Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Pedagogisk tilrettelegging for interkulturell lek

Alternative title: Kindergartens facilitation for intercultural play

Awarded: NOK 1.7 mill.

Project Number:

300467

Project Period:

2019 - 2024

Funding received from:

Location:

Play is one of the key concepts of the Nordic early childhood education model and if children are asked what is important to them, play and friendship are usually highlighted. Play is often understood as the primary arena for children to belong and participate among peers. About 17% of the children in Norwegian kindergartens are minority language speakers, and many of the children come from diverse backgrounds. Because of this, facilitation of intercultural play needs be a key focus in every Kindergarten. The main goal of this project is to explore how the staff in Norwegian kindergartens can make intercultural play more available. This will hopefully contribute to children's experiences of self-worth and belonging, while at the same time centring children's projects in play. Understood this way, making intercultural play available for children can be a way to increase their possibilities to actively participate and contribute in their own everyday lives. The project is planned in two parts, one part explores different ways the kindergarten staff may facilitate for intercultural play. The conditions that are perceived to make intercultural play available, how the responsibility for intercultural play is distributed and the activities that children are doing while participating in intercultural play are central elements in this exploration. The other part of the project search knowledge about how collaborative workshops can create opportunities for kindergarten staff to find new ways to facilitate for intercultural play. The project is based on an exploratory research design that seeks to build new knowledge together with the kindergarten's staff. By including the staff as active knowledge builders they, in collaboration whit the researcher, are building a theoretical base that is relevant for professional practice. The data material will be generated in collaboration with the kindergartens and include video observations of play and audio recordings of workshops with kindergarten staff.

-

“En mangfoldig barnehage av høy kvalitet for alle barn” er Bergen kommune sin visjon for barnehagene. For å arbeide strukturert mot dette målet har kommunen utarbeidet en kvalitetsutviklingsplan, Sammen for kvalitet - lek og læring (2018), som inneholder politiske føringer og strategier. Planen vektlegger barnehagens arbeid med å gi alle barn like muligheter og utjevne sosiale forskjeller. “[a]lle barn i våre kommunale barnehager [...] gis reell medvirkning i utviklingen av leketema og lekemiljø” Lek er viktig for barn og barnehageloven poengterer at barn har rett til å leke i barnehagen. 16% av barnehagebarna i Bergen er minoritetsspråklige (Udir 2018).Den store andel minoritetsspråklige barn gjør det viktig å se på hvordan det pedagogiske leketilbudet er tilpasset deres behov. Formålet med dette doktorgradsprosjektet er å få et innblikk i hvilke pedagogiske praksiser som bidrar til å gjøre leken mer tilgjengelig for minoritetsspråklige barn. Dette kan gi oss utvidet kunnskap om praksisfeltet og effekten av ulike tiltak på innenforskap. Samtidig er det slik at begrepet lek ikke er verdifritt og uten maktrelasjoner og usikkerhet og det er derfor av særlig betydning å se på dette i et interkulturelt perspektiv. Dette doktorgradsprosjektet ønsker å bygge ny kunnskap gjennom en kvalitativ studie der barnesynet i den nordiske barnehagemodellen, forberedt lek og barns prosjekt vil være nøkkelelementer. Prosjektet vil ha en kvalitativ tilnærming til problemstillingene og være etnografisk inspirert. Det er et mål at barnehagene og forskeren skal samarbeide i å konstruere ny kunnskap som er relevant og gyldig i praksisfeltet. BBSI ønsker å styrke relasjonen til Høgskolen på Vestlandet (HVL) og vil utvikle nye samarbeidsformer mellom BBSI, barnehagene og høgskolen. Dette doktorgradsprosjektet åpner for en unik mulighet for nettopp dette. Doktorgradsprosjektet utformes som en artikkelbasert avhandling og prosjektet er planlagt å gjennomføres over fire år.

Publications from Cristin

No publications found

No publications found

No publications found

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources