0 antall prosjekter

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Flexible Liquid HYdrogen Tank

Flytende hydrogen (LH2) er en energibærer som i fremtiden kan bli et lav-karbon alternativ til flytende naturgass (LNG) for global transport av energi. Et nytt tank konsept for storskala transport av flytende hydrogen ombord på skip har blitt utviklet av Moss Maritime i samarbeid med SINTEF Energ...

Tildelt: kr 5,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Assessment of ship hull Integrity based on a Digital Twin

Maritim- og offshoreindustrien har etterlyst en mer strukturert metode, som utnytter dagens teknologiske potensial, for å registrere og få tilgang til informasjon om fartøyets skrogtilstand. Utviklingen av en digital tvilling for vurdering av fartøyets skrogtilstand er et svar på dette som har fl...

Tildelt: kr 14,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Akershus

SVALBARDSF-SVALBARDSF

Underwater Hyperspectral Imaging for Under-Ice Navigation, RiS ID 12349

Underwater Hyperspectral Imaging (UHI) is a groundbreaking innovation that expands our ability to capture a wide range of wavelengths beyond human perception. This technology offers a comprehensive view of the electromagnetic spectrum, allowing us to identify and analyze subtle differences in the...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HAVBASERT-HAVBASERT

Et mer bærekraftig og lønnsomt snøkrabbefiske

Arbeidspakke (AP) 1 vil ha fokus på å erstatte akkar og sild med agn fremstilt av restråstoff fra lokalt fiskeri til snøkrabbefangst. Akkar importeres i stor grad fra Sør-Amerika med agnkostnader opp mot NOK 50.000 per båt per døgn ved bruk av 1 kg akkar pr teine. Da akkar og sild også brukes til...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Demonstration of Technologies to minimise underwater noise generated by waterborne transport

Lownoiser er eit prosjekt som skal utvikle og demonstrere løysingar som reduserer støy og lydforureining frå fartøy under vatn, noko som er særleg viktig i sårbare områder. Ny teknologi må utviklast for å forbedre overvakingsteknikkar for å kontinuerlig monitorere staøyen under vatn, utan bruk av...

Tildelt: kr 0,35 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Energy-Optimized, Low-Emission Vessels for European Waters

ECO2Fleet-prosjektet vil posisjonere seg som en katalysator for å revolusjonere europeisk skipsfart, med fokus på å oppnå betydelige utslippsreduksjoner og optimalisere fartøyets energieffektivitet. Dette prosjektet er strategisk på linje med Horizon Europe-programmets overordnede mål om dekarbon...

Tildelt: kr 0,26 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

PESORDNING-PESORDNING

PES EDF EuroSweep

Gjelder etablering av en søknad rettet mot en utlysning fra EDF-programmet.

Tildelt: kr 0,97 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Vestfold

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Møre og Romsdal

HAVBASERT-HAVBASERT

Utvikling av havteine for konkurransedyktig og miljøvennlig fangst av reker

Prosjektets overordnede ide er å utvikle en teine for bærekraftig og miljøeffektiv havfiske etter dyphavsreker (Pandalus borealis). Dyphavsreker er den viktigste skalldyrressursen i Nord-Atlanteren med landinger på cirka 200 000 tonn per år og en av de kommersielt viktigste krepsdyrartene i Norge...

Tildelt: kr 4,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Møre og Romsdal

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PETROLEUM-PETROLEUM

Towards sustainable zero-emission offshore logistics

Plattformforsyningsskip (PSV) representerer den største klimagassutslippskilden i offshore-logistikkforsyningskjeden for olje- og gassoperatører på norsk kontinentalsokkel (NCS). Den eksisterende PSV-flåten er ung og ble utviklet med høykvalitetsspesifikasjoner. Derfor forventes overgangen til en...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

PETROLEUM-PETROLEUM

Intelligent autonomous systems for safeguarding operations and infrastructure at sea

Den geopolitiske situasjonen har endret seg de siste årene, noe som har påvirket sikkerheten til kritisk infrastruktur. Skadene på gassrørledningene North Stream og Balticconnector i Østersjøen viste at risikoen er alvorlig, med innvirkning på energiforsyningen til Europa. Forskere ved NTNU har...

Tildelt: kr 12,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Dette prosjektet vil utvikle nye simuleringsverktøy for nøyaktige analyser av vinddrevne skip som inkluderer aerodynamikk, hydrodynamikk, fremdrift, maskineri, kontrollsystem og drift, både for detaljstudier og langsiktig statistisk analyse. Verktøyene vil deretter bli brukt til casestudier av vi...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

REKRUTTERING-REKRUTTERING

Computational Fluid Dynamics applied to wave energy extraction in a coastal environment

Til forskjell fra skip og offshore-strukturer til havs, som er designet for lavest mulig respons, er flytende bølgekraftverk nødt til å bevege seg for å absorbere bølgeenergi. Dette utgjør en betydelig utfordring i design av flyteren, med tanke på ekstremlaster den blir utsatt for i storm og dårl...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

TECO 2030 PEM fuel cell system

Shipping is a hard to decarbonize industry emitting 3% of global CO2 emissions. Proton Exchange Membrane (PEM) fuel cells show great promise in enabling the industry’s green transition, yet available solutions have not been adopted widely as they are: 1) not inherently safe nor optimized for mari...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Akershus

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Wave energy optimization and Integration

This project is to request for support to cover costs related to Eureka Eurostars submission. The Eurostars application concerns the development and integration of two wave energy technologies (Resen Waves, Denmark) that are complementary and together enable significant increases in the power ou...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Rogaland

FORNY20-FORNY2020

Solar4Sea Technical Pilot

Solar4Sea undersøker et nytt og kostnadseffektivt flytende solcellekonsept designet for tøffe offshore-miljøer. Per i dag er de fleste tradisjonelle flytende solcelleløsninger ikke egnet for drift i offshore-miljøer på grunn av store bølger og sterk vind. Det foreslåtte flytende solcellekonsept...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

LeaderShip-konferansen 2023

LeaderShip-konferansen 2023 blir den 31. oktober arrangert for 10. gang, på Hotel Terminus i Bergen. Konferansen har et tydelig fokus på forskning og utvikling innen maritime fagområder, og knytter sentrale aktører innen maritim næring sammen med akademia og maritime myndigheter. LeaderShip 2023...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Bottom Fixed Offshore Wind Turbines in Extreme Waves

Vindturbiner til havs kommer til å bli en viktig bidragsyter til overgangen fra fossil til fornybar energi. Havvind kan utnyttes ved hjelp av både bunnfaste og flytende vindturbiner. Bunnfaste vindturbiner er billigere enn de flytende alternativene. Mye av den eksisterende kapasiteten i Europa er...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

SEabed and Anti-submarine warfare Capability through Unmanned featuRe for Europe

Prosjektet skal utvikle nye konsepter for anti-ubåtkrigføring (ASW) og havbunnskrigføring (SBW). Prosjektet skal også utvikle og demonstrere ny teknologi for å kunne gjennomføre mer effektive ASW- og SBW-operasjoner, med fokus på undervannsovervåkning. Prosjektet har som mål å demonstrere økt yte...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

SEabed and Anti-submarine warfare Capability through Unmanned featuRe for Europe]

The project addresses the call EDF-2023-DA-UWW-ASW Unmanned Antisubmarine and Seabed warfare. Unmanned systems are estimated to be the backbone of future solutions enabling European navies to deal with numerous simultaneous missions in larger areas of operations. The purpose of the project is to ...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Vestland

PESORDNING-PESORDNING

FLOCEAN: Affordable, lowest carbon footprint, and ocean-friendly reverse osmosis desalination system.

Population growth and climate change increase the demand for freshwater, resulting in water stress affecting 2 billion people globally. To tackle this problem, FSUBSEA is developing an innovative subsea desalination system, FLOCEAN, that is cost-effective, energy-efficient, and environmentally fr...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Underwater Intelligence for Sustainable Offshore Wind Development

Syrenna AS has developed a new robotic ocean monitoring system, comprised of water drones, a patent pending mooring system and a data platform. Our system has the potential to revolutionize global in-situ ocean observations, first and foremost for the offshore wind market but also for other marke...

Tildelt: kr 74 999

Prosjektperiode: 2023-2023

Sted: Akershus