0 antall prosjekter

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Understanding Male Gamers

Dataspill og dataspilling har tradisjonelt blitt sett på som en gutteaktivitet, en forestilling som sakte endres etter at dataspill har blitt et medium for en stor og mangfoldig spillerbase. Samtidig er spillkulturen fortsatt et område der kjønn fortsatt skaper friksjon. Denne friksjonen handler ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Vestland

POS-ERC-Støtte til ERC søkere som oppnår god evaluering

POS-ERC: Videreutvikling av The Politicization of Game Culture

Med utgangspunkt i en hypotese om at konfliktlinjene i spillkulturen er politisk orientert og har sammenheng med andre politiske tendenser i samfunnet, er det overordnede målet ved ERC-prosjektet The Politicization of Game Culture å utvikle en ny empirisk basert teori om politiseringen av spillku...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2020-2021

Sted: Vestland

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

The GTA Project: Games and Transgressive Aesthetics

Dataspill kritiseres ofte for sine mange og overdrevne voldsfremstillinger, og også for sin unyanserte fremstilling av kjønn. Men hvordan oppfattes slike fremstillinger mens man spiller? Hvor voldelig eller kjønnsstereotyp kan en situasjon være i et spill før spillere oppfatter det som spekulativ...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Vestland

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Between the Game System and the Virtual World

Being part of the DIGICULT project at the Dept. of Information and Media Studies, UiB, this proposal describes and investigates transdiegetic frames of reference in computer games, with emphasis on the operative and aesthetic functions of these. Computer games utilize the relationship between die...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Vestland