Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Veilederteam - riktig lederstøtte for å sikre skoleutvikling? Utprøving av lokalt veilederteam rettet mot skoleledelsen på utvalgte skoler

Alternative title: School improvement through leadership support – developing and examining a coaching team model

Awarded: NOK 1.7 mill.

Studies show that developing schools as learning organizations creates better educational outcomes for pupils. The experience in Tromsø is that some schools succeed, while others struggle to develop the school's teaching and learning. The question asked by both school owner and school leaders is how school owners can support head teachers in their efforts to build collective capacity and ensure school development. Inspired by the Norwegian Directorate for Education and Training's national coaching team, the municipality designs and develops a program that aims to support school leaders. A local coaching team consisting of representatives from the head teachers, the school owner and the university, will support leaders in school development. The support program for leaders is the framework of this research project, which can be described as practical action research. Together with the practitioners, the researcher works to develop new knowledge and new pedagogical practice. More specifically, the purpose of the project is to study how a local coaching team can support head teachers in selected schools in their work on school development. The project follows the coaching process in six schools and study the leadership's ability and willingness to put new ideas into practice amongst the teachers and in the classrooms. Through observation, reflection notes from involved school leaders, discussions with the school owner, the coaching team and the head teachers, the intention is to examine how a support program for leaders can contribute to the change of practice in schools. In addition, this project studies how knowledge is developed when it comes to organizational learning for the members of the coaching team; university, school owners and school leaders. Last, but not least, it studies how this knowledge can be used in further developing the support program to improve school quality and to develop leadership training at the University of Tromsø.

-

Storskalastudier dokumenterer at å lede skolers kollektive læringskapasitet og utvikle profesjonsmiljøenes kompetanse i å tilpasse seg endrede betingelser gjennom organisatorisk læring, gir et signifikant positivt bidrag på elevenes læring (Robinson, 2010, Louis et. al, 2010). Spørsmålet som forskere og praktikere står overfor er hvordan mestre utfordringer med å utvikle skoler som lærende systemer innenfor en norsk kontekst (Aas & Paulsen, 2017). Forskningsprosjektets formål er å studere hvordan et kommunalt veilederteam kan støtte rektorer ved utvalgte skoler i deres arbeid med skoleutvikling. Tromsø kommune skal utvikle og utprøve et kommunalt veilederteam som skal støtte skoleledelsen i utviklingsarbeid. Modellen for lederstøtte angir rammen for forskningsprosjektet som kan betegnes som praktisk aksjonsforskning (Carr & Kemmis, 1986), da det forskes sammen med praktikere for å utvikle ny kunnskap og ny pedagogisk praksis. Datainnsamlingen går over to år og på åtte forskjellig skoler. Prosessene mellom veilederteamet og skoleledelsen, og skoleledelsens evne og vilje til å sette ideer ut i praksis i klasserom, er forskningsfokuset. Det andre året studeres også hvordan skolene fra år en har fått satt aksjonene i verk og hvordan utprøvingene har bidratt til ny praksis i klasserommene. Kandidatens rolle i aksjonsforskningsprosjektet blir å designe prosjektet i samarbeid med virksomheten og veilederteamet, følge veiledningsprosessen på utvalgte skoler og gjennomføre tilbakemeldingssamtaler med skoleeier, veilederteam og rektorene, noe som kan føre til justering av veiledermodellen. Utfordringer ved å etablere prosjektet er å lage et design for et veilederteam bestående av aktører fra skoleeier, universitet og et utvalg rektorer. Selv om det er inngått intensjonsavtaler om samarbeid må det konkretiseres og klargjøres hvilke roller de ulike aktørene har. Deretter må det inngås avtaler med aktuelle skoler og skolene må gis tilstrekkelig tid til å delta i prosjektet.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources