0 antall prosjekter

NAERINGSPH-Nærings-phd

Transition from natural to crushed aggregate; impacts on pumped concrete.

Ved produksjon av 1 m3 betong brukes det ca 1000 kg sand og ca 750 kg stein. Tidligere var det en selvfølge at både sand og stein ble hentet fra forekomster i naturen, men over hele verden er vi i ferd med å bruke opp tilgjengelige løsmasseressurser med egnet kvalitet. Alternativet er å produser...

Tildelt: kr 2,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education

Problemløsning i samarbeid med andre og effektivt teamarbeid er viktige kompetanser i et utdannings-og arbeidsliv i stadig endring. Et sentralt spørsmål er hvordan utdanning og etterutdanning kan bidra til å forberede og videreutvikle lærende til slike arbeidsformer. I TeamLearn prosjektet vil v...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

Stipendiatstilling 11 SINTEF (2021-2023)

Målsetningen med doktorgradsarbeidet er å rede grunnen for å ta i bruk additiv tilvirkning (AM) for reparasjon av store metallkomponenter. Når en komponent anskaffes er pris et hovedaspekt, men i en reparasjonssituasjon vil dette bildet ofte endres drastisk, siden ledetid får større betydning,...

Tildelt: kr 4,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality Development through Participation in ECEC Institutions in Norway

Prosjektet 'Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen' (KUMBA) ledes av Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og gjennomføres i samarbeid med barnehagekjeden Espira, Levanger kommune, Nord universitet, Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager samt to internasj...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Artificial Intelligence (AI) for Assessment for Learning (AfL) to Improve Learning and Teaching in 21st Century (AI4AfL)

Målet med prosjektet Kunstig intelligens (KI) for vurdering for læring (VfL) for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (KI4VfL) er å utvikle kunstig intelligens-teknologi som kan analysere elevers tekster og gi semantiske, syntaktiske og sentimentale tilbakemeldinger tilpasset hver e...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Østfold

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Drømmer om «Nylænde». Transatlantiske kvinnepolitiske forbindelser 1880-1925

I masseutvandringens tidsalder fra Norge til USA i årene 1880-1925 skjer samtidig en stor kvinnepolitisk mobilisering og en rivende utvikling av kvinners rettigheter i begge land. Kvinnesakskvinner på begge sider av Atlanteren knyttet kontakter og var gjensidig påvirket av hverandre. Disse kontek...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Innlandet

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Well-schooled for Work? School-work and work-school transitions, and the labor market returns to vocational education and training

I industrialiserte land opplever mange med lav utdanning at lønnsutviklingen stagnerer og arbeidsledigheten øker. I Norge øker andelen ledige blant befolkningen i arbeidsfør alder, og pandemien kan ha ført til en ytterligere reduksjon i deltakelsen i arbeidsmarkedet. De som har lav utdanning elle...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Undersøkelse av effekter på den militære yteevnen ved bruk av et desinfiserende multiprodukt

Kan ett enkelt antimikrobielt produkt gi væpnede styrker bedre felthygiene, et middel for sårskyll, og et middel mot biologiske trusler (CBRN-vern)? Normalt forbinder man Forsvaret med en organisasjon som skal beskytte landet mot fiendtlige styrker fra andre land eller grupperinger. Imidlertid ut...

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Reference frameworks of peace education: A study of non-formal education as a means of contextualising peace education

Fredsundervisning handler om å inspirere til kompetanseutvikling som bidrar til å skape en fredskultur. En viktig forutsetning, i så måte, er at deltakerne er bevisst hva de forbinder med fred; At de har et referanseverk bestående av blant annet bakgrunnskunnskap, narrativer og antakelser knyttet...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Nordland - Nordlánnda

NAERINGSPH-Nærings-phd

Hvordan hjelpe studenter til å lykkes med å lære

Dette prosjektet ser på hvordan man kan bruke mekanismer og intervensjoner i digitale læringsplattformer for å øke studenters læring og bedre studentenes lærevaner i høyere utdanning. Prosjektet ventes å gi kunnskap som kan brukes til å forbedre digitale læreplattformer samt tradisjonelle og digi...

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

"Getting past the dead end" - Understanding context complexity in organizations undergoing a conflict intervention.

Å løse konflikter på arbeidsplassen er både kritisk viktig og utfordrende. I den dynamiske verden vi ser i det 21. århundre, har konflikthåndtering blitt mer kompleks. Det er ofte flere kilder som kan medvirke til at fastlåste samarbeid oppstår. Kunnskapsgrunnlaget innen temaet konflikt og håndte...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Object Recognition Detection Device for Environmental Monitoring.

Opp gjennom tidene er havet blitt behandlet som som et deponi for avfall. Følgelig finnes millioner ulike avfallstyper som forurenser havbunnen. Aktuelt fokus rettes mot avfallets bestanddeler som konsumeres av livet i havet. En konsekvens er at sjømatens verdi i næringskjeden reduseres, likedan...

Tildelt: kr 0,11 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway

FAITHED-prosjektet studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Hva karakteriserer trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hvordan forstår og forhandler barna og de unge selv forholdet mellom...

Tildelt: kr 11,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Student athlete learning, psychosocial development, mental and physical health and well-being in secondary school sport classes

Å gi muligheter for talentutvikling i skolen har blitt en populær tilnærming i utdanningssektoren. I Norge er det vanligste eksemplet å tilby talentutvikling i idrett. En ny, spesialisert sektor av norske ungdomsskoler tilbyr nå idrettsklasser til unge idrettsutøvere. Utdanningsdirektoratet har g...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Acoustic characteristics of Atlantic salmon feeding behaviour in recirculating aquaculture systems (RAS)

Kan lyd være en del av løsningen på optimalisering av fôring i resirkulerende akvakultursystemer (RAS)? I landbaserte oppdrettsanlegg der vannet resirkuleres er man nødt til å ha kontroll på fôringen for å sikre god vannkvalitet og tilvekst på fisken. Det trengs mer data for å optimalisere fôring...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Admission Impossible? School Choice in European Cities

Fritt skolevalg kan betraktes som en grunnleggende rettighet for foreldre som ønsker tilgang til den utdanningen som best passer barnas kunnskapsbehov og sosiale ferdigheter. Likevel er det store forskjeller i foreldres grad av selvbestemmelse over barnas utdanningsmuligheter. Foreldre med sterk ...

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Multilingualism in Transitions

Å lære seg nye språk kan få stor betydning for individers liv både på kort og lang sikt. Formålet i MultiTrans er å undersøke samspillet mellom individuelle språkvalg, språkpolitiske føringer og sosiale kontekster ved å se på hvordan individer begrunner og opplever valgene de tar i utdanningsløpe...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

Stipendiatstilling 2 NILU (2021-2023)

I dette prosjektet vil målinger av drivhusgassen metan brukes sammen med en atmosfærisk kjemitransportmodell (ACTM) for å utarbeide et «ovenfra-og-ned» estimat av metanutslippene fra kilder på høye nordlige breddegrader. Atmosfærens innhold av metan kan måles med forskjellige metoder, for eksempe...

Tildelt: kr 4,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early educational experiences as a foundation for academic success (MoBaEarlyEd)

Betydning av tidlige erfaringer i barnehage og skole for senere utvikling og utdanning Lav utdanning er assosiert med høy dødelighet og dårligere helse. Kunnskap om hvordan vi best kan støtte barns utdanningsløp fra tidlig alder kan derfor ha store folkehelsefordeler. I Norge går 97% av alle barn...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Norges arbeid for menneskerettighetsforkjempere- implementering og effekt

Å forsvare grunnleggende menneskerettigheter og bærekraftsmålene er noe av det farligste man kan gjøre i mange deler av verden i dag. Dette tross en bred enighet om den viktige rollen som menneskerettighetsforkjempere har i dette arbeidet. Menneskerettighetsforkjempere, i all sitt mangfold, bruke...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Trening med høy intensitet: Videreutvikling av trening som medisin og forebygging av livsstilssykdommer

God fysisk yteevne i form av utholdenhet og muskelstyrke bidrar til redusert risiko for livsstilssykdommer, og mange sykdomstilstander forekommer hyppigere hos personer med redusert utholdenhetskapasitet eller muskelstyrke. Vi vet at trening med høy intensitet generelt sett er mer effektivt enn t...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

NAERINGSPH-Nærings-phd

Tidlig-fase bru-design ved bruk av optimaliserings- og maskinlærings-metoder

Bestemme riktig brutype, samt initiell dimensjonering av denne, kan være svært krevende. Det er mange faktorer å ta hensyn til, og å gjennomføre en kompromissvurdering der alle faktorene blir hensyntatt er utfordrende for den menneskelige eksperten med tradisjonelle metoder. Under designprosess...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Multi-modal laparoscopic liver navigation

Leverkreft er en av de mest dødelige kreftformene, med mer enn en million nye pasienter diagnostisert hvert år rundt om i verden. Et viktig mål for medisinsk innovasjon innen dette feltet er å kunne tilby behandling med mål om å kurere sykdommen til så mange pasienter som mulig, noe som betyr å g...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Machine Learning in Geophysical Processing, Seismic Interpretation and Subsurface Modelling

De siste årene har maskinlæring blitt et stadig viktigere verktøy for automatisk seismisk tolkning. I dag brukes kun en svært liten andel av den tilgjengelige seismiske dataen, fordi tolkningen av denne dataen er svært tidkrevende. Målet med denne forskningen er å utvikle maskinlæringsbaserte met...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Strategic Cyber Defence: Shaping the Operational Environment

Cybersikkerhet har utviklet seg fra å være en teknisk disiplin til å bli et sikkerhetspolitisk anliggende. En konsekvens av dette er at stater ser et behov for å utforske hvordan de kan forsvare sine interesser og ivareta nasjonal suverenitet i det digitale domenet. Det er i dag en økende konsens...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Innlandet

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

Stipendiatstilling 14 SINTEF (2021-2023)

Prosjektet innebærer utvikling av en metode for akselerert utvikling av nye metaller for bruk i pulverbasert additiv tilvirkningsmetoder. Metoden består av en kombinasjon mellom modellering og eksperimentelt arbeid. Delen med modellering består av å simulere størkning ved høye temperaturgradiente...

Tildelt: kr 4,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Komponisten Fridthjov Anderssen – en stilstudie av hans musikk

Av klassiske musikere som har levd og virket i Bodø, står Fridthjov Anderssen (1876-1937) i en særstilling. I en periode der det i Nord-Norge fantes svært få musikere med det vi i dag vil kalle høyere musikkutdanning, reiste Anderssen til Oslo og Leipzig for å studere orgelspill og komposisjon. E...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Nordland - Nordlánnda

NAERINGSPH-Nærings-phd

Berekraftig utvikling av eit utbyggingsområde - "Bømoen Plussbygd"

Bømoen Plussbygd -berekraftig utnytting av grunnvassressursar til drikkevatn, energikjelde og energilager Prosjektet skal leggja grunnlag for utvikling av ei framtidig plussbygd som i stor grad er sjølvforsynt med energi og vatn frå lokale georessursar. Det skal undersøkjast korleis ein kan br...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Lærernes profesjonelle undervisningspraksiser og elevenes læringserfaringer i heldagsskolen.

Doktorgradsprosjektet har som mål å utforske lærernes profesjonelle undervisningspraksis, og elevenes læringserfaringer med heldagsskolen som pedagogisk og organisatorisk kontekst, og med det nye læreverket, fagfornyinga, som pedagogisk rammeverk. Målet er å identifisere og utforske ulike aspekte...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Rogaland

NAERINGSPH-Nærings-phd

Adapting and Utilizing Project Portfolio Management (PPM) in the Public Sector: Developments, Trends and Tools for Making the Transition

Formålet med prosjektet er å forbedre evnen større (offentlige) kunnskapsbaserte organisasjoner har til å prioritere og realisere strategisk utvikling gjennom tilpasset bruk at prosjektporteføljestyring – styre porteføljen av strategiske utviklingsprosjekter. I den private sektoren har større me...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo