0 antall prosjekter

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Providing person-centred healthcare - by new models of advanced nursing practice in cooperation with patients, clinical field and education

Prosjektets hensikt var å utvikle nye arbeidsmodeller for avanserte kliniske sykepleiere i akuttmottak og i kommunehelsetjenesten som skal medvirke til en personsentrert helsetjeneste, samt å evaluere det nye masterprogrammet i avansert klinisk sykepleie med fokus på utviklingen av avansert klini...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2015-2022

Sted: Vestfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Kulturbasert matematikk i Sápmi. Videreføring av resultater fra et NFR-prosjekt om samisk matematikkundervisning i ungdomsskolen

Prosjektet "Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i diskret matematikk på ungdomstrinnet" mottar støtte fra Forskningsrådet. Prosjektet løper ut 2014. Kautokeino ungdomsskole deltar i prosjektet ved matematikklærerne. I prosjektet inngikk at en lærer gjennomførte e...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

HELSEVEL-H-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

New steps in the municipal health care staircase: Educating for new roles and innovative models for treatment and care of frail elders

Denne studien har bidratt til å utvikle, implementere og evaluere nye og innovative behandlings- og omsorgsmodeller i kommunehelsetjenesten rettet mot de komplekse behovene til syke og skrøpelige gamle. Sentralt i dette arbeidet har vært utdanning av sykepleiere til en ny type rolle i kommunehels...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2015-2019

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Lavterskel helse- og velferdstilbud til utsatte barn og familier.

Dette forprosjektet har sitt tematiske utgangspunkt i en lenge erkjent men vedvarende stor utfordring: Hvordan kan det utvikles effektive lavterskeltilbud til de brukergruppene som har størst behov for helse- og velferdstjenester? De kommunale tjenestene kan ikke alene ha ansvaret for å utvikle ...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Telemark

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Deltakelse og bokvalitet for mennesker med utviklingshemming som bor i store kommunale bofellesskap.

Boligforhold har siden HVPU-reformen vært et sentralt tema innen forskning om levekår for mennesker med utviklingshemming. De fleste som flytter ut av foreldrehjemmet flytter inn i bofellesskap. Et sentralt utviklingstrekk etter 2000 er at bofellesskap by gges for langt flere beboere og for flere...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2015-2015

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Fortolket velferd - Etablering av forsker- og utdanningsnettverk for bedre kommunikasjon i velferdstjenestene

I kjernen av målet om likeverdige offentlige tjenester, er et ønske om bedre kommunikasjon med alle brukerne av ulike offentlige tjenester. Hypotesen bak målet om å etablere et nettverk er at dagens ressurser og eksisterende kunnskap om kommunikasjon i ve lferdsutdanningene ikke er utnyttet godt ...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Gjenopprettende praksis som metode for konflikthåndtering i nordsamiske områder.

Den norske konfliktrådsmodellen betraktes som et vellykket prosjekt for konfliktløsning. Modellen har imidlertid vist seg å være mindre virkningsfullt i de nordlige fylkene med høy andel av samisk befolkning. Det samme gjelder meglingsmodeller som familie råd som en konfliktforebyggende metode me...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Drivkrefter for samarbeidsdreven innovasjon i institusjonsbasert eldreomsorg

Det norske samfunnet står ovenfor store utfordringer i årene som kommer. En aldrende befolkning, mangel på arbeidskraft, press mot velferdsstatens finansieringsgrunnlag og økte krav til kvalitet i de offentlige tjenestene er noe av bakgrunnsteppet for at innovasjon i offentlig sektor er løftet f...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Nordland - Nordlánnda

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

Demokrati, likeverd og lokalsamfunnet. Velferd og utdanning i en global verden.

Nettverkets hovedfokus har vært på skolens betydning i lokalsamfunnet. Nettverket har med basis i tidligere og pågående prosjekter ved forskningsinstituttene, og felles innsamla data i regi av nettverket, jobbet med formidling, publisering og utvikling av nye prosjekter. I tillegg til publiserte ...

Tildelt: kr 0,16 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances

Formålet med prosjektet "Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances" har vært å bidra med ny kunnskap til forskningsfeltet, praksisfeltet (for eksempel undervisere i høyere utdanning, eller de med lederansvar) og til politikken. Prosjektet har undersøkt pågående k...

Tildelt: kr 14,8 mill.

Prosjektperiode: 2014-2020

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Income inequality in professional and vocational occupations

Prosjektet "Income Inequality in Professional and Vocational Occupations" (IIPVO) har undersøkt betydningen av yrkesregulering for lønnsulikhet i Norge, både mellom yrker, innad i yrker og på tvers av sosiale grupper. Mange yrker er underlagt en form for regulering av adgangen til yrket, for ekse...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Special education: Effectiveness and selection processes (SPEDU-EFFECT)

18% av undervisningstiden i norsk skole brukes på spesialundervisning. Virker dette? Forskning på effekten av spesialundervisning, slik den vanligvis blir gitt, er begrenset. Grunnen til dette er at spesialundervisning er en rettighet, slik at man ikke kan utføre eksperimenter og plassere elever ...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

On Track - Reducing the number of children with reading difficulties

Målet med På sporet-prosjektet har vært å vinne ny kunnskap om hvordan man kan forebygge lese- og skrivevansker gjennom å utvikle og undersøke effekten av motiverende og forskningsbaserte tidlige tiltak. Prosjektet er den første storskala leseintervensjonen som evalueres gjennom et gruppe-randomi...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2014-2019

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Language Use and Development in the Matematics Classroom.

LaUDiM er et intervensjonsprosjekt hvor hovedmålet er å få større kunnskap om læringsmiljøets betydning for utvikling av de yngste elevenes matematiske tenkning og forståelse, og evnen til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, alene og i samspill med andre. Dette innebærer også å kunne diskutere m...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2014-2020

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Practices of data use in municipalities and schools

I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiåret har det vært en økning i tilgjengelig informasjon for kommuner, skoleledere og lærere i forhold til elevresultater, men kunnskap om hvordan slike data brukes er begrenset. I prosjektet har vi s...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2014-2018

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

How implementation of PRactice can IMprove relevance and quality in discipline and professional Educations

I PRIME har vi undersøkt hvordan økt fokus på praktiske ferdigheter påvirker læring i høyere disiplinutdanning. Vi har brukt biologi som en case, og undersøkt hvordan praktiske undervisningsformer påvirker motivasjon, læring og studieprogresjon. Vi har utviklet, implementer og evaluert flere nye...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2014-2020

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Responsive literacy practices in digitalized classrooms

RESPONS er kortversjonstittelen på et kompetanse- og forskningsprosjekt innenfor det bredt forståtte fagfeltet «digital literacy». Det valgte begrepet er tett forbundet med dialogisk engasjement og deltakelse og med opplevelse av relevans. Samtidig peker det mot kommunikative handlinger ? i de...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2019

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Classroom interaction for enhanced student learning (CIESL) - Implementing research based knowledge regarding teacher-student interaction

Eit mål med CIESL-prosjektet var å gi ny kunnskap om korleis lærarar vidareutviklar interaksjonen med elevane i klasseromet gjennom deltaking i ein intervensjon med fokus på klasseleiing. Klasseromsinteraksjon er forstått som den emosjonelle støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte lærarar...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2014-2020

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Lærervurdering som verktøy for læreres og lærerstudenters profesjonelle utvikling

Lærervurdering er et fenomen og en praksis som har fått økt aktualitet i både i den norske og den internasjonale utdanningsdebatten i de senere årene. Lærervurdering kan brukes som ledd i kompetanseutvikling og dermed et verktøy for bedre praksis og profe sjonsutøvelse. Forprosjektet knytter derm...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2014-2015

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Risikofylt lek i alderen 0-3 år

Dette prosjektet har som overordnet mål å utvikle kunnskap om de yngste barna i barnehagen, det vil si barn i alderen 0-3 år. Studiens tema vil være barns risikofylte lek, det vil si barns evne og vilje til å ta fysisk risiko i lek. Det er gjort noe forsk ning på området tidligere, men ikke rette...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2014-2017

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Utvikling av materiell til studenter og praksisfelt angående barns sosial utvikling og selvregulering

SKOLEKLAR prosjektet som dette prosjektet bygger videre på har hatt som hovedmål å belyse hva som kan hemme og fremme læring hos barn i overgangen mellom barnehage og skole. Det er flere delprosjekt i SKOLEKLAR, men hovedaktiviteten knytter seg til en kva ntitativ datainnsamling med 250 barn da d...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2014-2014

Sted: Rogaland

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

"Snakk med oss. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse"

Den overordnede problemstillingen i forskningsprosjektet har vært: Hvordan kan profesjonell praksis med barn formes slik at den styrker barnets muligheter til å være en aktiv deltaker i sitt hverdagsliv? Med utgangspunkt i ulike profesjoner innen habilite ring og barnevern, har vi utforsket og ut...

Tildelt: kr 71 759

Prosjektperiode: 2013-2014

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Konferansestøtte - Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming, 6. nasjonale forskningskonferanse

Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming (NNFF) planlegger nå den 6. nasjonale forskningskonferansen. Kommende konferanse arrangeres påi Lillehammer den 5. og 6. mai 2014, i samarbeid med fagmiljøet tilknyttet Høgskolen i Lillehammer. Konferanse vil både sette søkelys på et underutforsk...

Tildelt: kr 80 212

Prosjektperiode: 2013-2014

Sted: Innlandet

HELSEVEL-V-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Implementing Skill-based Intervention in Child-Welfare Services (CWS) in North of Norway: Enhancing Family and Community Involvement

Implementering av kunnskapsbasert praksis i barnevernet i region nord har til formål å styrke kvaliteten av tjenestetilbudet i både det statlige og kommunale barnevernet. Målet var å bedre den psykiske helsen og livskvaliteten hos barn, unge og deres familier og redusere forekomsten av institusjo...

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektperiode: 2013-2021

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Innovative Approaches to Work with Neglected Families: Targeted intervention and support for high -risk families in Child Welfare

Målet med prosjektet er å utvikle innovative arbeidsformer rettet mot familier med sammensatt og komplekse problem som er i kontakt med barnevernet, basert på samspill mellom tjenesteytere, brukere, ledere, forskere og utdanningsinstitusjoner. Forskningsprosjektet bygger på "Det nye barnevernet"....

Tildelt: kr 7,8 mill.

Prosjektperiode: 2013-2018

Sted: Nordland - Nordlánnda

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Person centered communication with older persons in need of health care. Development of a research based education platform

Personorientert kommunikasjon med eldre som trenger helsetjenester. Utvikling av en forskningsbasert utdanningsplattform. COMHOME prosjektet Personorientert kommunikasjon er avgjørende for kvaliteten på helsetjenester til eldre. Å utvikle best mulig utdanning for helsepersonell i personorien...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2017

Sted: Buskerud

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Innovation and Service Development through evolving Forms of Collaboration

Prosjektet "Innovation and Service Development through Evolving Forms of Collaboration" (INNOS) har vært finansiert av Norges forskningsråd over Praksisvel/HELSEVEL i perioden 2013 til 2017. INNOS har vært basert på et samarbeid mellom Universitetet i Stavanger, Fafo, Agderforskning og Universite...

Tildelt: kr 7,4 mill.

Prosjektperiode: 2013-2018

Sted: Agder

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

THE MEDICAL HOME - Sustainable services and technology for home medication

For public health services, resource constraints make effective organisation a precondition for high quality service delivery. Frail elders living at home have complex care needs, and ensuring safe medication is a challenge. While inappropriate medicine u se may lead to complications and death an...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2013-2016

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Bidrag til Education for Tomorrow - NORDFORSK samarbeid - FINNUT

-

Tildelt: kr 25,7 mill.

Prosjektperiode: 2013-2024

Sted: Oslo

FRISAM2-FRIPRO forskerprosjekt, samfunnsvitenskap

Ageing, family ties and public policy

Dette prosjektet har evaluert en rekke familiepolitiske tiltak i Norge, med et spesielt blikk på at familiepolitikk kan innvirke på samspillet mellom generasjonene, hvor også den eldste generasjonen er inkludert. De empiriske arbeidene er alle basert på registerdata. Dette betyr at vi har tilgang...

Tildelt: kr 7,4 mill.

Prosjektperiode: 2013-2020

Sted: Vestland