Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Taus kunnskap blant ansatte i et utlendingsfengsel.

Alternative title: Tacit knowledge among emploees in a Foreign National Prison (FNP).

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Number:

290096

Project Period:

2019 - 2024

Funding received from:

Location:

Subject Fields:

Partner countries:

Tacit knowledge among employees in a Foreign National Prison (FNP). We surround ourselves with books and manuals that contain volumes of explicit knowledge that are important tools in our work. At the same time, we need experience and skills to master our tasks. Sometimes we lack the explicit knowledge and must therefore rely on our experience and our skills. Tacit knowledge is characterized by the fact that it is unconscious, abstract and difficult to express. Therefore, tacit knowledge is rarely taken care of. Kongsvinger prison wants to do something about this within the organization by testing the Livspondus method, a dialogue method developed at the University of Gothenburg. Since 2013, Kongsvinger Prison has been the only Foreign National Prison in Norway, one in four in Europe. The inmates, women and men from about 70 different nations, are to be expelled or transferred to their home country for serving the rest of their sentence. There is limited research on methodological work with this target group. The main objective of this project: What is the tacit dimension in working with foreign national prisoners? How is tacit knowledge expressed, how do employees share their knowledge, in what arenas, and how can making tacit knowledge visible affect the learning environment in the organization? As a part of this, Kongsvinger Prison will implement a knowledge development model based on the Livspondus methodology to visualize, guard and spread the tacit knowledge. Livspondus is conducted in groups called competence laboratories and is facilitated by a process manager who has specific training in this method. The group meets 2h x 8 for reflection on their own case. Each session follows a strict structure with questions that aim to uncover new perspectives to identify competence and skills used in a situation. After the final session, the group presents the management with intentions for further development, which will involve and benefit the entire organization.

-

Kongsvinger fengsel (KF) har siden 2013 vært et fengsel for kun utenlandske innsatte som skal utvises etter endt straffegjennomføring eller soningsoverføres hjemland. Dette er det eneste fengslet av sitt slag i Norge, og det finnes bare en håndfull andre fengsler av samme type i Europa. I dette prosjektet vil KF prøve ut Livspondusmetoden som fokuserer på ansattes tause kunnskap, noe et fåtall innen kriminalomsorgen besitter. Taus kunnskap forstås i denne sammenhengen som kunnskap basert på og farget av tidligere erfaringer, et egenprodusert verktøy som ubevisst brukes i ulike situasjoner. Taus kunnskap karakteriseres av at den er ubevisst, abstrakt og vanskelig å sette ord på. For å oppnå økt kompetanse og verdiskapning i KF, skal taus kunnskap synliggjøres, gjøres eksplisitt og kunnskapsoverføring sikres. I forskningssammenheng skal taus kunnskap og effekten kompetansehevingstiltaket Livspondus har på ansatte, lærings- og arbeidsmiljø studeres. Livspondus foregår i grupper a 6 personer kalt kompetanselaboratorier og ledes av en prosesssleder som har fått opplæring i metoden. Gruppen møtes 2t x 8 for refleksjon over egne case og man arbeider etter en gitt struktur med refleksjonsskapende spørsmål. I tillegg har gruppen et oppfølgingsmøte samt møte med ledelsen der målsettinger for videre utvikling, både personlig og til nytte for virksomheten, formidles. Metoden er utviklet ved Göteborgs Universitet og prøvd ut i svensk kriminalvård med gode resultater. KF ser at metoden kan være en måte å synliggjøre taus kunnskap som ligger i håndteringen av mange ulike nasjonaliteter der språk og kulturforskjeller utgjør store utfordringer. Teori og metodisk tilnærming: Salutogenese (SOC/opplevelse av sammenheng) og Sosial kapital (tillit, samarbeid og rettferdighet), kvalitativ metode m/intervjuguide og kvantitativ med et utvalg standardiserte spørreskjemaer. Teoretisk ramme for analyse: Realistic evaluation (Pawson & Tilley, 1997) og CMO-modellen (Context+Mechanism=Outcome).

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources