0 antall prosjekter

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

The use of Expert Reports as evidence in Child Protection Decision-Making

Å treffe avgjørelser i barnevernssaker er en vanskelig oppgave som kan få store konsekvenser for de involverte. Psykologisk kunnskap spiller en viktig rolle i vurderingene. Norge har fått kritikk fra Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i en rekke avgjørelser. Fremfor alt har kritikken dre...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Disclosure - A life course perspective on barriers and facilitators for disclosure in violence-exposed individuals in Norway

Vold er en av våre store folkehelseutfordringer, med betydelige konsekvenser både for de som er direkte berørte, og for samfunnet som helhet. Selv om mange opplever vold og seksuelle overgrep i løpet av livet, er det relativt få som forteller om dette til andre. For at vi skal kunne forebygge vol...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Internet Gaming and Psychosocial Development from Childhood to Emerging Adulthood—An Ecological Process Model

Gaming er blitt en vanlig aktivitet blant barn og unge. For de fleste er dette en spennende og sosial fritidsaktivitet som noen blir svært opptatt av og bruker mye tid på, men noen av disse dedikerte spillerne står i fare for å utvikle en avhengighet til spilling med betydelige negative psykologi...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Early Life SocioEconomic status, mental health, and educational performance: an evaluation of sensitivity to the environment (ELiSE)

Sosial ulikhet spiller seg ut i det nabolaget som barnet bor i. Fattigdom både i familier og nabolag henger sammen med dårlig psykisk helse og skolevansker hos barn. Til sammen er disse faktorene med på å angi et barns fremtidige helse og gjennomføring av utdanning i voksen alder. Vi har for lite...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Oslo

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

Neurocognitive dynamics of word learning in developmental language disorder

Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) er en av de vanligste utviklingsforstyrrelsene og rammer omtrent 7% av alle barn. DLD har en stor negativ innvirkning og på helse og livskvalitet hos de barna og ungdommene som er rammet. De behandlingene som finnes for DLD har bare moderate effekter, og...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Emotion Crafting: A Proactive View on Adolescents’ Pathways towards Desired Emotions

Hensikten med EMOCRAFT-prosjektet er å få mer innsikt i hvordan eldre ungdommer aktivt kan bidra til sin egen emosjonelle fungering, som vi kaller ‘emotion crafting’. Mer spesifikt ønsker vi å undersøke hvordan eldre ungdommer kan skape flere positive følelser i dagliglivet sitt. Dette prosjektet...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Digital Lives: Impact of Social Media Use on Psychological and Social Development from Childhood to Adulthood

I likhet med tidligere generasjoner tilbringer dagens barn og unge hverdagen sin hjemme, på skolen, og i sine nabolag, - sammen med familie, venner, lærere og andre. Det er likevel en stor forskjell: De lever også livet sitt på internett. Internett utgjør derfor en egen oppvekstarena som potensie...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effects of the interdisciplinary subject “Health and life skills”, a naturalistic experiment using registry data

Som del av en ny norsk skolereform blir det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» gradvis innført i læreplanene for grunn- og videregående skoler fra høsten 2020. Målsetningen med temaet er å gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse gjennom livsløpet og gir mulighe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

INTERACT: Enhancing upper secondary students’ engagement and learning through video-based professional development on teaching interactions

INTERACT handlar om samhandlinga mellom lærarar og elevar i vidaregåande opplæring (vgo). Målet er å utvikle og evaluere eit nettbasert kompetanseutviklingstiltak for lærarar som kan bidra til å styrke lærar-elevinteraksjonar. Ved å styrke lærar-elevinteraksjonar kan engasjementet og læringa til...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Social and Emotional Learning and Life Mastery in Early Childhood Education and Care

Forskningsprosjektet SELMA har som mål å utvikle og prøve ut et opplegg for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Det finnes få kartleggingsverktøy for forskning innen sosiale og emosjonell utvikling blant barn, og dette vil utvikles og piloteres i første ...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Re-thinking the programming hypothesis: Prenatal maternal anxiety/depression, DNA methylation and child psychopathology. A sibling design.

Kvinner som venter barn blir stadig advart mot alle mulige farer som kan skade barnet i magen, og både angst og depresjon er blant de vanligste lidelsene hos gravide kvinner. Selv om konsekvensene av eksponering for mors angst og depresjon på barnets utvikling er godt dokumentert, er årsaksmeka...

Tildelt: kr 8,2 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Co-constructing mathematics motivation in primary education. A longitudinal study in six European countries

Å være kompetent i matematikk hjelper oss med å løse problemer og utvikle analytiske ferdigheter. Selv om hjemmemiljøet kan gi et grunnlag for matematikkutvikling, er skoler og lærere avgjørende i denne prosessen. Vi vet mindre om utviklingen av motivasjon for matematikk enn utvikling av matemati...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

The role of parental speech on infant language development: Insights from Norwegian language

Mange foreldre bruker intuitivt spedbarnsrettet tale (SRT) når de snakker med spedbarn. De forlenger og overdriver lyder, samt overdriver og varierer stemmeleie. Tidligere studier har antydet at SRT er universell og at foreldre anvender det for å hjelpe tidlig språkutvikling hos spedbarn. Tidlig...

Tildelt: kr 8,4 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

The Development of Understanding of Insight and Aha-Experiences in Young Children

Utvikling av forståelse av innsikt og Aha-opplevelser hos unge barn Prosjektet vårt tar sikte på å undersøke utviklingen av forståelse for innsikt og aha-opplevelser hos unge barn i alderen 4 til 8 år. Tidligere forskning har vist at barn i denne alderen har begrenset forståelse av blandede føle...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2019-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Socioeconomic risk, learning and development from infancy through early adolescence (SLEDE)

Barns fysiske aggresjonsutvikling (f.eks det å slå og sparke) følger ulike utviklingsmessige baner. Mens de aller fleste barn viser noe aggresjon i visse perioder av den tidlige barndommen som avtar med økende alder, er det også en liten gruppe som viser høy og vedvarende aggresjon gjennom barnea...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

Trajectories of Emotional Disorders: Predictors and Why More Women? Testing a Bio-psycho-social Model

Emosjonelle vansker (angst og depresjon) og relaterte problemer (søvnvansker, selvskading, spiseproblemer) innebærer betydelig lidelse og funksjonssvikt, og de rammer fra 2 til 10 ganger flere kvinner enn menn. Emosjonelle vansker starter ofte i tenårene, og det er her kjønnsforskjellen utvikler ...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

THRIVE BY 3. Preventive knowledge enhancement & tailored quality-building in daycare to promote development/ mental health in 1&2 year-olds

BAKGRUNN: Grunnlaget for optimal kognitiv, emosjonell og sosial utvikling legges i tidlige år når hjernen har en særlig rask utvikling. Mer enn 80% av norske barn under 3 år tilbringer lange dager i barnehage. Mange barnehager oppfyller ikke kravene til høy kvalitet. Barnehagelærere rapporterer a...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Childrens Information-Seeking: Its Development and Impacts on Learning

Barn er avhengige av sosiale og kommunikative ferdigheter og strategier for å lære av andre, både for å kunne forstå informasjonen som mottas og for å innhente informasjonen de trenger til enhver tid. Den tidligste læringen skjer i samspill med nærmeste omsorgspersoner i hjemmet. Vi vet imidlerti...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The role of cognitive and social stimulation in the family and in ECEC for school achievement in 1st grade

I prosjektet "Betydningen av kognitiv og sosial stimulering i familien og i barnehagen for skoleprestasjoner i første klasse" har vi undersøkt betydningen av familiefaktorer, og faktorer i barnehagen, for språkutvikling, sosioemosjonell utvikling, og for skoleprestasjoner. Prosjektet baserer ...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Oslo

FRIMED2-FRIPRO forskerprosjekt, medisin og helse

Developmental Trajectories of Childhood Language Impairment: Understanding the Role of Behavioural Markers and Heritability

Spesifikke språkforstyrrelser er hyppig forekommende utviklingsforstyrrelser som rammer 7-10% av barn i førskolealderen. Vi vet lite om årsakene. Målet for denne studien er å beskrive utviklingsforløp for ulike språkvansker, fra tidlig førskolealder til skolealder (8 ½ - 9 år), samt å identifiser...

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2019

Sted: Oslo

IS-BILAT-Mobilitet Norge-USA /Canada

Personal mobility grant, as part of a financed UTDANNING2020 post-doctoral project (#212260)

The Norwegian Center for Child Behavioral Development (NCCBD) and Vestfold University College (VUC) has received a research grant for the project The influence of child care and home environment on learning and social functioning in transition to school a nd early school age (#212260), which is p...

Tildelt: kr 0,19 mill.

Prosjektperiode: 2013-2013

Sted: Oslo

FRIMEDBIO-Fri prosj.st. med.,helse,biol

A longitudinal population study of infant vulnerability and plasticity from pregnancy to age 18 months

Prosjektet er en longitudinell studie hvor den overordnede målsettingen er å øke kunnskap om pre- og postnatale risikofaktorer for barns tidlige utvikling. Bakgrunnen for studien er behovet for å øke forståelsen av hvordan barn tidlig kan komme inn på forskjellige utviklingsveier, hvilke forhold ...

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektperiode: 2010-2017

Sted: Oslo

PSYKISK-Psykisk helse

Eating problems from infancy to adulthood. Knowledge about risk factors and developmental pathways from two longitudinal population studies

The aim of the proposed study is to provide new knowledge about (1) risk factors for eating problems, and (2) longitudinal pathways of eating problems from early childhood through adolescence into adulthood. The research project is motivated by several re cent reviews showing that we need more in...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2010-2014

Sted: Oslo

PSYKISK-Psykisk helse

Does center based child care improve development in disadvantaged children?

The objectives of this project are to gain knowledge about whether development in disadvantaged children at 3, 5 and 8 years of age is improved by early (1-3 years) center based child care. Further, we will examine to what extent the increased coverage an d reduced cost of early center based chil...

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektperiode: 2010-2014

Sted: Oslo

IS-MOBIL-Mobilitetsprogr.f.utl.Ph.D-stu

Development of screening battery for preschool children and early intervention program for improvement of language abilities.

The aim of the research project is to establish a battery for early assessment of cognitive abilities and signs of behavioral problems in children 3-5 years of age and an Early intervention program for promotion of language acquisition and use. The assess ment battery and Early intervention progr...

Tildelt: kr 69 999

Prosjektperiode: 2009-2010

Sted: Ukjent Fylke

FRIMEDBIO-Fri prosj.st. med.,helse,biol

Gene-environment interactions in childrens social competence: Differential susceptibly or differential vulnerability?

Starting in 2002 a series of findings has demonstrated that some individuals, also children, who share common polymorphisms, primarily related to the serotonergic and dopaminergic systems face greater risk of developing psychopathology when exposed to neg ative environments (e.g. negative life ev...

Tildelt: kr 8,6 mill.

Prosjektperiode: 2009-2014

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FRIMEDBIO-Fri prosj.st. med.,helse,biol

The development of attachment and social relations in young children: A transactional and contextual model

Establishing a secure attachment to caregiver(s) is considered one of the fundamental milestones in children's development. It is hypothesized that trough interaction with the caregiver the child forms mental representations of the self, others and the ou ter world, viz. inner working models. Mat...

Tildelt: kr 4,1 mill.

Prosjektperiode: 2008-2012

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PSYKISK-Psykisk helse

"Maternal leave, cash benefit and infant psychological difficulties: a longitudinal baseline study of 34 000 0-18 months old"

The extent to which homecare or day-care for infants may be beneficial or detrimental for subgroups of infants may depend on the family environment. The primary goal of this project will be to provide new information on childcare and infants? adaptation d uring the first 18 months of life. The pr...

Tildelt: kr 3,7 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Oslo

FRIMEDBIO-Fri prosj.st. med.,helse,biol

Neurogenetics of attention in the aging brain

Aging was recently described as a ?neurocatastrophe? involving increased oxidative stress, disturbed energy homeostasis, accumulation of damaged proteins, and lesions in nucleic acids (Mattson & Magnus, 2006), making aging the primary risk factor for deve lopment of neurodegenerative diseases. Ag...

Tildelt: kr 2,9 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Oslo

FRIMED-Klinisk medisin og folkehelse

Genetic and environmental influences on reading development and reading disability: A longitudinal twin study

The proposed research will complete the first international longitudinal twin study of genetic and environmental influences on pre-reading and early reading and related skills from preschool (age 5) through the end of kindergarten, 1st, and 2nd grades, wh en children "learn to read", and at the e...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2010

Sted: Rogaland