0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Socioeconomic risk, learning and development from infancy through early adolescence (SLEDE)

Barns fysiske aggresjonsutvikling (f.eks det å slå og sparke) følger ulike utviklingsmessige baner. Mens de aller fleste barn viser noe aggresjon i visse perioder av den tidlige barndommen som avtar med økende alder, er det også en liten gruppe som viser høy og vedvarende aggresjon gjennom barnea...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Prosjektsamarbeid mellom Kulturtanken og OsloMet: Konferanse om barns møter med kunst i skolen.

Title of conference: Building Partnerships with artists, schools, young people and communities. This conference will attempt to address the role of art educators, artists and researchers in forming sustainable, creative and democratic learning environments, by focusing on art education in a wide...

Tildelt: kr 99 999

Prosjektperiode: 2018-2019

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Persistent Passion for Professional Education - Consequences for student completion and dropout

Prosjektet har studert fullføring og frafall i høyere utdanning. Sammenligning har stått sentralt i prosjektet, både av ulike utdanningsretninger, institusjoner og land. Landene vi har sammenlignet er Norge, Danmark og Storbritannia. Prosjektet har på ulike måter vist at frafall kan skyldes en re...

Tildelt: kr 12,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

FILIORUM - Research and Innovation for Quality in Diverse Early Childhood Education and Care (ECEC)

FILIORUM - Senter for barnehageforskning, driver fremragende og praksisrettet barnehageforskning på høyt internasjonalt nivå, og er en premissleverandør for barnehagesektoren. FILIORUMs visjon er høy kvalitet i den mangfoldige barnehagen, og FILIORUM betyr "for barn" på latin. Navnet signalerer a...

Tildelt: kr 50,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2028

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

«Læreres mulighet til å avdekke og sette inn tiltak ovenfor barn med problematisk og skadelig seksuell atferd i barneskolen.»

Studien har utforsket hvordan lærere kan forebygge og sette inn tiltak ovenfor problematisk og skadelig seksuell atferd i barneskolen ved å styrke samarbeidet mellom skoler og hjelpetjenester. Funnene i studien er presentert gjennom fire artikler, og peker på at de fleste lærerne i datautvalget s...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Vestfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Development of numeracy and literacy: Influence from cognitive skills, social background and gender

Å mestre lesing og numeriske ferdigheter er en fundamental del av menneskelig utvikling og utdanning. Dessverre så er mye av den tidligere forskningen befengt med problemer. Et problem er at selv om vi har god forståelse for at lesing og numeriske ferdigheter er sterkt relatert til hverandre, så ...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Spilldidaktikk - betingelser for spill og læring i videregående skole

Digitale spill har vært brukt som verktøy for læring og undervisning i mange år. Forskere, lærere og pedagoger har lenge vært fascinert av dataspillenes evne til å fenge og oppsluke barn og unge, samtidig som de lærer bort ferdigheter og kunnskaper som tilsynelatende er minst like avanserte som d...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Grunnleggende ferdigheter og gjennomføring av videregående opplæring

Det er nasjonal og lokal oppmerksomhet og aktivitet knyttet til det frafallsforebyggende arbeidet i videregående skole. Det Nordiske institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har fulgt 10000 ungdommer i ni år etter ungdomsskolen, og funnet at to av ti ikke har fullført vi...

Tildelt: kr 0,27 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Telemark

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Competencies in management in the public sector

Denne studien undersøker hvordan ledere i en fylkeskommune snakker om og utøver strategisk ledelse når strategiske planer gjennomføres. Studien tar utgangspunkt i at strategisk ledelse er en del av sosialt konstruerte systemer og sosiale fellesskap som utgjør kontekster for lederes fortellinger o...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Telemark

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Reducing Inequality Through Complementarities in Investments in Education and Health

I mange vestlige land har ulikhetene økt dramatisk de siste tiårene, med økende forskjeller i utdanningsnivå, inntekt og fysisk og psykisk helse. Dette skaper betydelige utfordringer med tanke på å sikre høy livskvalitet for hele befolkningen. Det er derfor svært viktig med grundig forskning på h...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Vestland

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

A Norwegian Regional General Equilibrium Modelling System NoReg

NOREG 2 er en fleksibel og nyutviklet regional generell likevektsmodell som kombinerer den tradisjonelle anvendte generelle likevektsmodellen, som har vært benyttet i norsk økonomisk planlegging siden 1960 tallet, med regional modellering helt ned på kommunenivå. Modellen foreligger nå i versjon ...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2028

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Changing Health And Skills Requirements in the Labour Market

Prosjektet tar for seg nye endringer i krav til kvalifikasjoner og helse i arbeidsmarkedet som følge av teknologisk endring og globalisering. Vi oss av registerdata i hovedsak fra Norge, men også fra USA, der vi samarbeider med Harvard University og NBER. Fra 1990 tallet til midten av 2000 talle...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

NAERINGSPH-Nærings-phd

Håndtering av personsikkerhet i komplekse bygg og anleggsprosjekter

Bygg- og anleggsbransjen er preget av en betydelig høyere ulykkesfrekvens enn andre sammenlignbare næringer. Bransjen preges også av økende organisatorisk kompleksitet, og sammen med et høyt antall grensesnitt og avhengigheter, øker dette sannsynligheten for ulykker. Næringen har de siste årene v...

Tildelt: kr 1,4 mill.

Prosjektperiode: 2018-2025

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

IGEL Society for the Empirical Study of Literature biennial conference at The Reading Centre, Univ. of Stavanger, July 2018

Digitale teknologier blir stadig mer utbredt i norske barnehager. Nettbrett med berøringsskjerm, som iPad, anses som spesielt brukervennlige for yngre barn, bl.a. fordi de innebærer mindre krevende finmotorikk. Interaktive digitale teknologier gir også andre muligheter for formidling av fortellin...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2018-2019

Sted: Rogaland

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Utvikling av gode læringsmiljøer, elevers motivasjon og læring gjennom estetiske tilnærminger til inkludering

I dette doktorgradsprosjektet utforskes inkludering og estetiske tilnærminger til læring gjennom kunstbaserte didaktiske designprosjekter i grunnskolen. Hovedproblemstillingen for arbeidet, er: Hvordan kan kunstbaserte didaktiske designprosjekter bidra til inkludering og estetiske tilnærminger ti...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

New families- Innovation and Development of the Child Health Services in Oslo

2018: Med bakgrunn i store utfordringer på flere hold satte Bydel Stovner i 2013 i gang utviklingen av et prosjekt med fokus på primærtiltak og forebyggende arbeid. Resultatet ble «Nye mødre», en pilot utformet som et universelt tilbud, der helsesykepleiere gjennomførte gjentatte hjemmebesøk til ...

Tildelt: kr 7,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

International student mobility: drivers, patterns and impacts

Internasjonalisering og internasjonal studentmobilitet (ISM) har stått høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Kvalitet, men også relevans, brukes som begrunnelser for å tilrettelegge for ISM. I MOBILITYprosjektet har vi sett på forutsetninger for, og virkinger av, studentmobilitet med ...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

Democratic Urban Development in the Digital Age

Prosjektet Demokratisk byutvikling i den digitale tidsalderen (DEMUDIG) undersøkte omfanget og betydningen av innbyggerdeltakelse gjennom IKT/sosiale media i byutviklingsprosesser. Vi studerte innbyggerdeltakelse i områdeløft, dvs. prosjekter der lokale myndigheter søker å forbedre bestemte områd...

Tildelt: kr 7,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Acquisition of English in the multilingual classroom

I det siste året av prosjektet har arbeidet vårt fokusert på analyse av gruppeintervju med elever og spørreskjemaer, samt videre analyse av workshoper for lærere. En stor milepæl var utgivelsen av den vitenskapelige monografien Multilingual Approach to Diversity in Education (MADE). A Methodology...

Tildelt: kr 10,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Challenges of participation when service users autonomy is challenged/restricted in health and welfare services.

CHAPAR-prosjektet startet 01.07.2018 og avsluttet 30.06. 2023. Prosjektet er gjennomført i samarbeid mellom forskere fra OsloMet – storbyuniversitetet (OsloMet), Høgskulen på Vestlandet (HVL) og VID vitenskapelige høgskole (VID). Hovedproblemstillingene har vært: Hva forstås med brukermedvirknin...

Tildelt: kr 11,7 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

(Dis-)Assembling the Life Cycle of Container Ships. Global Ethnographic explorations into Maritime Working Lives.

Nesten alle varer vi omgir oss med har tilbakelagt en lang skipsreise, og containerskipet er i dag blitt et av de viktigste symbolene på økonomisk globalisering. Betydningen av containerskipet som et symbol for globalisering, vanligvis brukt for å visualisere «global virksomhet» i media, står der...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Paradoxes of wealth and class: historical conditions and contemporary configurations

Prosjektet HISTCLASS reiser en rekke problemstillinger som kan oppsummeres som: I hvilken grad og gjennom hvilke mekanismer vedvarer ulikheter i formue over tid, og i hvilken grad finnes dynastiske tendenser også i familier med topposisjoner i andre sektorer? I hvilken grad bidrar ekteskap til en...

Tildelt: kr 10,5 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

We know Individual Placement and Support (IPS) works in clinical trials. Can it improve outcomes for patients in the real world?

Psykiske lidelser er nå den vanligste årsaken til uførhet i de fleste vestlige land, og andelen personer som blir uføre med psykiske lidelser har økt de siste tiårene. Kun fem til ti prosent av personer med schizofrenidiagnose er i arbeid i Norge. Deltakelse i arbeidslivet kan øke livskvaliteten ...

Tildelt: kr 15,2 mill.

Prosjektperiode: 2018-2025

Sted: Nordland - Nordlánnda

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

There is strong evidence that patients with severe mental illness can be successfully employed. Is the effect sustainable long-term?

Psykisk lidelse er den vanligste årsak til uførhet i de fleste vestlige land, og andelen personer som blir uføre med bakgrunn i psykiske lidelser har økt de siste tiårene. Bare fem til ti prosent av personer med schizofrenidiagnose i Norge er i arbeid. Deltakelse i arbeidslivet kan øke livskvalit...

Tildelt: kr 7,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Nordland - Nordlánnda

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Hvordan kan skrive seg til læring med digitale verktøy bidra til målrettede og medvirkende elever i bergensskolen?

En tidlig morgen på en av barneskolene i Bergen er rektor som vanlig ute for å se til elevene før skoledagen starter. Hun speider ut over skoleplassen og får øye på to av førsteklassingene som står og snakker sammen. Hun går bort til elevene og spør dem om hva de tror de skal gjøre på skolen i da...

Tildelt: kr 0,79 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The comeback kids: A longitudinal study of dropouts re-enrolment in upper secondary education

Sammenlignet med den store medieoppmerksomheten omkring frafall, har tilbakevending, det vil si hvem det er som returnerer, hvorfor og hvordan denne andelen kan økes, fått lite oppmerksomhet både blant forskere og politikere. Mye av det vi tenker på som frafall, definert som manglende fullføring ...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Unfit or unqualified? Understanding the impact of health and qualifications on school and labour market exclusion

Populærvitskapleg framstilling - Oppdatert (Norsk) I prosjektet analyseres samspillet mellom helse, kvalifikasjoner og arbeidsmarkedsutfall innenfor to forskjellige rammer: (i) For sysselsatte som opplever omstilling i jobben, undersøker vi hvilke egenskaper (helse og kvalifikasjoner) som er avgj...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Vestland

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

The decline in employment and the rise of its social gradient

Prosjektets hovedmål har vært å identifisere og analysere mekanismene bak reduserte sysselsettingsrater i yngre aldersgrupper, herunder den forsterkede sammenhengen mellom sosial bakgrunn og sysselsetting. Siden midten av 1980-tallet har sysselsettingsratene blant unge og middelaldrende personer...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Aiming for quality in nursing home care: Rethinking clinical supervision and assessment of nursing students in clinical studies

Sykepleieutdanningen innebærer 50 prosent praksisstudier. Praksisstudier utgjør derfor en sentral læringsarena i utdanningen. Kvaliteten på veiledning og vurdering i praksisstudier er avgjørende for studentenes læring, faglige utvikling og evne til reflekterende tenkning. En aldrende befolkning ...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Rogaland

FFL-JA-Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri

Farm-based adapted education for pupils in the secondary school

Målet med prosjektet er å undersøke hvordan kvalitetssikrede gårdsbruk (IPT-tilbud) kan benyttes for tilpasset opplæring for elever på ungdomstrinnet. Vi vil undersøke hvordan elevene erfarer opplegget på gården. Tilsvarende vil vi undersøke hvordan pedagogene og gårdbrukerne har opplevd elevenes...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Agder