0 antall prosjekter

ENERGIX-Stort program energi

INTERPORT - Integrated energy systems in ports

INTERPORT utvikler bærekraftige løsninger for havner som energiknutepunkter, noe som vil bidra sterkt i Norges overgang til et nullutslippssamfunn. Nasjonal transportplan 2018-2029 angir en viktig rolle for havner som nullutslipps energiknutepunkter, som tilbyr infrastruktur for en miks av energi...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Improving ship and cargo tracking with multi-source spatial data

Det siste tiåret har det blitt betydelig enklere å følge ferden til store lasteskip over verdenshavene ved bruk av såkalte AIS data (Automated Identification System data) som angir skipets posisjon og med signaler som kan plukkes opp av satellitter. Denne type data har imidlertid flere begrensnin...

Tildelt: kr 16,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

EUROSTARS-EUROSTARS

E!115324 DolPOD - Efficient, sustainable and bioinspired electric marine propulsion system

Målet med prosjektet har vært å utvikle ny teknologi for maritim fremdrift som er ren, stillegående og effektiv sammenlignet med eksisterende maritime fremdriftsløsninger. Ved å kombinere DolPorop sin fluke-teknologi med vår POD-teknologi har dette vist seg mulig. Prosjektets hovedmål har vært ...

Tildelt: kr 4,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Vestfold

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ammonia fuel bunkering network

Maritim transport står i dag for om lag 3% av verdens drivhusgassutslipp og næringen må dekarboniseres dersom klimamålene skal nåes. Ammoniakk anses i dag av ledende aktører i bransjen som fremtidens nullutslippsdrivstoff for skip, og prosjektet vil være en sentral brikke i å muliggjøre omstillin...

Tildelt: kr 22,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Vestfold

EUROSTARS-EUROSTARS

E!115520/COD15 Remote SO2 detection and monitoring system in real-time for maritime applications

Stadig økende maritime aktivitet er med på å øke utslippene av SO2 med stor negative effekt på helse og miljø. 1. januar 2020 innførte International Maritime Organization (IMO) en øvre grense for svovelinnhold i drivstoff for skip på 0,50%. Dagens metoder for å fange opp ulovlig bruk av tung olje...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Agder

ENERGIX-Stort program energi

Inline hydrogen loss of containment detection

HyLOCD -prosjektet tar sikte på å forske på og utvikle en deteksjonsmetode for tap av inneslutning av hydrogen for maritime brenselcellesystemer. HyLOCD -prosjektet vil utvikle modeller for hydrogentilstand i hele brenselscellesystemet inkludert leveringssystemet. Eksperimentelle resultater for h...

Tildelt: kr 6,6 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Computational Fluid Dynamics for the Design of Energy Efficient and Environment Friendly Marine Propulsors

Seks industribedrifter i Norge, som leverer propulsjonssystem, har gått sammen med to forskningspartnere for dette prosjektet. Fokuset i prosjektet er utvikling av neste generasjons verktøy for propulsjonsdesign og -analyse til industriell bruk. Dette inkluderer tradisjonell beregningstilnærming ...

Tildelt: kr 13,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Møre og Romsdal

JPIWATER-Water challenges for a changing world

PROBING ANTIBIOTIC RESIDUES AND RESISTANCE TRANSFER IN AQUATIC ENVIRONMENTS

Akvatiske økosystem er til enhver tid utsatt for påvirkning fra menneskelig aktivitet. En rekke skadelige stoffer kan forbli i miljøet over lengre tid og flere av disse, slik som rester av antibiotika, kan bidra til utvikling og spredning av antibiotikaresistens hos bakterier i miljøet. Antibioti...

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

ZeroKyst KSP - Decarbonising the fisheries and aquaculture industry through hydrogen-electric propulsion

Fiskeri- og havbrukssektoren representerer den fjerde største industrien i Norge, med over 60 000 ansatte og en årlig verdiskapning på over 100 milliarder kroner. Fartøyene i denne industrien forbruker rundt 600-800 millioner liter fossilt brennstoff hvert år, noe som utgjør en betydelig del av N...

Tildelt: kr 38,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

Norwegian Advanced Battery Laboratory (NABLA)

NABLA infrastruktur er "Norwegian Advanced Battery Laboratory" og vil sørge for åpen tilgang til topp-moderne batteriforskningsfasiliteter for både forsknings- og industripartnere. Hovedmålet til NABLA er å øke kompetanse og tilby trening for fremtidige forskere gjennom utvikling av infrastruktur...

Tildelt: kr 100,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2031

Sted: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

Ammonia Zero Emission

Global skipsfart står overfor en fremtid der utslipp av klimagasser og annen luftforurensing vil bli møtt med stadig strengere krav. I dag er det de fossile drivstoff som dominerer skipsfarten, med tungolje (75%) og marin dieselolje (23%) som de viktigste drivstoff, og en liten andel (2%) andre d...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

SPERS (Smart Pump Energy Reduction System) - System for skip som vil gi lavere energibruk.

Rederiene er ofte i en konflikt med at de har behov for å vise at de tar miljøvennlige gjør tiltak for å støtte FNs bærekraftsmål og IMO sine ambisjoner om å kutte CO2 og klimagassutslipp, men samtidig må redusere sine kostnader. Målet til prosjektet er å utvikle et dokumentert og velfungerend...

Tildelt: kr 7,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Møre og Romsdal

ENERGIX-Stort program energi

Accelerating Energy- and Sustainability Transitions in Ports: from national visions to co-constructed transition

ACES har som mål å legge til rette for og akselerere energi- og bærekraftsomstilling i norsk havnesektor. Havnesektoren kobler sammen ulike sektorer og økonomier, og den opererer mellom lokale, regionale og internasjonale nivåer av styring og regulering. Bærekraftig omstilling i havnesektoren for...

Tildelt: kr 12,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Ship operational performance in following seas

Det er mye energi i havbølger, men hittil har lite blitt gjort for å utnytte bølgeenergien til å redusere energiforbruket til skip. Når et skip går i følgende sjø, kan motstand og energiforbruk øke eller minske avhengig av bølgelengden og skipets hastighet. Det kan også være vanskelig å styre ski...

Tildelt: kr 17,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

CCShip - Deploying Carbon Capture and Storage for ships to enable maritime CO2 emission mitigation

Som en effektiv transportmetode har sjøfart vært ryggraden i verdensøkonomien, og utgjør over 75% av den globale handelen per volum. Internasjonal skipsfart er derfor ansvarlig for 2% av de globale klimagassutslippene. For å oppnå målet i Paris-avtalen er det avgjørende å redusere utslipp av driv...

Tildelt: kr 11,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

Optimizing marine battery operations using 6 years’ operational data from commercially operating vessels

Det er et gap mellom insentiver og målsetninger for akselerert bruk av batterier i maritime sektor og de faktiske forbedringer som operatører og redere erfarer. Samtidig opplever flere norske skipsredere og operatører et økende økonomisk press for å gi betydelige bidrag til det grønne skiftet, ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Møre og Romsdal

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Haugesundkonferansen 2022

Haugesundkonferansen er en viktig arena i den maritime klyngen, og årets konferanse spiller sannsynligvis en større rolle enn på mange år. Konferansen tar opp aktuelle temaer i den maritime politikken. Her møtes politiske ledere, havner og rederier, maritime tjenesteleverandører og offentlige ak...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Rogaland

ENERGIX-Stort program energi

Hydrogen fuel cells solutions in shipping in relation to other low carbon options – a Nordic perspective (HOPE)

Prosjektsammendrag De nordiske landene sikter mot et karbonnøytralt Norden. Maritim transport er en av de viktigste gjenværende sektorene å avkarbonisere og er viktig fra et nordisk perspektiv på grunn av det relativt store nordiske engasjementet i denne næringen. HOPE-prosjektet har tatt for seg...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

AEGIR - Ammonia electric marine power for GHG emission reduction

Internasjonal skipsfart bruker over 300 millioner tonn fossilt drivstoff hvert år noe som fører til store utslipp av CO2 og andre klimagasser. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har som mål å halvere bransjens klimagassutslipp innen 2050 og oppnå null-utslipp av CO2 innen 2100. Samti...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

FlexiShape™ – Flexible patches for safe ship salvage

FlexiShape er beregnet for reparasjon av skrogskader under vannlinjen fra grunnstøting, kollisjoner og ulykker. Foreløpig er bruk og kapasitet av FlexiShape basert på tidligere erfaringer kombinert med grove teoretiske estimater. For å utforske og dokumentere det fulle potensialet i FlexiShape, i...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

ZEVS: enabling Zero Emission passenger Vessel Services

Regjeringens Klimaplan for 2021-2030 ønsker å innføre lav- og nullutslippskriterium i nye anbud for hurtigbåter - der det ligger til rette for det - innen 2025. Det er i dag et manglende kunnskapsgrunnlag om mulighetsrommet for slike transportløsninger og hvordan kravene bør utformes for å sikre ...

Tildelt: kr 16,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

GreenBulk – Kysttransport av bulklaster uten klimagassutslipp

HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri har en felles ambisjon om å etablere et bærekraftig transportsystem med skip uten utslipp av klimagasser. Skipet skal i hovedsak seile med korn for Felleskjøpet fra Østlandet til Sør-Vestlandet og så ta stein og pukk som returlast for HeidelbergCements selska...

Tildelt: kr 12,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Utslippsfrie Hurtigbåter i Oslofjorden Et helhetlig transportsystem

Mye av veinettet rundt Oslo er overbelastet. Dette gjelder spesielt for E18, Slemmestadveien og Røykenveien. Mange pendlere kjører inn og ut av Oslo, noe som fører til køer, utslipp av klimagasser, dårlig fremkommelighet for buss- og yrkestrafikk og i noen tilfeller også ulykker. Norled, Slemmest...

Tildelt: kr 17,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Rogaland

ENERGIX-Stort program energi

H2CarbonCat - Nullutslipp karbonfiber katamaran med hydrogendrift

Pilot-E prosjektet "H2CarbonCat (H2CC)" har til hensikt å utvikle og pilotere en hydrogendrevet katamaranbilferge i karbonfiber som kan benyttes på lengre fergestrekninger der batteri ikke er et reelt alternativ som følge av denne teknologiens begrensninger m.h.t. rekkevidde. For eksempel så ha...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Møre og Romsdal

ENERGIX-Stort program energi

Hydrogen Large Scale Ship Transport

Hydrogen er både en ren energiressurs og en effektiv energibærer. Evnen til å transportere store mengder hydrogen vil bli nødvendig, siden produksjonssteder og forbrukere av ren energi kan være langt fra hverandre. Hydrogen produsert i Norge fra vannkraft eller naturgass kan være en attraktiv ene...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Akershus

ENERGIX-Stort program energi

LH2 Pioneer - Ultra-insulated seaborne containment system for global LH2 ship transport

Hydrogen regnes som en viktig energibærer for lav- til nullutslippsløsninger, med mulige sluttbrukere i transport-, energi- og industrisektorer m.m. En nøkkelutfordring ligger i å skape kostnads- og energieffektive løsninger for hydrogenlagring og -distribusjon, slik at produsenter og sluttbruker...

Tildelt: kr 17,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

MS Green Ammonia – første grønne ammoniakktankskip, utviklet av Grieg Edge med partnere

Problemstilling (bakgrunn): Grieg Star Group sluttet seg til Zeeds (Zero Emission Energy Distribution at Sea) -initiativet tidlig i 2019 sammen med partnerne Aker Solutions, Kværner, Equinor, Wärtsilä og DFDS. Den opprinnelige ideen var å finne den raskeste måten til å nå en utslippsfri skipsfart...

Tildelt: kr 15,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Vestland

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Low energy ships by combining innovative air-lubrication solutions with environmentally friendly anti-fouling coating

Luftsmøring, med sitt høye potensial for å redusere skipets motstand, har kommet mer og mer i fokus den siste tiden. Et luftsmøresystem injiserer luft under skroget og reduserer tettheten til vesken og reduserer friksjonen mellom skipet og vannet. Passivt luftsmøresystem kan brukes på små skip me...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Vestfold

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Autonomous Tandem Ocean Mapping

Tenk deg at du vil vurdere innvirkningen av klimaendringer på et korallrev, undersøke masser i havbunnen, eller inspisere et nett i et oppdrettsanlegg. I dag gjøres dette typisk med fjernstyrte fartøyer (ROV) som styres fra bemannede båter. Autonomous Tandem Ocean Mapping (ATOM)-prosjektet har re...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2021-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

TEL - Transformasjon til EL-båt

Prosjektet Transformasjon til El-båt adresserer viktige aspekter knyttet til revolusjonen som skjer innen elektrisk og hybrid fremdrift for fritidsbåter og yrkesbåter. Industribedriftene Ibiza Boats AS, Viknes Båt og Service AS og Nor-Dan Composites AS samarbeider med de viktige leverandørene Far...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Agder