0 antall prosjekter

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

Planning, knowledge and collaboration for developing vibrant and attractive city centres

Hensikten med prosjektet er å bidra til at små og mellomstore byer planlegger og utvikler sine byer og sentrum på måter som bidrar til mer attraktive og levende sentrum. Videre, at plan- og beslutningsprosesser knyttet til sentrumsutvikling blir mer effektive, både med tanke på tidsbruk og målopp...

Tildelt: kr 9,2 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Transport, inequality and political opposition (TRIPOP)

I TRIPOP studerer vi transportpolitikk, sosial ulikhet og politisk deltakelse i norske byområder. Prosjektet handler blant annet om hvordan ulike grupper rammes av bompenger og rushtidsavgift, hvordan de tilpasser seg, og om fordelingsvirkninger av transportpolitikk kan forklare innbyggernes hold...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FORSTERK-Forsterkningsmidler

Spreading BuildERS' findings among Norwegian stakeholders

Hovedformålet med SPREAD er å spre kunnskap om hovedfunnene fra H2020 Builders-prosjektet til offentlige myndigheter, beredskapsorganisasjoner og frivillige organisasjoner i Norge. Vi planlegger å gjøre dette ved å: 1) Oversette BuildERS-funnene til norsk språk og kontekst, og lage anbefalinger ...

Tildelt: kr 1,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES 2020) - TØI - 2020

Formål med prosjektet er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horisont 2020 med leveringsfrist i perioden januar til og med desember 2020. I tillegg jobber instituttet med å posisjonere seg for Horisont Europa. Prosjekt...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

PATHWAYS - towards reduced climate footprints in everyday and long-distance leisure mobilities

Prosjektet 'PATHWAYS towards reduced climate footprints in everyday and long-distance leisure mobilities' undersøker folks realistiske respons til en fremtid med mindre klimaavtrykk fra korte og lange fritidsreiser. Studien svarer på manglende kunnskaper om potensialer for redusert klimaavtrykk f...

Tildelt: kr 9,4 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

CarNudge: The impact of parking policies and nudging on carsharing

I CarNudge samarbeider forskningsmiljøene Transportøkonomisk institutt (TØI) og Statistisk sentralbyrå (SSB) med offentlige myndigheter (Bymiljøetaten i Oslo kommune) og private aktører (Oslos bildelingsselskaper) for å finne nye måter å bidra til overgangen mot et mer bærekraftig transportsystem...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)- 2019-TØI

Formål med prosjektet er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon2020 med leveringsfrist i perioden januar til og med desember 2019. Prosjektetableringene vil primært gjelde utlysninger under delprogram 11. "Smart, ...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2019-2019

Sted: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

ByBy-konferanse 2018: Siste nytt fra forskninga!

Forskningsgruppen Byutvikling og bytransport ved Transportøkonomisk institutt søker om støtte til gjennomføring av todagers seminar om Byutvikling og bytransport: Siste nytt fra forskninga! Arrangementet er rettet mot praktikere fra offentlig og privat sektor, andre fosrkningsmiljøer og andre slu...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2018-2018

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

ITS for sustainable TRANSport: In-vehicle FEEDback on eco-driving and external costs

Kan informasjon til sjåfører om deres kjørestil eller samfunnets kostnader ved deres bilbruk bidra til å nå Norges mål om å bli et lavutslippssamfunn? Transportsektoren er blant de største forurenserne i verden. Selv om EU stiller stadig strengere utslippskrav til nye kjøretøy er forurensing knyt...

Tildelt: kr 6,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Oslo

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

A Norwegian Regional General Equilibrium Modelling System NoReg

NOREG 2 er en fleksibel og nyutviklet regional generell likevektsmodell som kombinerer den tradisjonelle anvendte generelle likevektsmodellen, som har vært benyttet i norsk økonomisk planlegging siden 1960 tallet, med regional modellering helt ned på kommunenivå. Modellen foreligger nå i versjon ...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2028

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Finding Routes to Active Mobility in Everyday life through Digitalization

Kan digitalisering gi et mer bærekraftig bytransportsystem? Hvordan kan aktiv mobilitet i hverdagen løse dagens folkehelseutfordringer? I prosjektet FRAME-D undersøker vi hvordan digitale verktøy kan hjelpe privatpersoner og bedrifter med overgangen fra bilbaserte løsninger for bytransport til l...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Digitalisation of freight deliveries and collaborative public sector innovation

Digitalisering gir konsumenter umiddelbar tilgang til klær, utstyr, mat eller underholdning. Teknologiske innovasjoner og applikasjoner fremmer «on-demand»-økonomien. Som en konsekvens er godstransport forventet å øke med 40 prosent innen 2050. Denne utviklingen står i sterk kontrast til mål om å...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Autobus - Self-driving buses in Norway

Hovedformålet med prosjektet «Autobus» har vært å studere hvordan vanlige trafikanter og passasjerer reagerer på innføring av selvkjørende busser i trafikksystemet i Norge og hvordan samhandlingen foregår. Flere aktører tester ut selvkjørende busser i Norge. I Autobus-prosjektet har vi undersøkt ...

Tildelt: kr 4,2 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Digitalisation and mobility: Smart and sustainable transport in urban agglomerations (DIGMOB)

Prosjektet har undersøkt hvordan digitalisering kan bidra til at transportsystemet for personer og gods i urbane områder kan bli mer effektivt og miljøvennlig. Målet har vært å utvikle kunnskap om hvordan digitalisering av transportsystemet kan føre til økonomiske, miljømessige og sosiale forbed...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

SAMANSVAR-Ansvarlig innovasjon og bedriftenes samfunnsansvar

Regulating smart mobility: Addressing challenges and opportunities in the digital transition of mobility

Ny teknologi kan fullstendig endre eksisterende markedsstrukturer. Over hele verden testes førerløse kjøretøy, apper for multimodale reiser og delemobilitet. Fremtidige brukere kan få tilgang på et sømløst system med ren, effektiv og fleksibel mobilitet. Likevel er det en risiko for at teknologie...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Logistic requirements, environment and costs

Hovedformålet med LIMCO (Logistics, Environment and Costs) har vært å bidra til kunnskap som vil øke effektiviteten og redusere miljøpåvirkningen fra godstransport med lastebiler ved å utnytte data om transport og logistikk som for noen år tilbake ikke eksisterte. I prosjektet har det pågått en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM-OA 2017

Søker om STIM-OA midler for 2017

Tildelt: kr 9 000

Prosjektperiode: 2018-2018

Sted: Oslo

JPIURBAN-Urban Europe

OptiMaaS – Optimized Mobility as a Service. Holistic mobility solutions for the urban periphery

Grunntanken bak konseptet Mobility as a service (MaaS) er at kunden skal kunne velge det transportmiddelet som passer henne best i ulike situasjoner. Hun får oversikt over ulike reisevalg gjennom en app på sin mobiltelefon, og kan velge å betale et abonnement som gir henne tilgang på bil, sykkel,...

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)-2018-TØI

Formål med prosjektet er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon2020 med leveringsfrist i perioden januar til og med desember 2018. Prosjektetableringene vil primært gjelde utlysninger under delprogram 11. "Smart, ...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2018-2018

Sted: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

CLIMATRANS Dissemination

CLIMATRANS project, a multidisciplinary research project, financed by the Research Council of Norway, in cooperation with Institute of Transport Economics (TØI) and Meteorological Institute (MET) in Norway and School of Planning and Architecture, Delhi (SPA), Indian Institute of Science, Bangalor...

Tildelt: kr 59 999

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Access, egress and transfer practices for designing multimodal connectivity.

Et radikalt skifte fra privatbilisme til bærekraftige former for transport er en vedvarende utfordring i Norge. Stortingsmelding 26 fra 2014 (Nasjonal transport plan) fastsetter at fremtidig vekst i persontrafikken i de største byene skal løses av gange, sykkel og kollektivtransport. Nullvekstmål...

Tildelt: kr 8,8 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Symposium Big Data in Transportation Research

Det søkes om arrangemtentsstøtte til å arrangere et symposium om anvendelsen av Big Data i transportforskning i Norge. Dette er et viktig satsningsområdet for Transport 2025, og er avgjørende for å måle effekten av ulike tiltak i transportsektoren. Symposiet arrangeres av prosjektet "Smart data f...

Tildelt: kr 35 584

Prosjektperiode: 2017-2017

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

In-Depth Understanding of Accident Causation for Vulnerable Road Users in Norway

I Norge er det et politisk mål at fremtidig vekst i urbane områder skal tas i form av bærekraftige transportformer som gåing, sykling eller offentlig transport. InDeVNo-prosjektet skal utvikle nye metoder for å bistå planleggere og myndigheter i å utforme transportsystemet slik at mer gåing og sy...

Tildelt: kr 89 999

Prosjektperiode: 2017-2017

Sted: Oslo

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM-OA 2016

Søker om STIM-OA midler for 2016

Tildelt: kr 36 000

Prosjektperiode: 2017-2017

Sted: Oslo

KLIMAFORSK-Stort program klima

Public transport and urban development: Improving public transport competitiveness versus the private car

Samfunnet har klare mål om å redusere veksten i biltrafikken, det såkalte nullvekstmålet. Mange norske byer søker å utvikle arealbruken og transportsystemene på måter som bidrar til dette. De opplever at det meste av forskningen på feltet er gjennomført i byer på størrelse med Oslo eller større, ...

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Electromobility LAb Norway

Hovedformålet med ELAN har vært å etablere forbedret og eksakt kunnskap om markedsutviklingen for elbiler, og innovasjonene og strategiene som kan bidra til å ekspandere markedet. Prosjektet støttet dermed opp under de nasjonale målene for utvikling av Norge i retning av å bli et lavutslippssamfu...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Impacts of transport infrastructure investments on urban- and regional development.

Hovedmålet i IMPACT prosjektet har vært å fremskaffe ny kunnskap om sammenhengen mellom investeringer i transportinfrastruktur og økonomisk vekst, og med det gi et bedre fundament for transportetatenes planlegging av et bærekraftig og framtidsrettet transportsystem. I prosjektet er det produsert ...

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Smart data for greener transportation - potentials and pitfalls in evaluating behavioral changes

Mengden passive data som registreres om bevegelsesmønstre har økt betraktelig de siste årene. Data registreres eksempelvis ved hjelp av sensorer i vegnettet og i kollektivsystemet, samt gjennom vår bruk av smarttelefoner. Mengden data blir fort stor - og krever andre verktøy og metoder enn spørre...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Rammebevilgning for prosjektetablering (PES2020)-2017-TØI

Formål med prosjektet er å etablere, lede og delta i konsortier med formål å utarbeide og sende søknader til utlysninger i EUs rammeprogram Horizon 2020 med leveringsfrist i perioden januar til og med desember 2017. Prosjekt-etableringene vil primært gjelde utlysninger under delprogram 11. "Smart...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2017-2017

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Push&Show - nudging for sustainable transport in urban areas with road markings, intrinsic motivation and external rewards

Kan små dytt eller «nudging» påvirke folk til å velge sykkel og gange istedenfor bil i hverdagen. «Nudging» er enkle tiltak som kan planlegges og utføres på relativt kort tid. Prosjektet inneholder tre arbeidsområder: ? Utforming av infrastruktur: Vegoppmerking ? Økonomiske insentiver: Lotte...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo