Back to search

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan anvendes e-læring i norske kommuner? En studie av e-læring for kontinuerlig kompetanseheving innen helse- og omsorgssektoren.

Alternative title: How is e-learning used in Norwegian municipalities? A study of e-learning for continuous competence enhancement in the healthcare sector.

Awarded: NOK 1.8 mill.

Digital learning tools are core resources of most businesses, and essential in their knowledge development. Still, the utilization of these tools is in many cases far below their potential. At the same time, leaders are recognized as key stakeholders in digital transformation, where digital competence is a key asset that enables such transformations to happen. Understanding to what degree and how leadership influences the use of digital learning resources is likely to give insight into how leaders can support transformational efforts. It also enables the development of more knowledge on the degree to which and how leadership is essential in developing knowledge and competence through digital learning tools. Building on theory of transformational leadership, which proposes intellectual stimulation as a key component, the project explores existing research on the relationship between leadership and the use of digital learning tools among employees. The research shows that the relationship between transformative leadership attributes and use of digital learning tools is inconclusive and primarily done in schools rather than in private and public organizations - where lifelong learning has become part of work life. There is a need to develop more in depth understanding of the subdimensions of transformative leadership and its impact on employee learning. The project will focus on the relationship between employee learning and dimensions of transformative leadership, in particular on the impact of idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation and individualized consideration. Preliminary findings suggest that intellectual stimulation of leaders is particularly important in increasing the use of digital learning tools Additionally, the role of leaders in the employee?s digital learning not only in educational institutions, but in organizations in general is called for.

Prosjektet vil kartlegge hvordan kommuner innfører og bruker e-læring i arbeidet med kompetanseheving uten studiepoeng på arbeidsplassen. Målgruppen er helse- og omsorgssektoren i norske kommuner. Et bredt spekter av problemstillinger er knyttet til det å ta i bruk og å forstå betydningen av e-læring. Totalt fire artikler vil skrives i perioden. En analyse kjøres på gjennomførte e-læringskurs i Visma Veilederen, og en rekke variabler og kontrollvariabler vil bli sett i sammenheng med hvor utbredt bruken er. Antallet vil måles per år for perioden 2015-2019, for deretter å gjenta kartleggingen årlig gjennom prosjektperioden. Målet er å finne brukerkommunenes bruksmønster og følge utviklingen. Den kvantitative undersøkelsen danner grunnlaget for å velge ut 4-6 kommuner basert på teoretisk sampling hvor det utføres en dypere kvalitativ intervjustudie av innføring og bruk av e-læring i utvalgte kommuner. Artikkel 1 vil omhandle oppstartsfasen: «Hvordan implementeres og brukes e-læring av ansatte i kommunale helse- og omsorgstjenester?». Artikkelen bygger på innovasjonsteori og e-læringsteori. Artikkel 2 vil omhandle organisasjonen: «Hvordan virker innføring og bruk av e-læring på arbeidspraksis, samspill mellom mennesker og organisering?». Artikkelen bygges rundt organisasjonsteori og institusjonell teori. Artikkel 3 dreier seg om lederrollen: «Hvilken effekt har ledere av å bruke e-læring som kompetansehevende verktøy?». Artikkelen bygges rundt ledelsesteori. Artikkel 4 vil omhandle profesjoners møte med bruk av e-læring: «Hvordan møter de ulike profesjonene og den enkelte ansatte innføring og bruk av e-læring på egen arbeidsplass?». Artikkelen bygges rundt profesjonsteori. Prosjektet vil benytte data fra Visma Veilederen som har levert e-læringskurs (SaaS) siden 2013. Antall brukere av Visma Veilederen helse- og omsorg per november 2019 er 22.000 unike brukere, noe som ansees å være et godt forskningsgrunnlag.

Funding scheme:

NAERINGSPH-Nærings-phd