0 antall prosjekter

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

From Practice to Publication: Sharing BioCEED Excellence Through Discipline-Based Educational Research

The Centre of Excellence in Biology Education (bioCEED) was awarded its status as a Norwegian Centre of Excellence in Education by NOKUT in 2014. Among bioCEEDs goals is to develop and spread new pedagogical practices for biology, while creating a Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) cultu...

Tildelt: kr 68 000

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tracing learning outcomes across policy and practice (LOaPP)

Da Kunnskapsløftet ble introdusert i 2006, varslet reformen en radikal endring i den norske skolen. Reformen innebar nye elementer som kompetansemål og vurdering. I forskningsprosjektet Læringsutbytte i politikk og praksis har vi studert hvordan denne politikken har fungert i politikk og i praksi...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Conference on "Closing the Gaps? Differential Accountability and Effectiveness as a Road to School Improvement"

Educational effectiveness, accountability, evaluation, and improvement are at the very heart of educational research and focus primarily on the interactions between students' learning outcomes, institutional settings, and classroom and school environments. But examining the effects of the school ...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Silver lining - a study of employability and learning trajectories of Late Career Learners

At Europa eldes, er en realitet som EU har tatt inn over seg, og er et tema som OECD har hatt fokus på. Mens politikerne er bekymret for pensjonsutgiftene, er andre opptatt av den fortsatt aktive deltakelsen til seniorarbeidstakere (55-67 år gamle). Dette prosjektet har forsøkt å finne ut hvordan...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Moving trades: Skill formation and the role of national vocational training in transnational European labour markets

Helt siden hansatiden har håndverkere og svenner som «vandret på faget» vært en viktig kilde til læring, utvikling, dannelse og innovasjon i Europa. De siste tiårene er det europeiske markedet for arbeidskraft og tjenester på ny blitt åpnet opp, og etter EUs østutvidelse har det vært en betydelig...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Digitalised Dialogues Across the Curriculum: design-based interventions for developing 21st century skills

Prosjektet DiDiAC (Ditalised Dialogues Across the Curriculum) bygger på et samarbeid mellom forskere fra Universitetet i Oslo og Universitetet i Cambridge. Målet for forskningsprosjektet har vært å utvikle og forbedre klasseromsdialogen ved å bruke Talkwall til å tenke sammen. Prosjektet brukte m...

Tildelt: kr 12,2 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Oslo

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Challanges of Digital Pedagogies: Lecture, Workshop, and Seminar with Dr. Kari Kraus

This is an application for funds to bring Dr. Kari Kraus for a series of events at NTNU: a keynote talk during the Futurescapes Symposium accompanying the Meta.Morf. Biennale in Trondheim, a digital pedagogies workshop, and a separate seminar on teaching, technology, and gender in March, 2016. ...

Tildelt: kr 58 000

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Pedagogicizing the 21st Century: global research into learning beyond the school - An international symposium

Prosjektet består av et internasjonalt seminar avholdt i Oslo i september 2016 og en internasjonal bokutgivelse basert på det som ble presentert på seminaret. Det tematiske fokus retter seg mot læring utenfor skolen. I dagens samfunn er mye oppmerksomhet rettet mot den læring som skjer i skolen, ...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives

PRAKUT programmet bevilget høsten 2011 midler til fire forskningsprosjekter (TasS; TPQ; ECTE, CATE) med fokus på lærerutdanning for perioden 2012-2016. Med dette tok norsk forskning på lærerutdanning et stort skritt framover. ProTed - Senter for Fremragende lærerutdanning - ble opprettet senhøst...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Representasjon og deltakelse i naturfag

REDE: Tema og fokus Det å beherske visuelle uttrykksformer som bilder, simuleringer, diagrammer og grafer utgjør en viktig naturfaglig kompetanse. REDEs overordnede mål er å styrke bruk av ulike representasjonsformer som verktøy for læring. Det overordnede temaet i REDE er knyttet til forskjelli...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utdanningsbarnehager: Utvikling av barnehagen som læringsarena gjennom innovative samarbeidsformer mellom utdanning og praksisfelt

Det siste året ble innovasjonen implementert i form av Universitetsbarnehageordningen. I denne deltar fem av innovasjonsprosjektets barnehager og fem nye barnehager. I tillegg hadde prosjektet dette året særskilt fokus på utvikling av felles FoU-prosjekter. Ulike prosjekter er nå i gang i mange a...

Tildelt: kr 5,6 mill.

Prosjektperiode: 2016-2020

Sted: Oslo

IS-AUR-Samarb.progr. Norge Frankrike

Children at 'risk' - Negotiating risks in early childhood education and care

The main project aims at exploring the notion of 'risk' in a broad context of ECEC. In order to highlight the cultural values and norms embodied in practices in Norway, we have chosen to implement a comparative study with kindergartens in France. The project will explore how everyday life in k...

Tildelt: kr 49 000

Prosjektperiode: 2016-2016

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Forskningsgruppen B.LOG ønsker å invitere aktuelle forskningsgrupper i Norge til et symposium angående betydningen av barns språkutvikling

En får ofte vite at elever med spesifikke behov ikke får den hjelpen de trenger i skolen, eller at hjelpen kommer så seint i skolegangen at sekundærvansker som utagerende atferd eller tilbaketrekking har fått utvikle seg. Dette gjelder svært ofte barn og ungdom med en eller annen form for språkva...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Inquire Competence for better Practice And Assessment

Prosjektet inquire Competence for better Practice and Assessment (iComPAss) oppstod fra behov hos to organisasjoner som begge fokuserer på opplæring. Dette gjaldt masterstudiet i Organisering og Ledelse ved Høgskolen i Sogn og Fjordane (HiSF), og opplæring av brannkonstabler organisert av Sotra B...

Tildelt: kr 7,2 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

'A general didactic theory on school development' "En allmenndidaktisk teori om skoleutvikling"

This project explores how the local environment affects school culture and how this relationship defines the conditions for teaching and learning. The main assumption is that the school is not determined by its local environment, but that it is oriented towards values in the local community that ...

Tildelt: kr 0,10 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Connecting Everyday and Academic Knowledge Practice,- a Teacher Challenge. Part of KnowMo, NFR Project nr. 237515

In educational research, there is a common interest in studying the continuities and discontinuities between students School experiences and their everyday experiences. Many of these scholars are driven by an assumption that including students everyday experiences in formal teaching is beneficial...

Tildelt: kr 0,41 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

International Workshop of Smart Environments and Analytics on Video-Based Learning (SE@VBL)

The International Workshop of Smart Environments and Analytics on Video-Based Learning (SE@VBL - ask4research.info/seavbl/2015/) aims to connect research efforts on Video-Based Learning with Smart Environments and Analytics to create synergies between these fields. The main objective is to build ...

Tildelt: kr 49 999

Prosjektperiode: 2015-2017

Sted: Trøndelag - Trööndelage

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Engaging the voices of Sámi children: Sustaining traditional knowledge through kindergarten, school and community knowledge transfer

Prosjektet fokuserer på bruken av samisk tradisjonskunnskap i samisk barnehage og skole. Det samiske læreplanverket framholder samisk innhold og kulturelle perspektiver på kunnskap og læring, men fremdeles er det opp til hver enkelt lærer å realisere en samisk utdanning. Tidligere samisk skolefo...

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektperiode: 2015-2017

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ERNAPE-ARCTIC

TERNAPE and University of Tromsø - Arctic University of Norway, invite all interested researchers to submit proposals for ERNAPE-ARCTIC - the European Research Network About Parents in Education Conference 2015. The bi-annual conference held by the European Research Network About Parents in Educa...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Konferansen FOU i praksis

Konferansen FoU i praksis vil arrangeres av lærerutdanningsmiljøene i Trøndelag, ved henholdsvis NTNU, HiNT, HiST og Dronning Mauds Minne Høgskole, og er retter seg mot tilsatte og stipendiater i lærerutdanningen ved nordiske høgskoler og universiteter. Tema for konferansen er Danning. "Da dannel...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive literacy practices in digitalized classrooms

Lesesenteret starter høsten 2014 opp et prosjekt med kortnavnet ?Respons? i samarbeid med en kommune, som har vedtatt at alle ungdomsskoleelevene i kommunen skal ha hver sin bærbare digitale enhet i løpet av periode 2014-2017. Prosjektet tar utgangspunkt i at slik styrking av tilgangen på digital...

Tildelt: kr 73 999

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Rogaland

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Knowing Bodies: The Role of the Moving Body in Learning Science and Mathematics Across Formal and Informal Settings

Kroppslig og affektiv involvering er sentrale aspekter ved hvordan vi lærer. Inni og utenfor klasserommet deltar elever i hands-on aktiviteter hvor faglige innhold ikke bare leses og skrives, men også føles og aktivt utforskes. Med en økende interesse i kreativitet som en viktig del av læring inn...

Tildelt: kr 3,2 mill.

Prosjektperiode: 2015-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

NORALF 2015

NORALF-konferansen (Nordisk konferanse for aksjonslæring og aksjonsforskning) ble etablert som et samarbeidprosjekt mellom Gøteborgs universitet og UiT i 2007. Arrangementet inngår i et langvare forskersamarbeid i Nordisk nettverk for aksjonsforskning (NNAF). Konferansen, som vekselvis blir arran...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

To-dagers workshop "Barns oppvekst og levekår"

Forskergruppa "Barns oppvekst og levekår" planlegger å søke FINNUT 2015 om midler til et forskningsprosjekt om innovasjon i offentlige sektor, her barnehage og grunnskole, med fokus på organisatorisk læring. Temaområdet vil være Samhandlingskompetanse blant ansatte i barnehager og i grunnskolen. ...

Tildelt: kr 59 999

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning to Teach Lesson Study in Initial Teacher Education

The aim of my visit to UC Berkeley is to work more extensively with analyses of already retived data, exploring how the variations in the implementation models may affect professional learning in the different cultures. Comparing the processes through which a practice is implemented in different ...

Tildelt: kr 67 999

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Counter-culture embodied. The primary school teacher as chieftain in rural districts

The project is based on the view that a part of the explanation of the good pupil achievements in Sogn og Fjordane is to be found in the local communities enclosing locals schools and in long term historical factors. Sogn og Fjordane stand out as a different county in Norway on more fields than p...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Språkkartlegging av flerspråklige barn. Et hinder eller et redskap for inkludering.

Barnehagen regnes som språkarena for både etniske norske og flerspråklige barn. Språkopplæring regnes som en av barnehagens viktigste oppgaver. Det sies også at språk er avgjørende for inkludering av minoritetsspråklige barn. Imidlertid er debatten rundt språkkartleggingspraksisen preget av store...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Understanding and Promoting Upper-Secondary School Students Critical Reading and Learning in the 21st Century Information Society

Kritisk lesing og læring er sentrale pedagogiske mål i det 21. århundre, med kritisk kildevurdering som en sentral ferdighet. Kildevurdering innebærer en evaluering av informasjonkilders troverdighet basert på strategisk oppmerksomhet for ulike kildetrekk, for eksempel forfatter eller utgiver. Se...

Tildelt: kr 8,9 mill.

Prosjektperiode: 2015-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive Teaching and Student learning- The impact of teachers feedback practice on students learning outcome in Mathematics

Dette prosjektet dreier seg om å utvikle kompetanse i læringsorientert vurdering for matematikklærere i ungdomsskolen. En slik vurderingsform innebærer at læreren bruker vurderingsinformasjon til å informere undervisningen sin. I tillegg forutsetter læringsorientert vurdering at eleven læres opp...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Practices of data use in municipalities and schools

I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset. I prosjektet har vi s...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Oslo