0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Lærervurdering som verktøy for læreres og lærerstudenters profesjonelle utvikling

Lærervurdering er et fenomen og en praksis som har fått økt aktualitet i både i den norske og den internasjonale utdanningsdebatten i de senere årene. Lærervurdering kan brukes som ledd i kompetanseutvikling og dermed et verktøy for bedre praksis og profe sjonsutøvelse. Forprosjektet knytter derm...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The cultural context and effects of selfregulation on early learning

In the SKOLEKLAR research project we have collected data on Norwegian children's self-regulation both in daycare and during first year of school. The project also has rich data on other relevant variables, such as characteristics of daycares and schools, parental education and income, child deve...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

NERA 42nd Congress - Education for Sustainable Development

Det vises til "arrangementets mål". I tillegg til 4 keynotes og 146 sesjoner med ca. 640 deltakere vil alle kongressdeltakere få en bok med korte essays relatert til kongressens tema på engelsk.I tillegg til det faglige programmet vil det også gjennomføre s et sosialt program der deltakerne kan m...

Tildelt: kr 47 635

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Barriers and drivers regarding adult education, skills acquisition and innovative activity

Artikkelen "Are There Learning Agents in Innovative Firms? A Study of the Potential Role of Human Resource Managers in Learning and Innovation" av Dorothy Sutherland Olsen (Journal of the Knowledge Economy, 2015) undersøker forholdet mellom voksenlæring og innovasjon. Dette gjøres ved å vurdere l...

Tildelt: kr 10,5 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Education, adult learning and skills Utdanning, voksnes læring og ferdigheter

Vi har undersøkt sammenhengen mellom antall år fullført utdanning og kognitive ferdigheter, og jobbmulighetene for unge når de er 16-18 år gamle basert på data fra den internasjonale PIAAC-databasen koblet med data for arbeidsledighet for OECD-landene. Resultatene er publisert i Haraldsvik og Str...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2014-2021

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Adult Learning, Vocational Skills and Labour Market Outcomes

Voksnes muligheter for læring og kompetanseutvikling i arbeidslivet og i utdanningssystemet er av stor betydning for den økonomiske og sosiale utviklingen i moderne samfunn. Tilgangen til læring og formelle kvalifikasjoner for voksne gir mulighet for oppgradering av kompetansen i arbeidsstyrken. ...

Tildelt: kr 7,5 mill.

Prosjektperiode: 2014-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skills development for realizing the workforce competence reserve Utvikling av voksnes ferdigheter for optimal realisering av arbeidskraft

The purpose of the SkillsREAL-project was to explore, how to best optimize the learning and competence potential of groups of adults at risk of marginalization from the labor market. The three target groups were young workers in school-work transition, migrants and older workers. The study was st...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2014-2017

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Education, governance and inspection within a transnational and cross-disciplinary context

Traditionally the governance of education, including educational inspection, falls under the formal competency of national authorities. In accordance with professional-bureaucratic regimes, it is practice in European countries for state authorities and p rofessional agencies to produce policy do...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av materiell til studenter og praksisfelt angående barns sosial utvikling og selvregulering

SKOLEKLAR prosjektet som dette prosjektet bygger videre på har hatt som hovedmål å belyse hva som kan hemme og fremme læring hos barn i overgangen mellom barnehage og skole. Det er flere delprosjekt i SKOLEKLAR, men hovedaktiviteten knytter seg til en kva ntitativ datainnsamling med 250 barn da d...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Budding Science and Literacy - Forskerføtter og leserøtter tilbake til klasserommet. Undervisningsmateriell utvilet på basis av forskning.

Prosjektbeskrivelse Forskerføtter i naturfag Utforskende arbeidsmåter og grunnleggende ferdigheter I denne prosjektbeskrivelsen skisserer vi bokprosjektet Forskerføtter i naturfag ? en praksisnær bok om utforskende arbeidsmåter og grunnleggende ferdighe ter i naturfag for lærerstudenter og natu...

Tildelt: kr 95 103

Prosjektperiode: 2013-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bidrag til Education for Tomorrow - NORDFORSK samarbeid - FINNUT

-

Tildelt: kr 25,7 mill.

Prosjektperiode: 2013-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

International Study of City Youth (ISCY): Preparing urban youth for further study and careers. A comparative project in 12 cities

ISCY - International Study of City Youth. Preparing urban youth for further study and careers. ISCY - International Study of City Youth er et komparativt prosjekt i 11 byer verden over, gjennomført av et internasjonalt nettverk. Prosjektet er longitudinelt og følger i første omgang elever fra ...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2013-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Better provision for Norway's children in ECEC: A study of children's wellbeing and development in ECEC, and new tool for Quality Evaluation

Gode Barnehager for Barn i Norge (GoBaN) har hatt som mål å undersøke kvaliteten i norske barnehager og forholdet mellom struktur og organisering, pedagogiske prosesser, barnas trivsel og deres utvikling og læring. Prosjektet har hatt fokus på tre områder: i)innhente kunnskap om kvaliteten i nors...

Tildelt: kr 20,1 mill.

Prosjektperiode: 2012-2020

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KnowMo: Knowledge in Motion across Contexts of Learning. Investigating Knowledge Practices In and Out of School

Prosjektet 'Knowledge in Motion' (KnowMo) har pågått i tre år og hoveddelen av datainnsamlingen er nå ferdigstilt. En norsk betegnelse på prosjektet er ?Læring på tvers?. Prosjektet har to hovedfokus. Det ene er rettet mot hvordan elever lærer på ulike arenaer, i og utenfor skolen. Det andre er r...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Management for learning: Challenges in ECECs in Norway ("Ledelse for læring: Utfordringer for barnehager i Norge")

Bakgrunnen for prosjektet er barnehagenes økte ansvar for barns læring. Vi har reist spørsmål om hvordan det økte ansvaret har vært fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse i barnehagesektoren. Spørsmålet har blitt belyst ved hjelp av dokumentanalyser og materiale som er samle...

Tildelt: kr 8,7 mill.

Prosjektperiode: 2012-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teaching for text comprehension: Supporting young second-language learners' text comprehension in urban multiethnic preschools in Norway

Prosjektets målsetting var å kaste lys over betingelser for god språklig utvikling i barnehagen for tospråklige barn. Hovedproblemstillingen gjaldt den eventuelle språklige læringseffekt av å motta et språkstimulerende tilbud (en intervensjon) basert på tekstsamtaler i barnehagen og hjemme. Inte...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2012-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Searching for quality: Relations, play and learning in different group compositions in day care centers for children under the age of three

Forskningsprosjektet Searching for Qualities (2012-2017), (Blikk for Barn), har forskningstema; hvordan kvalitet kommer til uttrykk i barnehagen for barn under 3 år. Hovedprosjektene er "Blikk for vandring", "Det estetiske intervju", "Små barns hverdagsliv i barnehager - deltakelse, tilhørig...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2012-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Higher eduction learning outcomes: Learning outcomes transforming Higher Education?

HELO prosjektet studerer læringsutbytte i høyere utdanning. Utgangspunktet er at læringsutbytte kan brukes som et pedagogisk verktøy; ta utgangspunkt i fagenes særpreg; og fungere som et verktøy for ledelsen. Prosjektet bygger på intervjuer med studenter, lærere og ledelse i forskjellige fag og s...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning regions project (LRP) - developing better basic skills through better understanding of local culture

Bakgrunn og design I prosjektet Lærende regioner forsker vi baklengs. Vi har svaret på spørsmålet, den avhengige variabelen, nemlig at elever i Sogn og Fjordane år etter år gjør det bedre enn fylker med liknende befolkningsstruktur og forutsetninger på nasjonale prøver (NP). Nå ønsker vi å vite...

Tildelt: kr 8,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2015

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning in the 21st Century: Capitalizing on students' strengths - compensating for desired capabilities

?Learning in the 21st century? fokuserer på korleis skulen skal handtera dei digitale røynslene til unge menneske på ein måte som styrkjer motivasjon og prestasjonar. Ettersom den digitale eksponeringa kan vera både negativ og positiv, valde me å tilnærma oss oppgåva ved å sjå på måtar skulen kan...

Tildelt: kr 10,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The function of special education

Hovudspørsmålet prosjektet har arbeidd med er dette: Kva handlar spesialundervisning om, og kva funksjon har den? I prosjektet er det samla inn eit omfattande empirisk materiale. Det er nytta spørjeskjema til klassekontaktar, elevar og foreldre, elevane har fått faglege prøver i norsk og matemati...

Tildelt: kr 10,5 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Møre og Romsdal

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Coherence and Assignments in teacher education

The overall aim of the project is to investigate the degree to which different teacher education programs are coherent, are built around a shared vision of good teaching, and provide opportunities to learn that are grounded in practice. The project analyzes program features and instructional pr...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Measuring competence development in vocational education and training (MECVET)

Bakgrunn. Kompetansebaserte læreplaner og opplæringsmodeller har endret fag og yrkesopplæringen på flere områder, i Norge som i andre land: Undervisning, læringsforløp og forskning rundt vurdering og læring. Blant viktige initiativ er utvikling av nye verktøy for internasjonale sammenlikninger a...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Horizontal governance and learning dynamics in higher education

Prosjektet har undersøkt endringsdynamikker i norsk høyere utdanning, med framveksten av det europeiske og norske kunnskapssamfunnet som bakteppe. Aspekter som har blitt studert er utvikling og koordinering av høyere utdanningspolitikk på ulike arenaer, hvordan endringer i kunnskapsfelt influerer...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Qualification and social inclusion in upper secondary VET - Longitudinal studies on gendered education and marginalized groups

Elever i siste halvdel av tenårene i Norge har rett til videregående opplæring, men frafallet underveis i skoleløpet er bekymringsverdig høyt, særlig på yrkesfaglige studieretninger. Tidligere forskning på årsaker til frafall deler gjerne årsakene inn i institusjonelle, faglige, sosiale og indivi...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2012-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early childhood teacher education: students trajectories of learning about children´s literacy

Diskursanalyse og spørreundersøkelse Prosjektet har hatt hovedfokus på barnehagelærerutdanning. Data om barnehagelærerutdanning er samlet inn med forskjellige tilnærminger. Datainnsamlingen startet med dokumentanalyse av de nasjonale fagplanene for førskolelærerutdanning fra 2003. Alle lokale f...

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Vestfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educational Trajectories: Choices, Constraints and Contexts

En rapport kartlegger status og endring i den horisontale segregeringen i utdanningssystemet og arbeidsmarkedet i Norge og diskuterer noen av de sentrale årsakene. En viktig grunn til den horisontale kjønnssegregeringen virker å være at arbeidsmarkedets struktur og sosiale normer gjør det mindre ...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Two Ways to Increase Student Interest for Mathematics and Science in Education

Prosjektet undersøker muligheten for å øke interesse i matematikk på ungdomsskolen. Vi prøver ut tre intervensjoner som ser lovende ut til dette formålet: (1) Eksempelvalg er en metode utviklet på Universitetet i Bergen hvor elevene kan velge et eksempel å jobbe med. Hvert eksempel illustrerer ...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early Childhood Education and Care: A Quantitative Research Program

Hvilke effekter har utvidet fødselspermisjon i Norge? Betalt fødselspermisjon koster Norge ca. 25 milliarder i året. Dette er en ordning som skal sikre barn (og familien) en god start i livet. Fødselspermisjon er viktig, men hvilke effekter har utvidelsen av ordningen hatt og begynner permisj...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2012-2015

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

From teachers' teaching to pupils' learning

Resultatene fra TasS prosjektet viser noen lovende endringer i veiledningssamtalene mellom normalsituasjonen og intervensjonen. Disse endringene kan beskrives som noen hovedmønstre som viser seg på tvers av fagene engelsk, kroppsøving og naturfag både i forhold til samtalenes innhold, hva det sna...

Tildelt: kr 9,2 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Rogaland