0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education

Fra 2010 har det vært et mål for grunnskolelærerstudentene i Norge å utvikle metodekompetanse i arbeid med FoU-oppgaven (forsknings- og utviklingsarbeid) i studiets tredje år, for å kunne gjennomføre forskning i egen lærerpraksis. Fra høsten 2017 ble mastergrad og en profesjons- og praksisrettet ...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KreTek: Kreativ teknologi og samskaping på ungdomstrinnet

De nye læreplanene LK20 gav nye utfordringer for lærere ved at programmering kom inn i flere fag i skolen. Læreplanens visjon er også at grunnopplæringen skal bidra til innovasjon og skaperglede, i tråd med hvordan «21st century skills» er sentralt i læreplanutvikling internasjonalt. Innovasjonsp...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2019-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv.

Dette forskningsprosjekt skal blant annet være med på å avdekke og forklare følgende spørsmål: Hvordan kan utforskende arbeidsmåter brukes for undervisning i energiteknologi med et bærekraftig perspektiv, og hvilke utfordringer opplever elever når de arbeider med teknologi for fornybar energi? Mi...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Functional Writing in Primary School

Målet med prosjektet "Funksjonell skriving i de første skoleårene" ("FUS") var todelt. Det første målet var å undersøke hypotesen om at gjennom å tilby førsteklassinger flere muligheter til å skrive ulike typer tekster med ulike formål og til ulike mottakere gjennom en toårsperiode, ville det kun...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Spilldidaktikk - betingelser for spill og læring i videregående skole

Digitale spill har vært brukt som verktøy for læring og undervisning i mange år. Forskere, lærere og pedagoger har lenge vært fascinert av dataspillenes evne til å fenge og oppsluke barn og unge, samtidig som de lærer bort ferdigheter og kunnskaper som tilsynelatende er minst like avanserte som d...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Workshop i Seattle mai 2018 University of Washington og deltakere NFR prosjekt NurseEduFut

Workshop mellom Universitet i Washington og VID vitenskapelige høgskole om tema simulering i utdanning av helsepersonell. 11. mai 2018. Universitet i Washington, Seattle, USA. 11. mai 2018 arrangerte VID Vitenskapelige Høgskole et internasjonalt seminar om simulering i helseutdanning sammen ...

Tildelt: kr 69 999

Prosjektperiode: 2018-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ARGUMENT - Allmenndannende realfag gjennom utforsking med ekte og nære tall

I prosjektet ARGUMENT arbeider elevene med å utvikle faglig kunnskap, kritisk tenkning og argumentasjon. De samler data fra eget nærmiljø, måler og observerer, bruker matematikk for å analysere data og utvikler naturfaglige forklaringer. Elevene er aktive og utforsker informasjon knyttet til samf...

Tildelt: kr 6,3 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Vestland

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Press Run to Increase Mathematical Expertise (PRIME)

PRIME (Press Run to Increase Mathematical Expertise) undersøker hvordan elevene kan lære matematikk ved hjelp av programmering. Programmering i matematikken i skolen er et mye diskutert tema, spesielt siden programmering en del av fagfornyelsen i matematikkfaget i tillegg til andre realfag. Det e...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

SUM: Coherence through inquiry based mathematics teaching

SUM (Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning) er et fireårig forsknings- og utviklingsprosjekt. Det overordnete temaet i SUM er sammenheng i matematikkundervisningen i skolen, og i prosjektet undersøkes dette på tre forskjellige systemiske nivåer: 1) sammenheng mellom matematikkdid...

Tildelt: kr 7,3 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Urfolksmatematikk i det 21. århundre-muligheter og utfordringer/Indigenous mathematics education in the 21st century-possibilities and chall

ransen var a) erfaringsutveksling, b) etablering og styrking av nettverk og c) å se etter muligheter for å utvikle fagfeltet videre sammen. Et viktig poeng var at lærere med urfolksbakgrunn og lærere som underviser urfolkselever skulle inviteres til å delta sammen med forskere. De 48 konferanse...

Tildelt: kr 0,25 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Learning from each other, ReleQuant and Einstein-First: Workshop on developing learning resources in modern physics in Norway and Australia

ReleKvant Kompetanse er et forsknings- og utviklingsprosjekt hvor fysikklærere og lektorstudenter samarbeider med forskere og lektorutdannere. Vi utvikler nettbaserte undervisningsressurser i kvantefysikk og relativitetsteori for fysikkfaget i videregående skole. Prosjektet kombinerer forskning p...

Tildelt: kr 87 999

Prosjektperiode: 2016-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Educational assessments of the 21st century: Measuring and understanding students adaptability in complex problem solving situations

Hele livet handler om å løse problemer. Vi står ofte overfor situasjoner hvor informasjonen vi trenger for å løse et problem ikke er tilgjengelig der og da, og hvor ting endrer seg raskt. Tenk deg, for eksempel, at programvaren på smarttelefonen din blir oppdatert og at telefonen din har nye egen...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ReleQuant Competence: Engaging researchers, teachers and teacher students in research-based development of learning resources in physics

I ReleKvant Kompetanse samarbeider fysikklærere og lektorstudenter med forskere og lektorutdannere om å utvikle digitale læringsressurser i kvantefysikk og generell relativitetsteori for fysikkfaget i videregående skole. Læringsressursene utvikles gjennom flere runder med utprøving i klasserom, m...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Skriv!Les!-konferansen 2015

Den nordiske konferansen Skriv!Les! er planlagt arrangert for tredje gang i Stavanger i mai 2015 (tidl: Stavanger 2011, Trondheim, 2013). Konferansen griper fatt i to hovedutfordringer i lese og skriveforskingen i dag: 1) Et behov for rekruttering inn til et forskingsfelt av stor betydning for ...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Local Culture for Understanding Mathematics and Science (LOCUMS)

LOCUMS har hatt som mål å undersøke hvordan elevenes livserfaringer, interesser og kulturelle bakgrunn kan brukes som utgangspunkt for å utvikle forståelse av begreper og grunnleggende ferdigheter i matematikk og naturfag. Dette inkluderer økologisk medborgerskap og det kollektive ansvaret for bæ...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2015-2020

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Kulturbasert matematikk i Sápmi. Videreføring av resultater fra et NFR-prosjekt om samisk matematikkundervisning i ungdomsskolen

Prosjektet "Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i diskret matematikk på ungdomstrinnet" mottar støtte fra Forskningsrådet. Prosjektet løper ut 2014. Kautokeino ungdomsskole deltar i prosjektet ved matematikklærerne. I prosjektet inngikk at en lærer gjennomførte e...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

From teaching to learning: how to successfully redesign university-level biology courses to increase quality and learning out-come

The Arctic Biology Department (AB) at The University Centre in Svalbard (UNIS) is part of a new centre for excellence in education: bioCEED, and a partner in a newly funded Knowledge-building project (PRIME) within the FINNUT call from NFR, where the over all goal is to improve the quality of hig...

Tildelt: kr 0,11 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Svalbard

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Language Use and Development in the Matematics Classroom.

LaUDiM er et intervensjonsprosjekt hvor hovedmålet er å få større kunnskap om læringsmiljøets betydning for utvikling av de yngste elevenes matematiske tenkning og forståelse, og evnen til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, alene og i samspill med andre. Dette innebærer også å kunne diskutere m...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2014-2020

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ArtsApp: En applikasjon for enklere artsidentifikasjon

Samfunnet har et overordnet ansvar for å ta vare på det biologiske mangfoldet og kunnskap om faktorer som påvirker og truer dette mangfoldet er viktig for en effektiv forvaltning. I dette forprosjektet vil vi, gjennom et samspill mellom utdanningsinstitus joner på forskjellige nivåer utvikle et i...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2014-2016

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning

Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning («Normprosjektet») samlar skriveforskarar frå fire norske universitet/høgskular. I tillegg samarbeider vi med skrive- og vurderingsforskarar frå New Zealand, USA, Sverige og Storbritannia. Målet med pr...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2012-2016

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NAERINGSPH-Nærings-phd

Vitensenter, en arena for læring som skaper motivasjon for NMT fagene.

Etter en lærerik «maior review» sendte jeg på nytt mitt manus til første artikkel til NorDiNa. Etter noen justeringer ble artikkelen akseptert i mars. Hauan, N. P., & Kolstø, S. D. (2014). Exhibitions as learning environments: a review of empirical research on students? science learning at Natura...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2011-2016

Sted: Vestland

U2020-Norsk utdanningsforskning 2009-2018

Learning ressources and writing in educational textual cultures

The project Learning Resources and Writing in Educational Textual Cultures responds to the programme Utdanning2020, particularly in connection with Area A "Educational objectives, content, and teaching and working methods", as well as Area B "Assessment f orms, learning processes and learning out...

Tildelt: kr 5,7 mill.

Prosjektperiode: 2010-2014

Sted: Vestfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Didactic Challenge of New Literacies in School and Teacher Education

The project is multidisciplinary, focusing on the subjects Norwegian, Mathematics and RLE. The research has also included analysis of curricula, textbooks and official documents in school and teacher education. Literacy has been a key concept. What is learned has to be mediated by cultural and ...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2009-2014

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

LÆRINGSSAMTALEN I MATEMATIKKFAGETS PRAKSIS

Prosjektet er knyttet til matematikkstudenters praksisopplæring i Fjell kommune. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleu tviklingsprosjektets undervisningsform be...

Tildelt: kr 4,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Elever som forskere i naturfag

Prosjektet Elever som forskere i naturfag (ElevForsk) vil analysere og utvikle hvordan elevene kan bli forskende i sin læring i naturfag. Prosjektet vil ta tak i utfordringer i Kunnskapsløftet knyttet til de to nye hovedmomentene Forskerspiren og Grunnl eggende ferdigheter . ElevForsk skal utfo...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Akershus

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Drama and Creative Aesthetic Learning Strategies to Strengthen the Teaching- and Learning Processes within and across School Subjects

The research aims at supporting learning communities in primary, through secondary and teacher education, to develop new knowledge on drama as a way of learning and on creative aesthetic teaching- and learning processes. International and national researc hers will work in networks together with...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching about religious diversity in schools. Applying and developing an interpretive cultural approach to religious education.

Norwegian religious education has since 1997 focused on three aims; learning about religions and world-views, learning from religions and world-views, and learning to live together. Religion and world-views is one of the most important arenas in the schoo l community where cultural diversity (eth...

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Rogaland

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene

Myndighetenes satsing gjennom Kunnskapsløftet og L06 omtaler lesing som én av fem grunnleggende ferdigheter i alle fag. Prosjektet knytter leseferdighet til lesing av læremidlenes fagtekster. Læremidlene har fått beskjeden oppmerksomhet ved evalueringene av tidligere reformer (R94 og L97). Samtid...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2010

Sted: Vestfold

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching Better Mathematics (Bedre matematikkundervisning )

We propose a programme of developmental research in which didacticians at 5 colleges work closely with teachers and student teachers to develop mathematics learning and teaching. The goal of project activity is that teaching should provide better learnin g experiences for pupils to develop conce...

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Agder

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Utvikling av motivasjon og selv-regulert læring i fagene lesing og skriving i løpet av de første skoleårene (2.-4.klasse)

Prosjektets hovedmål er å utvikle kunnskap om hvordan vi kan stimulere motivasjon og strategier for selv-regulert læring (SRL) i forhold til lesing og skriving tidlig i grunnskolen. Vi vet at utvikling av SRL tar lang tid, og det er derfor viktig å start e utvikling av slike ferdigheter tidlig.F...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Oslo