0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Professional Actors’ Work on Retaining Students in Secondary Education

I forskningsprosjektet Professional Actors' Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct) har vi som mål å identifisere og beskrive lovende praksiser der skoleledere og lærere jobber sammen med skolemyndigheter og andre offentlige instanser og aktører for å beholde elevene i videregåend...

Tildelt: kr 11,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av en digital didaktisk undervisningsplanlegger for lærere, DigUP

Innovasjonsprosjektet DigUp har utviklet et forskningsbasert, gratis online planleggingsverktøy for lærere. Verktøyet gjør det mulig for læreren å å designe læringsløp i det mellomlange tidsspennet (tema) med god sammenheng mellom mål for undervisningen, innhold, arbeidsmåter og vurdering. Verktø...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Literacies for Health and Life Skills

Bakgrunnen for HLS prosjektet er to fremtredende samfunnsutfordringer; samfunnets bekymring for unge menneskers helse og kroppsmisnøye, og utfordringer knyttet til hvordan lærere skal undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen. Forskningsprosjektets målsetti...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Thinking in Sustainability Education

CriThiSE (Kritisk tenkning i utdanning for bærekraftig utvikling) er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Karlstads Universitet, Naturfagsenteret, Skrivesenteret, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og fem skoler; en i K...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Democracy, Equality, Learning and Mobilisation for Future Citizens

DEMOCIT er tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen (LUI) og velferdsforskningsinstituttet NOVA, begge OsloMet, og ulike aktører i og tilknyttet grunnskolen. DEMOCIT svarer på kunnskapsbehov som har vist seg i praksisfeltet, forskning generelt og i International Citizenshi...

Tildelt: kr 10,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1 klasserom

Hovedformålet med MulVu-prosjektet er å styrke læreres vurderingskompetanse i arbeidet med multimodale tekster. I slike tekster uttrykker elevene sine faglige kompetanser gjennom lyd, bilder, levende bilder, tekst og design. Funn fra prosjektets første fase viser at elever i kommuner som har innf...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Music Teacher Education for the Future

I FUTURED-prosjektet har musikkfaget i den femårige grunnskolelærerutdanningen i Norge (GLU) blitt utforsket fra et endringsperspektiv. Målet med prosjektet har vært å kartlegge og utfordre det eksisterende, bidra til utvikling av nye undervisningspraksiser og foreslå endringer i utdanningen. Stu...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education

Fra 2010 har det vært et mål for grunnskolelærerstudentene i Norge å utvikle metodekompetanse i arbeid med FoU-oppgaven (forsknings- og utviklingsarbeid) i studiets tredje år, for å kunne gjennomføre forskning i egen lærerpraksis. Fra høsten 2017 ble mastergrad og en profesjons- og praksisrettet ...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

De nye læreplanene LK20 gav nye utfordringer for lærere ved at programmering kom inn i flere fag i skolen. Læreplanens visjon er også at grunnopplæringen skal bidra til innovasjon og skaperglede, i tråd med hvordan «21st century skills» er sentralt i læreplanutvikling internasjonalt. Innovasjonsp...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2019-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New tools and systems for holistic documentation, analysis and learning in vocational training

I fag- og yrkesopplæring legges det stadig større vekt på praksisnær opplæring både i skoler og bedrifter. I skolene gjennom praktiske oppgaver lik bedriftenes eller som simulering og bruk av bransjerettede nettressurser. Store deler av opplæringen skjer dessuten i bedrift både i yrkesfaglig ford...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole.

Bakgrunnen for SUKIP-prosjektet var en erkjennelse av at barnehage og skole ikke møter alle barn og unge slik det er forventet ut fra lovverk og politiske føringer. Inkludering har vært et grunnleggende prinsipp for norsk barnehage og skole i mange tiår. Likevel er det fortsatt mange barn og unge...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Functional Writing in Primary School

Målet med prosjektet "Funksjonell skriving i de første skoleårene" ("FUS") var todelt. Det første målet var å undersøke hypotesen om at gjennom å tilby førsteklassinger flere muligheter til å skrive ulike typer tekster med ulike formål og til ulike mottakere gjennom en toårsperiode, ville det kun...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Understanding how to support the early learning opportunities of children from under-resourced communities

Gjennom finansiering i UTNAM har forskere ved Institutt for pedagogikk fått mulighet til å invitere Prof. C Cybele Raver and Dr. Tyler Watts fra New York University til Universitetet i Oslo. I arbeidet med ‘Chicago School Readiness’ prosjektet (CSRP), som ble gjennomført barnehager i høy-risiko ...

Tildelt: kr 96 164

Prosjektperiode: 2019-2020

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Inclusive Mathematics Teaching: understanding and developing school and classroom strategies for raising attainment

Elevers faglige resultater og engasjement i matematikk er avgjørende for deres fremtidige utdanning og opplæring. Samtidig som internasjonale og nasjonale tester viser at mange norske elever ikke når sitt fulle potensiale i matematikk, får vi i Norge nå en ny læreplan som legger økt vekt på matem...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teacher Qualification for the 21st century - teachers professional competence

I forskningsprosjektet TEQ21 – Teacher Qualification for the 21st Century – har vi undersøkt hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og bedret forståelsen av hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtida. Lærerutdanninger er preget av stor faglig bredde, men møter kritikk f...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Question Asking and Storytelling as Means to Increase Mathematics Interest in Teacher Education

Hvordan kan interesse for matematikk på skolen og i høyere utdanning økes? Interesse for realfag har lenge vært et problem i norsk utdanning. For å takle denne utfordringen er det viktig å utvikle tiltak som øker interesse for matematikk og andre realfag. Tidligere forskning har vist at ulike til...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2025

Sted: Oslo

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Theories of Difference: Pedagogies and Practices (Workshop)

The call for proposals seeks to fund workshops that will improve teacher education to benefit society at large, while Norway’s Education Law §1.1 states that “education shall give insight into cultural diversity and show respect for individual views” as well as “promote democracy, equality, and a...

Tildelt: kr 0,10 mill.

Prosjektperiode: 2019-2022

Sted: Buskerud

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Taus kunnskap blant ansatte i et utlendingsfengsel.

Taus kunnskap blant ansatte i et utlendingsfengsel. Vi omgir oss med bøker og manualer som inneholder mengder av eksplisitt kunnskap som er viktige verktøy i vårt daglige arbeid. Samtidig trenger vi erfaring og ferdigheter for å mestre våre oppgaver. Noen ganger mangler vi den eksplisitte kunnsk...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tjenesteutvikling og medborgerskap.

Tjenesteutvikling og medborgerskap» er et phd prosjekt som skal sette fokus på hvordan tjenestemottakere kan delta mer i utviklingen av tjenestetilbudet. Kommunen skal opprette et nytt bofellesskap sommer/høst 2019 for ungdommer med sammensatte behov. Kommunen har lang erfaring med å gi tjen...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Engasjement i helse og helse i engasjement. Forløpere til og utfall av jobbengasjement blant pleiepersonell i sykehjem og omsorgsboliger.

Andelen eldre i befolkningen, både i Norge og andre deler av verden, øker raskt. Dette skjer parallelt med at andelen av befolkningen som er i arbeidsfør alder går ned. Denne demografiske utviklingen medfører et betydelig press på helsevesenet og gir økt etterspørsel etter langtids helse- og omso...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Akershus

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Patient-Centric Engineering in Rehabilitation (PACER)

Gangfunksjonen og balanse hos mennesker er et komplisert tema og bevegelse for pasienter med protese er ganske utfordrende. I dette prosjektet har vi vært opptatt av å undersøke fysiologiske endringer og spesielt hjernebarkensaktiviteter hos pasienter med nedsatt gangfunksjon. Prosjektet ble delt...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematical reasoning with cognitive technology

Digitale verktøy og fremskritt i maskinlæring åpner nye muligheter for å undersøke hvordan vi lærer matematikk og bruker ulike skriftlige representasjoner til å løse problemer (matematisk literacy). I prosjektet Mathematical Reasoning with Cognitive Technology har vi undersøkt hvordan elever, lær...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Getting to the heart of education: Teachers Effects on Student Outcomes, - a longitudinal and observational study

Hva betyr egentlig lærerens undervisning for elevene? Hvilke aspekter ved lærerens undervisning gir elevene læringsutbytte i matematikk og naturfag? Og får elever på skoler med høy andel minoritetsspråklige elever og lav sosioøkonomisk status (SES) forskjellig undervisning enn på skoler med lav a...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Persistent Passion for Professional Education - Consequences for student completion and dropout

Prosjektet har studert fullføring og frafall i høyere utdanning. Sammenligning har stått sentralt i prosjektet, både av ulike utdanningsretninger, institusjoner og land. Landene vi har sammenlignet er Norge, Danmark og Storbritannia. Prosjektet har på ulike måter vist at frafall kan skyldes en re...

Tildelt: kr 12,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

FILIORUM - Research and Innovation for Quality in Diverse Early Childhood Education and Care (ECEC)

FILIORUM - Senter for barnehageforskning, driver fremragende og praksisrettet barnehageforskning på høyt internasjonalt nivå, og er en premissleverandør for barnehagesektoren. FILIORUMs visjon er høy kvalitet i den mangfoldige barnehagen, og FILIORUM betyr "for barn" på latin. Navnet signalerer a...

Tildelt: kr 50,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2028

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

International student mobility: drivers, patterns and impacts

Internasjonalisering og internasjonal studentmobilitet (ISM) har stått høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Kvalitet, men også relevans, brukes som begrunnelser for å tilrettelegge for ISM. I MOBILITYprosjektet har vi sett på forutsetninger for, og virkinger av, studentmobilitet med ...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Challenges of participation when service users autonomy is challenged/restricted in health and welfare services.

CHAPAR-prosjektet startet 01.07.2018 og avsluttet 30.06. 2023. Prosjektet er gjennomført i samarbeid mellom forskere fra OsloMet – storbyuniversitetet (OsloMet), Høgskulen på Vestlandet (HVL) og VID vitenskapelige høgskole (VID). Hovedproblemstillingene har vært: Hva forstås med brukermedvirknin...

Tildelt: kr 11,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Aiming for quality in nursing home care: Rethinking clinical supervision and assessment of nursing students in clinical studies

Sykepleieutdanningen innebærer 50 prosent praksisstudier. Praksisstudier utgjør derfor en sentral læringsarena i utdanningen. Kvaliteten på veiledning og vurdering i praksisstudier er avgjørende for studentenes læring, faglige utvikling og evne til reflekterende tenkning. En aldrende befolkning ...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TEACH21st: Teaching and Transfer Effects of 21st Century Skills - Collaborative Problem Solving in Digital Environments

Begreper som dybdelæring, livslanglæring og kompetanser for det 21. århundre har i lang tid florert. Deres aktualitet har blitt forsterket som følge av de raske endringene i samfunnet og kunnskapsutviklingen. I tillegg til fagspesifikke kompetanser, vektlegges viktigheten av blant annet kompetans...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Workshop i Seattle mai 2018 University of Washington og deltakere NFR prosjekt NurseEduFut

Workshop mellom Universitet i Washington og VID vitenskapelige høgskole om tema simulering i utdanning av helsepersonell. 11. mai 2018. Universitet i Washington, Seattle, USA. 11. mai 2018 arrangerte VID Vitenskapelige Høgskole et internasjonalt seminar om simulering i helseutdanning sammen ...

Tildelt: kr 69 999

Prosjektperiode: 2018-2018

Sted: Oslo