0 antall prosjekter

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Refleksjonsbaserte lærarmapper som reiskap for utvikling av vurderingskompetanse

Prosjektet fokuserer på korleis og i kva grad refleksjonsbaserte digitale mapper kan styrkje lærarane og lærarstudentane sin vurderingskompetanse. Prosjektet er både knytt til allmennlærarutdanninga ved HSH og til ein skuleutviklingsprosess på to Stord-s kular der målet er å betre læringsvilkåra...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2010

Sted: Vestland

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Education, Curricula and Technology

Introduction The field of ICT in education generally and in curricula in particular, while being intensively studied, is still in a state of confusion. The results of research so far suggest that ICT in principle either is a marginal, although expensive, addition to education or its effects are s...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv - fokus på de yngste i barnehagen

Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger, og et utvalg barnehager knyttet til førskolelærerutdanninger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjo ner og situasjoner som belyser barns medv...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Oslo

SHP-Strategiske høgskoleprogram

Kvalitetsreformens vurderingsformer i høgskolen

Prosjektet gjennomføres i regi av høgskolens høgskole-pedagogiske fagmiljø - PULS (Program for undervisning, læring og studiekvalitet). PULS skal først og fremst fungere som kjerne i et arbeidsfellesskap av forskere og i liten grad drive sine egne prosjek ter. En stipendiat skal arbeide fram de t...

Tildelt: kr 4,4 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Østfold

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Learning trajectories in knowledge economies

Learning issues are brought to the forefront in a knowledge society. The emergence of new knowledge economies presents crucial challenges to individuals and communities trying to keep pace with rapidly developing fields of knowledge. At the same time, new tools and technological infrastructures ...

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Oslo

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet

I NFR-prosjektet "Undervisning og klasseromspraksis på barnetrinnet" har Ingvill Krogstad Svanes' doktorgradsavhandling om læreres tilbakemeldinger til elever vært tyngdepunktet. Svanes' arbeid er basert på litteraturstudier og datamateriale (videoopptak) fra norske klasserom. I et postdoktorstip...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2016

Sted: Oslo

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Flerfaglig forskerskole i utdanningsforskning ved NTNU

For å møte utfordringene i Norges forskningsråds oppfølgingsplan (2006) etter evalueringen av norsk pedagogisk forskning i 2004 skal det etableres en flerfaglig, samfunnsvitenskapelig forskerskole ved SVT-fakultetet, NTNU. Forskerskolen er tematisk vinkle t mot Educational Governance og sosial in...

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2013

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk

I en surveyundersøkelse gjennomført i barnehager i sju fylker høsten 2009 er det lagt særlig vekt på å kartlegge profesjonsutøveres arbeid med minoritetsspråklige barn og deres familier, og en del kontekstuelle forhold for pedagogisk virksomhet, f.eks. hv ilke språk som er representert, hvordan b...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2014

Sted: Innlandet

ISPSAM-ISP - Samfunnsvitenskap

Barnehagen som arena for pedagogisk forskning

Vi søker med dette om forskningsmidler som vil gjøre det mulig for oss å videreutvikle igangværende forskning ved HiO og dermed bidra til å styrke og komplettere eksisterende kunnskap om små barns omsorgssituasjon. HiO er utdanningsinstitusjon for pedagog isk personalet i barnehagesektoren på all...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Oslo

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Med mappe som møteplass - Samarbeid for elevens læring i overgangen mellom ungdomtrinn og videregående skole

Prosjektet har elevens opplevelser av overgangen mellom grunnskole og videregående skole som hovedfokus. Det rettes søkelys mot elevenes forventninger til egen læring i videregående skole, hvordan de opplever overgangen den første tida og muligheter for v idere utvikling i videregående skole. Vi ...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2009

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Bruk av digitale verktøy. Eleven som aktiv kunnskapsprodusent

Hensikten med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Vi vil prøve ut ulike måter å arbeide med digitale verktøy i fagene og forsøke å måle hvilke effekter disse arbeidsmåtene kan ha på elevenes læringsutbytte. En grunnlegg...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Innlandet

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt

Western Norway Graduate School of Educational Research (WNGER)

This project describes the establishment of a Graduate School of Educational Research in Western Norway. Behind the application are five partner institutions, one university and four colleges (The University of Bergen, the Stord/Haugesund University Colle ge, Sogn og Fjordane University College, ...

Tildelt: kr 2,2 mill.

Prosjektperiode: 2007-2010

Sted: Vestland

ISP-Institusjonsforankrede strategiske prosjekt

Humaniorastudier i pedagogikk (HSP)

Forskergruppen Humaniora studier i pedagogikk (HSP) har som overordnet mål å utvikle den pedagogiske forskningen i disiplinene filosofi, historie og idéhistorie (humaniora forskning) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO, i tråd med den nasjonale og internasjonale utviklingen i disiplin...

Tildelt: kr 4,2 mill.

Prosjektperiode: 2007-2010

Sted: Oslo

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Negotiating Identity in the Internet Age: the Case of Urban Youth in Today's China

The development of new forms of ICT, especially the Internet, has fundamentally transformed the context of identity construction for today's young people and children, which may have significant implications for intercultural contact, community building, civic engagement and social integration, h...

Tildelt: kr 2,3 mill.

Prosjektperiode: 2007-2010

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Kvalitet i opplæringa - om tilpassa opplæring

Prosjektet studerer kvaliteten på opplæringa i grunnskulen, knytt til omgrepet tilpassa opplæring, aktualisert av Kunnskapsløftet, men med ei mykje lengre historie. Grunnlaget for prosjektet er analysar av forsking om tilpassa opplæring som syner at ein i kkje kan definere kva tilpassa opplæring ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Møre og Romsdal

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Nyutdannede læreres mestring av yrket: om kvalifisering i høgskole og grunnskole

I dette prosjektet skal vi studere nyutdannede læreres mestring av yrket. Spørsmålet gjelder ikke bare funksjonen til høgskole og grunnskole som læringsarena, men også hva som læres, og hva som læres best, på hvilken arena. Bedre kunnskap om disse forhold ene er av sentral betydning fordi læreren...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Praksisrettet Veiledning i Grunnopplæringen (PVG)

Prosjektet fremmes på vegne av et team satt sammen av deltakere fra Høgskolen i Bodø med partnere ved Høgskolen i Nesna, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Oslo, Statped Nord, Bodø, Tromsø, Rana og Alstahaug kommuner representert ved skoler og PP-tje nesten i kommunene. Prosjektet handler ...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Nordland - Nordlánnda

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Eigil Kjærgaard, DK07, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,19 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Maryte Leliugiene, LT44, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,18 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Arija Konstantinova, LV05, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Igor Kovalev, RU17, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,17 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Sven Olov Johansson, SE10, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,18 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Svetlana Strelkova, RU63, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Å lære og lede i praksisfellesskaper- et aksjonsrettet læringsprogram for skoleledelse og skoleeier i Tromsø, Balsfjord, Karlsøy og Svalbard

Forskningsprosjektet Å lære og lede i praksisfellesskaper er et samarbeidsprosjekt mellom lærerutdanningene ved Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Tromsø og de tre kommunene Balsfjord, Karlsøy, og Tromsø. I tillegg er skoleledere fra Svalbard med. Forsk ningsarbeidet utføres i nært samarbeid me...

Tildelt: kr 2,4 mill.

Prosjektperiode: 2006-2009

Sted: Ukjent Fylke

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Læring i praksisfeltet. Studentenes kompetansebygging fra lærerutdanning til yrke.

Prosjektsammendrag: Prosjektet retter søkelyset mot nyutdannede læreres overgang fra å være student til å bli utøvende lærer. Deres opplevelse av egen kompetanse er i betydelig grad avhengig av den organisasjonskulturen de blir den del av. Et studium av l æreres læringsprosesser kan kaste lys ove...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Telemark

PRAKSFOU-Praksisrettet FOU i skolen

Estetikk, didaktikk og læring. En undersøkelse av estetiske læreprosesser i grunnskolen.

Prosjektet vil undersøke hvordan estetisk erfaring og estetisk opplevelse kan være vesentlig i tilegnelsen av kunnskap og erkjennelse, og på hvilken måte estetiske læreprosesser kan utvikle og styrke barn og unges kulturelle kompetanse. Prosjektet vil søk e å formulere pedagogiske strategier for ...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Telemark

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Jukka Aro, FI52, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Loreta Staskuniene, LT35, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,18 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Nikolay A. Lobanov, RU21, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,17 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke

IS-NABO-Nettverksprogram Norden-Næromr

Svetlana Semanova, RU35, Nabo 2006-07

...

Tildelt: kr 0,17 mill.

Prosjektperiode: 2006-2007

Sted: Ukjent Fylke