0 antall prosjekter

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Unpacking the modern working class: Life chances, social cohesion and recognition in an age of migration

Med det overraskende valget av Donald Trump, så vel som Brexit-valget, kom spørsmål om den moderne arbeiderklassen igjen på agendaen. Dette er en kategori som er dårlig forstått i dagens samfunnsvitenskap, ikke minst i Norge. For å beskrive dagens arbeiderklasse, deres politiske orientering, livs...

Tildelt: kr 7,9 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

FINEX: Financial Exclusion, Islamic Finance and Housing in the Nordic Countries

Noen muslimer mener at visse elementer i det moderne finansielle systemet ikke er forenelig med religiøse normer. Noen tolker Koranens forbud mot riba til å bety et forbud mot renter i en moderne forstand. Andre mener imidlertid at Koranens forbud mot riba egentlig handler om en form for ågerrent...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Innovasjon for god undervisningskvalitet i høyere utdanning - studieledelse, læring og undervisning i endring (SLUSEN)

Prosjektets hovedfokus er å utvikle bedre og mer samstemte koblinger mellom kvalifiseringsordninger og ledelse av studieprogrammer. Det overordnete målet er å styrke undervisningen for å skape bedre vilkår for studenters læring. Fase 1: kartlegging I denne fasen søkes det innsikt i hvordan fagm...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2017-2023

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Resultatevaluering av Omsorg2020

Omsorg 2020 var regjeringens plan for omsorgssektoren i perioden 2015-2020. I planen skrev de: «I møte med fremtidens omsorgsutfordringer vil regjeringen i tråd med allerede vedtatt politikk, oppfordre kommunene til å sette fornyelse og forbedring av omsorgssektoren på dagsorden i kommunalt plan-...

Tildelt: kr 11,4 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Pathways to work. Achieving coordinated services in work integration of groups on the margins of the labour market - INTEGRATE

Formålet med INTEGRATE har vært å utvikle et kjernemiljø for forskning om koordinert innsats for å oppnå arbeidsinkludering for grupper som er marginalisert i arbeidsmarkedet. Begrunnelsen var at helhetlige og sammenhengende brukerforløp rettet mot arbeidslivdeltakelse fordrer koordinert innsats ...

Tildelt: kr 24,7 mill.

Prosjektperiode: 2017-2024

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Sustaining the welfare and working life model in a diversified society

Prosjektets mål har vært å (i) undersøke effekter av eksponering for etnisk mangfold på tillit, og (ii) studere hvordan kulturelle faktorer i innvandreres opprinnelsesland påvirker integrasjonen over generasjoner i Norge med særlig fokus på overføring av kjønnsnormer og politisk deltakelse og (ii...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Under Pressure? Migration and Labor Market Integration in Norway

Innvandrere generelt og flyktninger spesielt har ofte vansker med å få innpass i arbeidslivet. Dette er problematisk både for innvandrernes velferd, levekår og integrering, og for samfunnets behov for høy sysselsetting. UPMIN-prosjektets generelle målsetting er å kaste lys over hvordan institusjo...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Resiliency at Work (R@W) by and for at-risk young people: Digital innovations that promote social inclusion, health and employment

Frafallet på videregående skoler i Norge er høyt, noe som har negative konsekvenser for unges helse og deltakelse i arbeidslivet, og kan bidra til utenforskap på lang sikt. Videre kan de betydelige forskjellene i sysselsetning mellom etnisk norske og innvandrere forklares via forskjeller i utdann...

Tildelt: kr 9,3 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

InnArbeid - Behovsdrevet innovasjon for inkludering av personer med utviklingshemming i arbeidslivet ved bruk teknologi

Det er en nasjonal målsetning å legge til rette for at hele befolkningen skal kunne delta i arbeidslivet, også personer med utviklingshemming. Det er imidlertid vanskelig å finne egnede arbeidsplasser, og mange går av den grunn direkte over på uførepensjon etter videregående skole. Hensikten ...

Tildelt: kr 9,4 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Agder

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Tjenesteshop - brukerstyring av kommunale tjenester

Tjenesteshop er en brukervennlig og lett forståelig teknologisk løsning som setter tjenestemottakeres autonomi og opplevelse av livskvalitet i fokus. Samtidig tror vi løsningen har potensiale for effektivitetsgevinster og kostnadsreduksjoner i offentlige tjenester. Tjenesteshop innebærer å ta ...

Tildelt: kr 2,6 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Vestfold

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Societal transformation in conflict contexts

I samfunn hvor det er krig eller alvorlig undertrykkelse, hva er det som motiverer enkeltpersoner til å iverksette tiltak for sosial rettferdighet når det innebærer stor risiko og usikkerhet? Hvordan inspirerer slike små, men ofte heroiske hverdagslige handlinger utført av vanlige mennesker, stør...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Playful learning: Towards a More Intentional Practice in Norwegian Preschool Groups

Målet med prosjektet var å studere om barnehager kan styrke barns utvikling før skolestart gjennom førskoleopplegget Lekbasert læring. Opplegget var allerede utviklet i Agderprosjektet (AP). I AP fant man umiddelbare gevinster av Lekbasert læring på en sumskåre av førskoleferdigheter, samt innen ...

Tildelt: kr 8,4 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Rogaland

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Autonomous Teams

Team, og spesielt autonome kryssfunksjonelle team, blir i økende grad brukt som organisasjonsdesign. Slike team har potensial til å være en svært effektiv og fleksibel arbeidsform i bransjer som kjennetegnes av raske markedsendringer med komplekse og uforutsigbare oppgaver, som finans, forsikring...

Tildelt: kr 18,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

SignLab - En global leverandør av tegnspråkopplæring

SignLab utvikler en global læringsplattform for alle verdens tegnspråk. Globalt er det estimert at 70 millioner mennesker er døve, 80% av disse er totale analfabeter, kun 1-2% får opplæring på tegnspråk. Hovedårsaken til dette er at få hørende i nærmiljøet kan eller har muligheten til å lære t...

Tildelt: kr 1,00 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SUM: Coherence through inquiry based mathematics teaching

SUM (Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning) er et fireårig forsknings- og utviklingsprosjekt. Det overordnete temaet i SUM er sammenheng i matematikkundervisningen i skolen, og i prosjektet undersøkes dette på tre forskjellige systemiske nivåer: 1) sammenheng mellom matematikkdid...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Application for funding of a 10% position as Professor 2 at the University of Oslo for Dr. Meredith Rowe

Hensikten med dette UTNAM prosjektet var å dra nytte av Professor Meredith Rowe sin ekspertise om barns språkutvikling, viktige miljøfaktorer som spiller inn, samt konsekvenser av denne utviklingen for barns læring, akademiske forutsetninger og kognitive utvikling. Prosjektet har finansiert en 10...

Tildelt: kr 0,67 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Immigration and Support for the Welfare State: Local and Institutional Responses

Gjennom fire ulike delprosjekter har vi studert hvordan økt innvandring henger sammen med holdninger til innvandring, støtte til partier som ønsker å begrense innvandring, og oppslutning om fagforeninger og andre trekk ved velferdsstaten. Prosjektet har resultert i seks vitenskapelige artikler, h...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2020

Sted: Oslo

BEHANDLING-God og treffsikker diagnostikk, behandling og rehabilitering

Changing health along the Syrian refugees trajectories to Norway. Somatic and mental health relationships and implication for treatment.

Da den massive flukten fra Syria til Europa startet for noen år siden, hadde helserelaterte utfordringer blant syriske flyktninger mens de sto på flukt og etter ankomst til Norge, knapt blitt studert, og kunnskap om hvorvidt helsebehovet ble dekket var sparsom. Det var bare få målrettede terapeut...

Tildelt: kr 11,1 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Assessment for Learning

Assessment for learning: Prosjektets mål er å undersøke hvordan en organisasjonens vurderingskultur ser ut. Det skal bidra til å støtte studenters læring gjennom en bevisstgjøring av at læring begynner med å planlegge en god vurderingsform og gode vurderingsprosesser samt evaluering av undervisni...

Tildelt: kr 36 999

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Agder

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Global Labour in Rural Societies

Prosjektet "Arbeidsinnvandring til rural regioner" ("Global labour in rural societies", Glarus) utforsket den økende arbeidsinnvandringen til rurale regioner, i Norge som ellers i den vestlige verdenen. Prosjektet kombinerte tre forskningsfelt som tidligere i liten grad har vært helhetlig integre...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2017-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Implementing Collaborative Skill-Based Interventions between State and Community Child-Welfare Services in Norway:Improving Child Well Being

Implementering av Omsorgs- og endringsmodellen (OEM) i barnevernet er et internasjonalt samarbeid med hovedmål å styrke livskvaliteten, mental helse og omsorgstilbudet for barn og ungdom under beskyttelse av barnevernet. OEM legger stor vekt på kompetansebygging for personalet som underbygger bed...

Tildelt: kr 12,7 mill.

Prosjektperiode: 2017-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Helsinki 2017

Prosjektet er et utenlandsopphold for professor Berit Bungum (NTNU) ved Universitetet i Helsinki mars 2017-oktober 2017. Oppholdet resulterte i flere vitenskapelige artikler og utveksling av ideer og kunnskap med kolleger innen fysikkdidaktikk og lærerutdanning i Finland.

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Policy transfer in education

I POLTRANS prosjektet samarbeider en toppforsker fra USA, Gita Steiner-Khamsi, Professor, PhD, Teacher College (TC) Columbia University, hennes kollegaer i New York, og forskergruppen CLEG (Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance) ved Universitetet i Oslo (UiO). Prosjektet ble f...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Systematisk observasjon i pedagogisk forskning - Europeisk workshop om systematisk klasseromsobservasjon.

Målet med workshopen var å bidra til å styrke kompetansen innen systematisk observasjon i klasserommet. I tillegg ønsket en å bidra til økt kompetanse på sentrale områder innen systematisk observasjon som forskingstilnærming. Ved å invitere både nasjonale og internasjonale forskere til workshopen...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2017-2017

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Politikk og praksisutvikling rettet mot bostedsløshet - I skjæringsfeltet mellom bolig- og velferdspolitikk

Avhandlingen Homelessness: knowledge, policy and practice handler om hvordan kunnskap, strategi og styring er koblet sammen i dagens kunnskapssamfunn. Bostedsløshet er case og tema, studien fokuserer på Norge, på hvordan begrepet bostedsløshet ble introdusert i 1996, og hvordan fenomenet er forst...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Nordland - Nordlánnda

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Can Fair Decision-Making Procedures Increase the Legitimacy of Democracies?

Hovedmålet med PROLEG-prosjektet har vært å bedre forstå hvordan demokratiske institusjoner og beslutningstakere skal innrette beslutningsprosedyrer for å gjøre dem mer legitime i offentlighetens øyne. Vi har studert om, og hvordan, variasjoner i politiske beslutningsprosesser kan gjøre utfallene...

Tildelt: kr 8,5 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Vestland

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Kompetanse for bedre tjenester - betydning av kompetansesatsing rettet mot ansatte som møter brukere som kan være truende og voldelige

Mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser er oftere å finne på statistikker over ofre for vold og trusler, enn som utøvere. Likevel blir ansatte som jobber med denne brukergruppen tidvis utsatt for vold og trusler i forbindelse med sin tjenesteutøvelse. Konsekvensene av dette kan være ...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Response Technology and Student-Centred Approaches in Language Education

Doktorgradsprosjektet «Responsteknologi og elevsentrerte tilnærminger til språkopplæring» er en av fire doktorgradsprosjekter under Universitetsskolesamarbeidet mellom NTNU, Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim Kommune. Prosjektet studerer hvordan responsteknologi kan anvendes for å skape en språ...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2017-2020

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

The significance of teachers´ professional learning communities and cooperative learning

Betydningen av læreres læringsfellesskap for bruken av samarbeidslæring i undervisning. Samfunnet vårt utvikler seg raskt. Evne til å samarbeide og kommunisere trekkes frem som en sentral kompetanse i møte med det 21.århundre. Elevene vil i fremtidens skole ha behov for å lære seg metoder og s...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bøker og apper: Utvikling av Vurderingsverktøy for E-Bøker for Barn (VEBB)

Innovasjonen - vurderingsverktøyet - er ferdigstilt og tilgjengelig både på norsk og engelsk, her: http://vebb.uis.no Verktøyet har blitt testet ut med ansatte i barnehager, og med studenter på barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder, Universitetet i Stavanger, og Universitetet i Sør...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2017-2020

Sted: Rogaland