0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Thinking in Sustainability Education

CriThiSE (Kritisk tenkning i utdanning for bærekraftig utvikling) er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Karlstads Universitet, Naturfagsenteret, Skrivesenteret, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og fem skoler; en i K...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Democracy, Equality, Learning and Mobilisation for Future Citizens

DEMOCIT er tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen (LUI) og velferdsforskningsinstituttet NOVA, begge OsloMet, og ulike aktører i og tilknyttet grunnskolen. DEMOCIT svarer på kunnskapsbehov som har vist seg i praksisfeltet, forskning generelt og i International Citizenshi...

Tildelt: kr 10,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Adapting to the Individual through Machine learning

Da prosjektet startet var fokuset studentenes kognitive prosess når de hadde interaksjon med læringsressurser. Da vi ser på læringsprosessen som en integrasjon av både en intern psykologisk prosess med tilegnelse og utdyping og en ekstern interaksjonsprosess mellom eleven og miljøet, ser vi nødve...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kan skolen legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og kort botid i Norge?

Prosjektet utforsker hvordan skolen jobber for å lage gode læringssituasjoner for elever fra familier med migrantbakgrunn og med kort botid i Norge. I tillegg til manglende ferdigheter i undervisningsspråket, er denne elevgruppen ekstra utsatt fordi de ofte også har andre utfordringer knyttet til...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Innlandet

NAERINGSPH-Nærings-phd

SunnereBarn- nettbasert kunnskapsløft for sunnere kosthold og økt matglede i barnehage.

SunnereBarn er en ressursside for ansatte i barnehage og SFO. SunnereBarn tilbyr kostnadsfritt kunnskapsløft og bidrar til bedre kosthold og økt matglede blant alle barn i barnehage. Norske barn spiser ca. 60% av alle dagens måltider i barnehage og er derfor en svært viktig arena. SunnereBarn ti...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning PES2020 for OsloMet 2020

OsloMet har i dag 24 H2020 prosjektdeltakelser: År/Antall søknader H2020/ Suksessrate 2014 20 15% 2015 19 21% 2016 25 20% 2017 45 9% 2018 39 15% 2019 45 17%* 2020 54 *suksessraten = akkumulerte tall så langt i H2020 OsloMet planlegger å levere 54 søknader til Horisont 2020 (H2020) og randson...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Bærekraftige læringsmiljøer i nye skolebygninger

Hvordan bidrar det gjensidige forholdet mellom policyutforming og lærernes handlinger til det fysiske læringsmiljøet? Med en desentralisert eierskapsstruktur for skoler i Norge, er det opp til den enkelte kommune å avgjøre hvordan bygningen utformes. I planlegging av skolebygninger i Norge beny...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Norsk barnehageforskningskonferanse 2019 - Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen

FILIORUM er tekniske arrangører av denne konferansen, og har blant annet ansvar for planlegging, konferanselokaler, markedsføring av konferansen, call for abstracts, påmeldingssystemer, og gjennomføring av konferansedager. BARNkunne samarbeider om faglig innhold, som program og vurdering av abstr...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1 klasserom

Hovedformålet med MulVu-prosjektet er å styrke læreres vurderingskompetanse i arbeidet med multimodale tekster. I slike tekster uttrykker elevene sine faglige kompetanser gjennom lyd, bilder, levende bilder, tekst og design. Funn fra prosjektets første fase viser at elever i kommuner som har innf...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Akershus

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM OA 2019 USN

Refusjon av kostnader til åpen publisering 2018

Tildelt: kr 0,23 mill.

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Vestfold

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Publiseringsfond

Publiseringsfondet ble opprettet som et pilotprosjekt på et år, med oppstart høsten 2014. Piloten ble evaluert høsten 2015 og prosjektet videreført. Fondets størrelse startet med 150 000 NOK og har nå økt til 1 000 000 NOK. Vi ser at fondet har hatt ønsket effekt da bruken av fondet eksempelvis b...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Vestland

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

Støtte til åpen publisering for regnskapsåret 2018

Det søkes om å få dekket kostnader til artikkelavgifter ved åpen publisering (Open Access) for 2 publiseringer i 2018.

Tildelt: kr 8 000

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Veilederteam - riktig lederstøtte for å sikre skoleutvikling? Utprøving av lokalt veilederteam rettet mot skoleledelsen på utvalgte skoler

Studier viser at det å utvikle skoler som lærende organisasjoner skaper bedre læringsresultater for elevene. Erfaringene i Tromsøskolen er at noen skoler lykkes, mens andre strever med å utvikle skolens undervisning og læring. Spørsmålet både skoleeier og skolelederne stiller, er hvordan skoleeie...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Fra ide til kunnskapsbasert organisasjonslæring i Tromsøskolen?

edere har et særskilt ansvar. Tromsø kommune ønsker å finne løsninger. Høsten 2019 starter arbeidet med implementering av en ny plan med målsetting om å fremme elevenes utvikling i et inkluderende fellesskap. Helhetlig plan for tilpasset opplæring og spesialundervisning er utviklet i samarbeid me...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing new tools for mentoring in teacher education: preference screening, learner assessment and structured video-use

Verktøy for veiledning Prosjektet utvikler forskningsbaserte verktøy for veiledning av lærerstudenter i praksis og på campus, og veiledning av nyutdannede lærere. Vi undersøker hvordan verktøyene kan styrke nye læreres faglige utvikling. Videre undersøker vi hvordan verktøyene kan bidra til nye l...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Can Virtual Reality be a better method for teaching students with AS and TS key competences than traditional methods?

1.1 Objectives The overall objective of the Virtual Reality Education (VREDU) project is to develop policies on how to use game-based learning strategies to teach children key competencies. As a test case the project studies whether game-based learning strategies will/may help children with Aspe...

Tildelt: kr 0,17 mill.

Prosjektperiode: 2019-2020

Sted: Møre og Romsdal

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

"Gjennomføring av vedtak og planer for opplæringen i samisk ved tre videregående skoler i Troms"

Med utgangspunkt i praktisk kunnskap, urfolksmetodologi og forskningsetiske vilkår derav for å forske i egen praksis, skal jeg i det følgende besvare følgende hovedspørsmål: "Hvilke diskursive vilkår lå til grunn for utredningen bak fylkestingsmelding 1-2017, "Samisk i den videregående opplæringe...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

GAVEFORST-Gaveforsterkningsordningen

Sparebankstiftelsen: Styrking av forskningen ved Høgskolen i Innlandet som en del av vår universitetsambisjon/fire egne ph.d-områder

Høgskolen i Innlandet har mottatt tilsagn om tildeling av til sammen kr 42,7 mill. kroner for årene 2018 - 2020 fra Sparebankstiftelsen Hedmark. Foreløpig har vi mottatt kr 16,1 mill. for 2018, men det er kun kr. 12.6 mill. som er gitt til langsiktig grunnleggende forskning. Midlene benyttes ti...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan planlegge dybdelæring? Dette forskningsprosjektet skal utvikle og teste ut en modell som støtter implementeringen av Fagfornyelsen.

Hvordan planlegge dybdelæring? Vi står overfor et veiskille i norsk skolehistorie. Fra og med august 2020 innføres en ny læreplan for grunnutdanningen ? og med den endres tilnærmingen til læring. Tiden endrer seg. Der besteforeldrene kunne klare seg med skolegang som resulterte i pen håndskrift,...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Telemark

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education

Fra 2010 har det vært et mål for grunnskolelærerstudentene i Norge å utvikle metodekompetanse i arbeid med FoU-oppgaven (forsknings- og utviklingsarbeid) i studiets tredje år, for å kunne gjennomføre forskning i egen lærerpraksis. Fra høsten 2017 ble mastergrad og en profesjons- og praksisrettet ...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

De nye læreplanene LK20 gav nye utfordringer for lærere ved at programmering kom inn i flere fag i skolen. Læreplanens visjon er også at grunnopplæringen skal bidra til innovasjon og skaperglede, i tråd med hvordan «21st century skills» er sentralt i læreplanutvikling internasjonalt. Innovasjonsp...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2019-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New tools and systems for holistic documentation, analysis and learning in vocational training

I fag- og yrkesopplæring legges det stadig større vekt på praksisnær opplæring både i skoler og bedrifter. I skolene gjennom praktiske oppgaver lik bedriftenes eller som simulering og bruk av bransjerettede nettressurser. Store deler av opplæringen skjer dessuten i bedrift både i yrkesfaglig ford...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv.

Dette forskningsprosjekt skal blant annet være med på å avdekke og forklare følgende spørsmål: Hvordan kan utforskende arbeidsmåter brukes for undervisning i energiteknologi med et bærekraftig perspektiv, og hvilke utfordringer opplever elever når de arbeider med teknologi for fornybar energi? Mi...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Pedagogisk tilrettelegging for interkulturell lek

Lek er en av grunnsteinene i den nordiske barnehagemodellen og når en spør barn om hva som er viktig for dem blir lek og vennskap trukket frem. Dette er blant annet fordi tilhørighet og deltagelse i lek påvirker enkeltbarns opplevelse av egenverdi og mestring i hverdagen. Barnegruppene i norske b...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

A pilot study to evaluate the use of speech-to-text technology to improve writing performance among youth with low literacy achievement

I en tid der skoler i økende grad benytter seg av digitale læremidler er det viktig å få mer kunnskap om bruk av teknologi i arbeidet med å utvikle skriveferdigheter. Talestyrt skriving er et digitalt verktøy som omgjør muntlig språk til digital tekst. I prosjektet STIL (Speech Technology for Imp...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2019-2022

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Samarbeid om opplæring for minoritetsspråklige unge og unge voksne

Målgruppa for dette prosjektet er ungdom og unge voksne med minoritetsbakgrunn som har bodd kort tid i Norge. Prosjektet handler om forsøk med nye opplæringsformer for denne gruppa, og nye måter å organisere og tilrettelegge selve opplæringssituasjonen. Stikkord er helhetstenking, samarbeid på t...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole.

Bakgrunnen for SUKIP-prosjektet var en erkjennelse av at barnehage og skole ikke møter alle barn og unge slik det er forventet ut fra lovverk og politiske føringer. Inkludering har vært et grunnleggende prinsipp for norsk barnehage og skole i mange tiår. Likevel er det fortsatt mange barn og unge...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Functional Writing in Primary School

Målet med prosjektet "Funksjonell skriving i de første skoleårene" ("FUS") var todelt. Det første målet var å undersøke hypotesen om at gjennom å tilby førsteklassinger flere muligheter til å skrive ulike typer tekster med ulike formål og til ulike mottakere gjennom en toårsperiode, ville det kun...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Changing competence requirements in public services: consequences of digitization in general and highly specialized work

CORPUS-prosjektet utvikler ny kunnskap om kompetansebehov og læring i helsesektoren ved å gjennomføre nærstudier av hvordan digitalisering fører til endringer i arbeidsorganisering og oppgavefordeling, hvilke kompetanser som trengs for å takle disse utfordringene, og hvilke læringsmuligheter som ...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rødøyprosjektet II - 2019 -2022: Use of distance education in small schools for quality education

En pågående nedgang i folketallet for Nord-Norge viser at innbyggertallet i tredje kvartal i 2019 sank med om lag åtte personer hver dag (SSB, 2019). Konsekvensen er blant annet nedgang i elevtallet som fører til reduksjon i rammetildeling for skolene. For Rødøy kommune er dette en nærværende rea...

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektperiode: 2019-2022

Sted: Nordland - Nordlánnda