Back to search

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Traumebevisst forståelse (TBF) som modell for miljøterapeutisk arbeid i møte med mennesker med utviklingshemming.

Alternative title: Trauma informed care (TIC) as a model for health- and social care practices for people with intellectual disability

Awarded: NOK 1.8 mill.

Project Number:

312011

Project Period:

2020 - 2024

Funding received from:

Location:

Trauma informed care (TIC) as a model for environmental therapeutic work in encounters with people with intellectual disabilities. Several policy documents point to the need for increased knowledge and quality in services for people with cognitive disabilities. In this project trauma informed care (TIC) is explored as an environmental therapeutic model and approach used in a municipal housing for people with intellectual disabilities. The aim of this project is to increase the quality of services provided by developing new knowledge which can contribute to changing practices. TIC is based on knowledge from psychology and attachment theory, emphasising regulatory experiences as important aspects of human development. In addition knowledge from neuropsychology also contributes to the understanding of cognitive and emotional development. «The three-part brain» and "the windows of tolerance» are used as a simplified, pedagogical concept in light of this theory. Experiences from a pilot study (2019) indicated that TIC was a promising framework for understanding, which contributed to essential changes within staff's interaction with residents , especially in situations staff experienced as challenging. Staff experienced that changed interaction facilitated citizenship, life skills and better mental health. Specifically, this also led to a sharp reduction in non-conformance reports. An action research design is applied in this study, emphasising co-production of knowledge with staff in the municipal housing. . This participatory context is considered particularly useful for the field of practice. Through actions such as teaching, reflection groups and workshops, new knowledge and understanding is explored and sought in order to contribute to increase quality of services for people with cognitive disabilities.

Målsetningen med prosjektet er å implementere TBF som forståelsesmodell i miljøterapeutisk arbeid. TBF bygger på kunnskap om tilknyting- og reguleringserfaringer som betydningsfullt i menneskers utviklingsforløp. Forståelsen inviterer til fokus på samspill og samhandling, som legger til rette for medborgerskap, livsmestring og god psykisk helse. Altså retter prosjektet seg mot økt kvalitet i miljøtjenester. Ved bruk av praksisforskning som metodisk tilnærming settes fokus på samproduksjon av kunnskap. Målsetningen er at kunnskap som utvikles i en deltakende kontekst kan være særlig nyttig for praksisfeltet. Kunnskapsutvikling fremmes hovedsakelig gjennom felles fagdager og refleksjonssamlinger. Slik får medforskere anledning til å anvende sine teoretiske forståelser i lys av deres praksiserfaringer. Utvikling av en felles forståelse kan legge til rette for nye erfaringer som får betydning miljøterapeutisk praksis. Refleksjonssamlingene vil danne grunnlag for datamaterialet som skal analyseres. Det overordnede målet i EFF sitt utviklingsarbeid har siden 2016 vært implementering av Positiv atferdsstøtte (PAS) som verdi og rammeverk for tjenesteytingen. Målsetting er at personer med nedsatt funksjonsevne skal oppnå meningsfulle liv, god livskvalitet og sikres aktiv deltagelse i relasjoner, aktiviteter og samfunnet. Miljøtiltak skal være i tråd med humanistiske verdier og grunnleggende menneskerettigheter. For å styrke relasjonell kompetanse i miljøterapipraksis, ønsker kommunen å ta i bruk TBF som forståelsesmodell. PAS vektlegger heving av ansattes trivsel og kompetanse gjennom støtte, opplæring og oppfølging, samt støtte og samarbeid med pårørende og andre involverte. TBF har i 2019 vært satsingsområde i en avdeling i EFF. Satsingen har gitt svært gode resultater og enhetens faglige kurs er derfor endret. Sentrale begrep I TBF som reguleringsstøtte, den tredelte hjerne og toleransevinduet er inkludert for å øke kompetansen.

Funding scheme:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Funding Sources