0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Feasibility study of a concept for operating remotely controlled underwater vehicles from an unmanned surface vessel, phase 2.

Prosjektets formål er å etablere en konseptløsning for operasjon av fjernstyrte undervannsfarkoster fra ubemannede overflatefartøy. Prosjektet bygger videre på en mulighetsstudie som har sannsynliggjort konseptets gjennomførbarhet. Prosjektresultatet skal være tilstrekkelig for å kunne beslutte i...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Increasing Operational Efficiency by Retrofitting Sensor-Based Anti-Swing Technology on Offshore Cranes

Ideen med dette prosjektet er å bruke innovative styringssystemer og avansert sensorteknologi for å redusere installasjonstiden og kostnadene for havvindmøller ved å utvikle en bevegelseskompensert pile gripper (MCG) som gjør det mulig å installere offshore monopoler (MP) fra en dynamisk posisjon...

Tildelt: kr 2,6 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Reduction of ship emissions using innovative surface structures to reduce friction

Motivasjonen for dette prosjektet er å hjelpe det maritime sektoren med å redusere utslippene betydelig fra skipene, spesielt havgående fartøyer, ved en praktisk og kostnadseffektiv metode som kan anvendes for både nybygg og eksisterende fartøy. Dette kan oppnås ved å redusere overflatefriksjonen...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

AquaTwin-Aquaculture Digital Twin for advanced insight to improve productivity and control

Dagens drift av offshore havbruk innebærer vanligvis manuelle og krevende operasjoner for overvåking av utstyr, strukturer og biomasse, noe som kan resultere i ineffektiv drift og for høy risiko for personell og fiskevelferd. Det er derfor behov for automatiserte løsninger for overvåking av fisk,...

Tildelt: kr 0,22 mill.

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Deep Purple - H2Subsea - Undervanns infrastruktur for lagring og distribusjon av Hydrogen

H2SubSea bygger videre på arbeidet som fra Deep Purple fase 2 hvor konseptet ble utarbeide til TRL 5. Arbeidet startet med å identifisere kapabiliteter hos forskjellige leverandører, og institutt for materialtest som tilfredsstiller kravene til Deep Purple. Designkonsept for undervanns hydrogenla...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Buskerud

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Digital Arctic Shipping - New data products and visualisation services

Arktis opplever nå de raskeste klimaendringene på kloden, noe som viser seg i form av tynnere og mindre utbredt sjø-isdekke, sterkt økende smelting av breer, tining av permafrost, og økende sannsynlighet for ekstremvær og andre hendelser. I forskingsmiljøene debatteres det hvilken rolle disse kli...

Tildelt: kr 9,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Vestland

ENERGIX-Stort program energi

ElMar - Electrification of maritime transport and the ports of the future

Utfordringer knyttet til elektrifisering av maritim transport er blitt kartlagt i et prosjekt hos SINTEF, eid av Trondheim havn, sammen med havner, nettselskap, energiselskap og rederier. Målet var å redusere utslipp ved å gjøre etablering og bruk av landstrøm- og ladestrømanlegg mer attraktivt. ...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Remote Control Centre for Autonomous Ship Support

Dette prosjektet tar sikte på å etablere et fjernkontrollsenter for ombordstøtte til autonome skip, noe som er svært relevant for de tematiske områdene ?Ubiquitous data and services? og ?Digitalisation of traditional industries? i utlysningen. Det vil i arbeidet bli lagt spesielt vekt på sub-områ...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Metode for eksperimentbasert digital produktinnovasjon

I Norge har vi en sterk maritime næring der vår konkurranseevne er basert på dyp teknisk kunnskap, god kundeinnsikt, høy kvalitet og effektive arbeidsprosesser. DNV GL har en ambisjon om å være det ledende klassifiseringsselskapet i næringen, og betjener omtrent 20% av verdensflåten målt i tonnas...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Greener maritime activities: implementing the use of water based Environmentally Acceptable Lubricants in the ship industry

Maritim transport som er økende på verdensbasis, fører til et årlig utslipp av smøremiddel i ulike havner på omkring 32 til 61 millioner liter. Lekkasje av smøremiddel kan få katastrofale følger for det lokale marine dyre- og plantelivet i havet og videre føre til at farlige kjemiske forbindelse...

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Data-Driven Degradation monitoring and prediction of BATteries for Maritime ApplicatioNs

Prosjektet har undersøkt data-drevne metoder for å estimere state of health (SOH) for maritime batterisystemer (lithium-ion) under operasjon, og dermed å monitorere batteri kapasitet og degradering. Batteri-tester har blitt gjort i laboratorier, hvor flere batteri-celler har vært ladet/utladet ov...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Automatisert måling og sliping av propellblad

I det nylig avsluttede ASaP-prosjektet har vi dykket inn i verden av avansert produksjonsteknologi, spesielt fokusert på robotisert sliping av støpte propellblad. Sliping er en utfordrende produksjonsprosess der det er vanskelig å forutsi hvor mye materiale som blir fjernet fra produktet på forhå...

Tildelt: kr 6,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Møre og Romsdal

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Collective Efficient Deep Learning and Networked Control for Multiple Collaborative Robot Systems

De siste årene har samarbeidende robotsystemer fått økende oppmerksomhet i flere industrielle sammenhenger som produksjonslinjer, nye additive prduksjonsmetoder, bilindustri, materialhåndtering, emballering og pakking, samt kvalitetskontroll. Samarbeidet mellom flere roboter og menneskelige opera...

Tildelt: kr 16,1 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Future Low-Emission Passenger Ships

LowPass er et innovasjonsprosjekt basert på samarbeid mellom Fosen Design & Solutions, Color Line, SINTEF Energi og NTNU. Målet er å utvikle nye konsepter og teknologiske løsninger for å redusere miljøavtrykket for passasjerskip. Prosjektet skal spesielt analysere muligheten for energimessig selv...

Tildelt: kr 9,9 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

ACCESS-AUV: Active towed docking stations for survey and sea-bed resident Autonomous Underwater Vehicles

Undervannsroboter blir stadig mer anerkjent som et fremragende verktøy for havundersøkelse- og inspeksjonsoppgaver. Slike roboter er drevet av batterier med begrenset kapasitet og blir derfor vanligvis operert fra konvensjonelle skip som representerer det største bidraget til kostnader, ulykker o...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

PIEZO - Plug-In Electric Zero-emission Offshore-ship

For å imøtekomme krav om betydelig reduksjon i CO2-utslipp fra offshore-flåten er nye og innovative løsninger nødvendige. Vår visjon er å utnytte mulighetene som følger av fremskritt innen batteriteknologi, elektrifisering av norsk kontinentalsokkel og vekst i offshore vindkraft. Vi ser at snar...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Møre og Romsdal

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

EXAIGON - EXplainable AI systems for Gradual industry adoptiON

Kunstig intelligens («artificial intelligence» på engelsk, derfor ofte forkortet AI) er i ferd med å bli allestedsnærværende, og AI er disruptiv for bransjer som helsevesen, transport, produksjon, robotikk, detaljhandel, bank og energi. I følge en fersk europeisk studie vil AI kunne bidra med opp...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NANO2021-Nanoteknologi og nye materiale

InhibioCaps: Encapsulation of Inhibio formulations for sustained antifouling effect.

Marin begroing er uønsket akkumulering av marine organismer på overflaten til gjenstander som ligger i sjøvann, noe som på mange områder begrenser funksjonen. Hovedløsningen for å bekjempe begroing har vært å benytte antifouling(AF)-maling med utlekking av toksiske substanser kalt biosider, noe s...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Oslo

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Fleksibel Additive tilvirkning for krevende komponenter innenfor Maritim sektor

FlexiMan er et industrielt forskningsprosjekt med mål om å forbedre eksisterende produksjonskjeder innenfor maritim industri. Produksjonsmetodene utviklet i prosjektet representerer en disruptiv endring av gamle tankemåter innenfor produksjon og har betydelig potensial til å forbedre ytelsen, red...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NAERINGSPH-Nærings-phd

Addressing Operator Performance in Shore-based Control Centres for Autonomous Shipping

Den maritime industrien investerer i avanserte teknologier for å redusere sitt miljømessige fotavtrykk, bli mer attraktivt for personell, forbedre sitt sikkerhetsnivå og forbedre sin motstandskraft mot ugunstige forhold, samtidig som den opprettholder lønnsomheten. For å bidra til å nå disse måle...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Akershus

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

Personalized ocean forecasts in a two-way data flow system

Værvarselet har blitt et sentralt verktøy som vi bruker daglig for å ta både store og små avgjørelser. For de som jobber tett på havet, så kan derimot et havvarsel være vel så viktig. For eksempel er redningstjenesten avhengig av gode prediksjoner av drivbaner basert på havstrømmer, bølger og vi...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Utvikling av ny trålkonfigurasjon

Den overordnede idéen er å utvikle og teste en ny tauekonfigurasjon for trål der man fordeler tauekreftene på en bedre måte. Det vil si at man opptar en vesentlig del av tauekreftene i flere kabler. Kablene avlaster de to tradisjonelle hovedwirene til tråldørene. Behovet for spredekrefter skal re...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Møre og Romsdal

FORNY20-FORNY2020

MP: VIMEC - Vortex-Induced Motion Energy Converter

I takt med den økende erkjennelsen av global oppvarming, satser flere selskaper, forskningssentre og myndigheter ressurser på å fremme fornybar energiteknologi og fornybare ressurser. Marin og hydrokinetisk (MHK) energi er for mange land en betydelig bidragsyter i deres fornybare energi portefølj...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Rogaland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Laser Radar for Safe and Clean Seas

Sikkerhet til sjøs og i oljeindustrien avhenger av avanserte IT løsninger og ikke minst teknologier som radar, satellitt-overvåkning, GPS og integrerte softwareløsninger. Det samme forholdet gjelder innen miljøovervåkning og innen maritime næringer, så som fiskeri og opprett. Dette prosjektet i...

Tildelt: kr 19,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Cruising towards Zero Emissions - Development of innovative and integrated cooling and heating concepts onboard cruise ships

Cruising towards Zero Emissions (CruiZE) er et samarbeidsprosjekt mellom norske teknologileverandører, verdens største cruiseoperatør, SINTEF og NTNU. Målet er å utvikle innovative, energieffektive konsepter for en mer miljøvennlig cruisenæring. Energibruk i et cruiseskips hotellfasiliteter, som ...

Tildelt: kr 13,4 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Smart Condition Monitoring: Automatiserte tilstand og overvåkings systemer for maritime autonome roboter.

Norge har en sterk og viktig industritradisjon som leverandør av varer og tjenester til et globalt maritimt marked. Spesielt har norske kunnskapsbaserte bedrifter hatt betydelig konkurransekraft og vekstpotensial knyttet til avanserte og innovative produkter. Et eksempel på slike produkter er und...

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Buskerud

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Micro Continuous emission monitoring analyser ensuring reduced emissions from on and offshore transport

Internasjonal maritim sektor frakter mer enn 80 % av alt gods globalt. Dette er den raskeste og mest kost-effektive måten å transportere de fleste typer gods på. Utslippene av miljøgasser er for øvrig betydelige. Beregninger gjort av DNV GL viser at ett containerskip slipper ut SO2 tilsvarende 10...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

NHH shipping conference - LeaderSHIP 2020 15th April

The Norwegian School of Economics (NHH) has a long-standing tradition of arranging annual shipping conferences. The 2018 and 2019 LeaderShip conferences, sponsored in part by MAROFF, was a great success with around 180 attendees and high-level speakers such as the Norwegian minister of industry a...

Tildelt: kr 71 451

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Cost-effective fire resisting composite materials

CostFRM prosjektet vil bidra til å redusere maritime energiforbruk og utslipp ved å legge til rette for mer bruk av fiberforsterket kompositt i skipsbygging. Komposittmaterialer har svært høy styrke til vekt forhold sammenlignet med stål. Til tross for dette er ikke anvendelsen på skip spesielt h...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improving Performance in Real Sea

Når et skip beveger seg forover i bølger vil det oppleve en økning i motstand på grunn av bølgene. Tradisjonelt stille vann er antatt for optimalisering av skipsdesign. Likevel representerer det ikke realistiske betingelser opplevd på sjøen. Den internasjonale maritime organisasjon (IMO) har ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage