Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Fra ide til kunnskapsbasert organisasjonslæring i Tromsøskolen?

Alternative title: From idea to knowledge based organizational learning in Tromsøskolen?

Awarded: NOK 1.7 mill.

The school must ensure that pupils develop their true potential and experience of mastery through adapted education in an inclusive community of learning. Unfortunately, surveys show that the field of education fails in key areas. Pupils that need professional and social adaptation experience that they are neither included in the community, nor develop their potential of learning. There are significant gender differences when it comes to school performances. At the end of primary school, girls have better grades in all subjects, except physical education. This is also what we find in Tromsø, and it can lead to subsequent negative consequences for the future lives of the pupils. The school's practice must be improved, and both school owners and school leaders have a special responsibility. It is the ambition of Tromsø municipality to find solutions to these challenges. In the autumn of 2019, the schools start implementing a new plan. The plan aims to promote the pupils' development in an inclusive community. The plan is a result of a cooperation between several actors in the municipality. Even the pupils have contributed. Despite good intentions, plans do not automatically solve challenges. The process of operalization the intensions of the plan actualizes this research project. The purpose of the project is to develop knowledge about the plan, organizational learning and how school leaders exercise leadership in implementing the plan. This research project is based on practical action research and examines implementation of the plan in four selected schools. Through observing meetings, reflection notes from the school leaders, discussions involving school owner and school leaders, it intends to develop knowledge that can be used to improve and develop new practices for adapted education in inclusive communities.

-

Et overordnet prinsipp for skolen er at alle elever skal ha tilpasset opplæring. Forskning viser imidlertid at det norske utdanningssystemet svikter når det gjelder prinsippene for tilpasset opplæring og inkludering. I Tromsøskolen er andelen elever med spesialundervisning høyt. Det synes som skolene venter for lenge før tiltak iverksettes, noe som ikke samsvarer med prinsippet om intensiv opplæring/tidlig innsats. I Oppdragsbrevet for 2018 ba Tromsø kommune Avdeling for oppvekst og utdanning om å utarbeide et planverk for tilpasset opplæring og spesialundervisning som skulle bidra til bedre tilpasset opplæring og en reduksjon i andelen elever med spesialundervisning. Tromsø kommunes Helhetlig plan for tilpasset opplæring og spesialundervisning er under utarbeiding, og implementeres høsten 2019. Forskningsprosjektet undersøker hvordan planen kan bidra til praksisutvikling i Tromsøskolen. Empirisk er studien forankret i fire skolers arbeid med å operasjonalisere planen. Det empiriske grunnlaget hentes fra dokumenter og fra skolenes ledermøter med ansvar for fremdrift og resultater i operasjonaliseringsarbeidet. Prosjektet anvender aksjonsforskning og kultur-historisk-aktivitetsteori og undersøker A) den formulerte planens mål og strategier og utfordringer knyttet til planer som styringsverktøy B) ledelse av organisasjonslæring i arbeidet med å operasjonalisere en kommunal plan om tilpasset opplæring på skolenivå og C) erfart plan gjennom tiltak på system- og individnivå. Studien vil undersøke og drøfte utfordringer som kan oppstå i implementeringen, lederpraksiser som utøves når planen operasjonaliseres i skolene og nye skolepraksiser som utvikles gjennom skolenes arbeid med planen. Studien vil således bidra til å vinne kunnskap om hvordan et helhetlig planverk kan bidra til praksisutvikling og kvalitetsutvikling i skolen.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources