0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Socioeconomic risk, learning and development from infancy through early adolescence (SLEDE)

Barns fysiske aggresjonsutvikling (f.eks det å slå og sparke) følger ulike utviklingsmessige baner. Mens de aller fleste barn viser noe aggresjon i visse perioder av den tidlige barndommen som avtar med økende alder, er det også en liten gruppe som viser høy og vedvarende aggresjon gjennom barnea...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Children's Information-Seeking Study - Pre-conference Workshop Grant

Dette er en sluttrapport for mottatt arrangementsstøtte (prosjekt #274166 - Children's Information Seeking Study - Pre-conference Workshop Grant, som var tilknyttet det overordnede prosjektet ?Children?s information seeking: Its development and impacts on learning? (ChInfoSeek; #254974). Form...

Tildelt: kr 22 188

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Childrens Information-Seeking: Its Development and Impacts on Learning

Barn er avhengige av sosiale og kommunikative ferdigheter og strategier for å lære av andre, både for å kunne forstå informasjonen som mottas og for å innhente informasjonen de trenger til enhver tid. Den tidligste læringen skjer i samspill med nærmeste omsorgspersoner i hjemmet. Vi vet imidlerti...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Effectiveness Study of a CBT based Adolescent Coping with Depression Course to Prevent Dropout in Upper Secondary School

Depresjonsmestring for ungdom (DU) er et kognitivt basert kurs for ungdom mellom 14 og 20 år med lette eller moderate depresjonssymptomer. Målene er å redusere og forebygge symptomer, samt forebygge tilbakefall av depresjon. Gjennom et kurs med ti sesjoner er det lagt vekt på ungdommers egne refl...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The role of cognitive and social stimulation in the family and in ECEC for school achievement in 1st grade

I prosjektet "Betydningen av kognitiv og sosial stimulering i familien og i barnehagen for skoleprestasjoner i første klasse" har vi undersøkt betydningen av familiefaktorer, og faktorer i barnehagen, for språkutvikling, sosioemosjonell utvikling, og for skoleprestasjoner. Prosjektet baserer ...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Oslo

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Application for funding of a 20% position as senior researcher for Dr. Eric Dearing at the Norwegian Center for Child Behavioral Development

Etter instruks fra Cathrine Skjolden er ikke denne posten aktuell for sluttrapport av UTNAM-bevilgning. Vi leverer naturligvis en populærvitenskapelig fremstilling av resultatene hvis det skulle være behov.

Tildelt: kr 0,84 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Oslo

IS-BILAT-Mobilitet Norge-USA /Canada

Personal mobility grant, as part of a financed UTDANNING2020 post-doctoral project (#212260)

The Norwegian Center for Child Behavioral Development (NCCBD) and Vestfold University College (VUC) has received a research grant for the project The influence of child care and home environment on learning and social functioning in transition to school a nd early school age (#212260), which is p...

Tildelt: kr 0,19 mill.

Prosjektperiode: 2013-2013

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Europeisk konferanse om implementering av evidensbasert behandling for familier og ungdom med alvorlige atferdsproblemer

Atferdssenteret søker med dette om arrangementsstøtte til en europeisk konferanse om implementeringen av Multisystemisk terapi i Europa. MST er et tilbud til familier som har ungom med atferdsproblemer som eks. kriminalitet, vold, rus skoleskulk. Behandli ngen er familie- og nærmiljøbasert, og sk...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2012-2012

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The influence of child care and home environment on learning and social functioning in transition to school and early school age

Prosjektet «Betydningen av barnehage og hjemmemiljø for læring og sosial fungering ved overgang til skole og i tidlig skolealder» har blitt gjennomført ved Atferdssenteret, Unirand, Universitetet i Oslo, i samarbeid med Høyskolen i Vestfold (HiVe). Prosjektet har vært en del av den pågående longi...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Exlusion and inclusion in the transition to primary school. The role of behavior problems and social competence among boys and girls

Barns evne til selvregulering ser ut til ha stor betydning for sosiale, emosjonelle og skolefaglige forhold både senere i barndommen og inn i voksenlivet. Mens det de siste to tiårene har vært forsket mye på betydningen av selvregulering i førskolealderen, har man i mindre grad undersøkt hva som ...

Tildelt: kr 12,3 mill.

Prosjektperiode: 2011-2016

Sted: Oslo