2 078 prosjekter

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

EDUCATE: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om gjennomføringen av Fagfornyelsen i fellesfagene i videregående skole, knyttet til digital kompetanse og livsmestring og samspillet mellom de to. Prosjektet sammenligner undervisning på yrkesfag og studiespesialiserende program, og vil f...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil i størst grad undersøke innføringen av livsmestring i fa...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Providing inclusive spaces - a study of transforming places in Oslo and emerging public spaces’ contribution to social inclusion/exclusion

Hvordan kan vi skape offentlige byrom som er sosialt inkluderende og styrker det sosiale samholdet i nabolaget? Dette prosjektet skal bidra til ny kunnskap om utforming og drift av inkluderende og mangfoldige offentlige byrom. Offentlige byrom som torg, parker og gater er viktige arenaer for å e...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Tidlig intervensjon for barnefamilier

Det er stor interesse for å søke kunnskap om å være gode foreldre. Til tross for at det å være foreldre er noe menneskeheten har håndtert i årtusener, så føler mange foreldre seg usikre på hva som er den mest hensiktsmessige måten å forholde seg til barns behov og reaksjoner på. I dag er det vanl...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Viken

NAERINGSPH-Nærings-phd

Revealing oocyte quality parameters predictive for fertilising potential in Atlantic salmon

Havbruk er en av de største næringene i Norge og forventes å vokse i fremtiden. Atlanterhavslaks (Salmo salar) er en av de mest anerkjente og verdifulle sjømatproduktene blant laksefisk i verden, sammen med regnbueørret (Oncorhynchuss mykiss), som også er en populær matfisk. Variasjon i oocyttkva...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Innlandet

NAERINGSPH-Nærings-phd

Karakterisering og rehydrering av melkebaserte pulvere

Melkepulver er et viktig produkt for meieriindustrien, og brukes som ingredienser i mange næringsmidler. Bruk av de ulike melkepulverne avhenger av deres sammensetning, smak og løselighet inn i andre produkter. Det er stadig økende etterspørsel, nasjonalt og internasjonalt, etter proteinrike pulv...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Understanding sensitivity to scope in contingent valuation from a psychological perspective: An application to coastal zone management

De siste tiårene har marin forsøpling blitt et globalt problem, som følgelig også berører Norge. Plast utgjør det meste av avfallet, og det er anslått at mellom åtte og tolv millioner tonn plast havner i havet hvert år på verdensbasis. Selv om de negative konsekvensene av søppel på marint liv nå ...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Møre og Romsdal

NAERINGSPH-Nærings-phd

Real-time assurance of ship operational performance and safety

Internasjonal maritim transport er en uunnværlig del av den globale økonomien som står for 80 % av det totale globale handelsvolumet. Maritim transport er ansett som den mest energieffektive måten å transportere gods på og veksten i maritim transport vil sannsynligvis fortsette i takt med en voks...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Viken

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hva fremmer og hemmer at tidligere domfelte avstår fra å begå nye kriminelle handlinger? Betydningen av arbeid i desistance-prosessen.

Målet med dette prosjektet er å få mer forskningsbasert kunnskap om hva som får tidligere domfelte til å avstå fra å begå nye kriminelle handlinger. Studien vil sentraliseres rundt jobbsøkere fra det arbeidsrettede tiltaket for domfelte, Ny start. Betydningen av arbeid vil stå sentralt i denne st...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Agder

NAERINGSPH-Nærings-phd

Nutritional Flow of Phosphorus in Atlantic Salmon: A mass balance approach in recirculating aquaculture system

Havbruksnæringen er et av de raskest voksende og viktigste feltene for å brødfø den voksende befolkningen i verden i dag, og med forventet fremtidig produksjonsøkning, på havbruksfeltet, vil avfall som produseres og slippes ut langs den norske kystlinjen bli betydelig. Av avfallet som produseres ...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

NAERINGSPH-Nærings-phd

En historie om makt og myter: Fortellingen bak fortellingen om «Kielland»-ulykken

Den 27. mars 1980 kantret boligplattformen «Alexander L. Kielland» ved Edda-feltet i Nordsjøen. 123 mennesker omkom og 89 overlevde katastrofen som regnes som Norges verste industriulykke. Etter ulykken ble det nedsatt en statlig granskingskommisjon som kom fram til den offisielle, statlige fork...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Rogaland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Multiplexert fluorescens Lateral Flow Optisk deteksjon av proteinbiomarkører for å overvåke hjertesviktssykdommer

Hjerte- og karsykdommer er globalt de ledende dødsårsakene. Blant dem utgjør hypertensjon og dets patologiske komplikasjoner en stor risiko for hjertesvikt og slag. Omtrent 1,1 millioner nordmenn lever med hjerte- og karsykdom eller har høy risiko for å utvikle sykdommen. Selv om det er gjort bet...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Vestfold og Telemark

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Cross-linguistic influence in multilingual acquisition

Flerspråklighet er svært utbredt, og Europakommisjonen har som mål at alle europeere skal beherske to språk i tillegg til morsmålet. I dag er det veldig vanlig å ha lært engelsk i tillegg til morsmålet sitt, men det er også nyttig, og ofte helt nødvendig, å beherske flere språk. CLIMA undersøk...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Academic Hospitality in Interdisciplinary Education

Mens vi gjennom de siste femti år har fått en økende forståelse av behov for tverrfaglige tilnærminger i utdanning, forskning og arbeid for å løse samfunnsutfordringer, for eksempel klimaendringer, pandemier og økende sosial ulikhet. Likevel rapporterer forskning at de som driver samarbeid om tve...

Tildelt: kr 11,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Linguistic Economy through transfer Source Selectivity (LESS): A neurocognitive investigation of linguistic transfer in multilingualism

Du har kanskje hørt at hjernen vår fungerer som en kraftig prosesseringsmaskin. Det gjør den utvilsomt, men all prosesseringskraften ville vært ubrukelig i den konstante strømmen av informasjon vi lever i, hadde det ikke vært for at hjernen også er veldig god på andre ting: forutsi, tilpasse, gje...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku - Tromssa ja Finmarkku

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Integration as a way to reducing health inequalities among forced migrants: A collaborative and knowledge building project.

Helsepersonell med innvandrerbakgrunn, spesielt flyktninger, må ofte vente lenge for å få utdannelsen godkjent, og i mange tilfeller får de aldri godkjenningen på grunn av administrative barrierer. Samtidig mangler helsesektoren i Norge tilstrekkelig kulturell kompetanse og studentene får sjelden...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DiCoTe: Increasing professional Digital Competence in ECTE with focus on enriching and supporting children’s play with coding toys

Prosjektet har som hovedmål å øke norske barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdanneres profesjonelle digitale kompetanse ved å utvikle ressurser til barnehagelærerutdanningene og implementere disse ressursene i alle institusjoner som tilbyr slik utdanning i Norge. Disse ressursene skal utvi...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. På Rumensk kalles slaveri Robia: romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene d...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools

Barna våre lever i en stadig mer kompleks verden og står overfor enorme kulturelle, samfunnsmessige og miljømessige utfordringer. For å hjelpe dem trenger skolene en utdanningspraksis som støtter det 21. århundrets kompetansekrav, som kreativ problemløsning, samarbeidsevner, teknologi- og program...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Viken

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

School absence in Norwegian primary schools – institutional understandings and responses (SCANSchoolAbsence)

Alle barn har rett til tilpasset opplæring i et inkluderende miljø. Imidlertid representerer det økende problemet med skolefravær i grunnskolen en stor trussel mot å nå målet om inkluderende utdanning. Selv om skolefravær og frafall fra videregående opplæring har fått mye oppmerksomhet de siste 1...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MULTIWRITE - Interactions Between First, Second and Third Languages

Elever i norsk skole skriver mange tekster i språkfagene i løpet av et skoleår. Hvordan påvirkes skrivingen av at elevene har inntil tre språkfag samtidig? Hvordan utvikles elevenes språkferdigheter i språkfagene over tid, og i hvilken grad gir lærere tilbakemeldinger som fremmer læring i og på t...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

READ TO ME – enhancing teachers engaging progress monitoring of struggling readers

Vil styrke leseferdighet og motivasjon for lesing i første klasse Read to me –handlar om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerande tekster høyt. Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen. Elever som strever med lesing, kan oppleve nederlagsfølelser og utvikle lav mestringstro. Å ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better equipped for school: Identifying children who needs extra language support in preschool

Forskningsprosjektet “Bedre rustet” har som mål å hjelpe barnehagelærere med å identifisere barn som kan ha utbytte av ekstra støtte til språkutviklingen. Noen barn strever med språkforståelse allerede i barnehagealder og dette kan få negative konsekvenser for videre utvikling dersom det ikke opp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Choice Architecture of Admission to Education (ArcEd)

Utdanningssystemer streber etter å være rettferdige og inkluderende slik at hver enkelt kan nå sitt utdanningspotensial uavhengig av bakgrunn. Europa har imidlertid opplevd en rask økning i økonomisk ulikheten det siste tiåret, og utdanningsulikhet er en viktig bidragsyter. Finnes det utdanningsp...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Sustainable design in kindergarten sector through ‘Exploration and Pedagogical Innovation Laboratory’ [EX-PED-LAB]

EX-PED-LAB skal vise hvordan bruk av verkstedsmetoden kan skape innovasjon i pedagogisk praksis i barnehage og barnehagelærerutdanning. I våre verksteder bringer vi sammen lærere, ledere og forskere - noen ganger sammen med kunstnere, designere, studenter, barn og familier - for felles utforsking...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Policy capacity of interest groups

Interesseorganisasjoner representerer forskjellige grupper – arbeidstakere, profesjoner, brukere, leverandører av offentlig tjenester – som har interesse i hvordan offentlig sektor fungerer og hva slags politikk som blir utviklet. Det forventes at disse organisasjonene bidrar til offentlig politi...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educating for the unforseen

Alle typer hendelser vil ha noe uforutsett i seg. Det kan få konsekvenser for deg og meg, de som håndterer slike hendelser og for samfunnet generelt (eks. pandemier, terror, økonomiske kriser og naturkatastrofer). Vårt hovedspørsmål er derfor: Hvordan kan vi forberede oss best mulig for det uforu...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

Stipendiatstilling 11 SINTEF (2021-2023)

...

Tildelt: kr 4,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage