lærere som har deltatt i forsknings og utviklingsprosjektet. Dette har igjen bidratt til praksisendring i klasserommet på enheten til å inkludere samarbeidslæring som metode, som videre har støttet elevenes faglige og sosiale læring. Forskningsprosjektet har bidratt til kunnskap om læreres læring og samarbeidslæring, samt hvordan dette virker inn på elevers læring i en norsk kontekst. Studien har også demonstrert hvordan kultivering av tverrfaglige team i skolen kan bidra til å støtte læreres læring og endring av praksis. Forskningsprosjektet har tatt sikte på å bidra på tre nivå; lokal praksis, bidrag til utdanning generelt og til teori/forskning. Forsknings og utviklingsprosjektet brukes nå som bakgrunn i profesjonell utvikling/ forsknings og utviklingsarbeid for å støtte enhetsledere i skolen sin ledelse og læring for læreres og andre ansattes læring.

Prosjektet ?Betydningen av læreres læringsfelleskap i implementeringen av samarbeidslæring for elevenes læringsutbytte? ønsker å undersøke hvilken betydning læreres læringsfelleskap har for implementering av samarbeidslæring som metode i undervisningen og utvikling av praksis gjennom en aksjonsforskningsstudie med et lærerteam og elevbase på ungdomstrinn over to år.Evne til å samarbeide og kommunisere trekkes frem som sentral kompetanse i møte med det 21. århundre, der elevene i fremtidens skole vil ha behov for å lære seg metoder og strategier for å utføre oppgaver og nå mål sammen(Ludvigsen, 2015). Samarbeidslæring som metode kan være et viktig redskap i undervisningen for å gi eleven kompetanse for å møte de utfordringer som et mer komplekst arbeid og samfunnsliv etterspør (Johnson, 2014). Forskning viser til en avstand mellom tiltenkt bruk og faktisk bruk av metoden i undervisning etter opplæring (Sharan ,2010). Det er et behov for mer kunnskap om hvordan samarbeidslæring kan implementeres i undervisning, slik at en sikrer en vedvarende bruk av metoden (Siegel, 2005) og også mer kunnskap hvordan en kan bruke profesjonelle læringsfelleskap (Joliffe, 2015). Prosjektet ønsker å bygge videre på forskning på implementering av samarbeidslæring gjennom aksjonsforskningsprosjektet med å undersøke: Hvilken betydning har læreres læringsfellesskap for implementeringen av samarbeidslæring og utvikling av praksis? Med delspørsmålene: · Hvordan opplever lærere at eget læringsfelleskap påvirker bruken av samarbeidslæring i undervisningen? · Hvordan opplever elevene bruken av samarbeidslæring som metode i undervisningen? · I hvilken grad påvirker elevenes samarbeidslæring, elevenes samarbeidslæring? Kunnskapsproduksjon og datainnsamlingen vil være kvalitative intervju av lærerne i prosjektperioden, fokusgruppeintervju av elever samt observasjoner/opptak av refleksjonsmøter med lærerne underveis i prosjektet.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources