0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, TASTE er et forskningssamarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet (HVL), Universitet i Sørøst-Norge (USN), Aarhus Universitet (DPU) og Københavns Professionshøjskole (KP). SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. M...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Utforsking av digitale verktøy for økt læring og utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) Med økende digitalisering av samfunnet, har de fleste elevene tilgang til en egen digital enhet i skolen. Det er et stort potensial i denne teknologien for å legge til rette for gode læringsp...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Sosial bærekraft og samskaping av læringsaktiviteter mellom skole og museum.

For å stimulere til sosial bærekraft, hindre utenforskap og sørge for at flere unge fullfører videregående opplæring, skal det utvikles samskaping av sosial læring mellom lærere og relevante kulturarvansatte. I barne- og ungdomsårene er utviklingen av et positivt selvbilde og en trygg identitet s...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence

Ideen for forskningsprosjektet Ledelse og læring for utvikling av læreres profesjonelle digitale kompetanse (LeadDig), er å utvikle skoler som lærer ved å fokusere på profesjonell digital kompetanse for å styrke elevenes læringsmiljø og læring i seks skoler. Hulsbos et al. (2016) oversiktsstudie ...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Vibrant Connection. Perpetuation and Transformation of Musical Cultural Heritage in Early Childhood Professions

Barnehagen er en viktig kulturarena for små barn som vokser opp i dagens flerkulturelle samfunn. I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelær...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

YourMove! Developing an App-Delivered Motivation Programme for Physical Activity Education in High Schools (Upper Secondary/VGS)

Verdens helseorganisasjon anbefaler at ungdom utfører mer enn 150 minutter fysisk aktivitet av moderat intensitet per uke, eller minst 75 minutter med kraftig fysisk aktivitet per uke. Globalt er det mer enn 80 % av ungdommene (i alderen 11-17 år) som ikke oppfyller disse kriteriene, og ungdom i ...

Tildelt: kr 12,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New perspectives on inclusion as a process in diverse school environments

Forskningsprosjektet INCLUSCHOOL har som mål å utvikle ny kunnskap om inkludering og inkluderende praksiser i skolen. Prosjektet har et brukersentrert design og gjennomføres i nært samarbeid med en skole med et særlig stort og variert elevmangfold. Inkluderende utdanning står høyt på den global...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

DigUP - a novel digital didactic unit planner for teachers

-

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Emosjonell kompetanse i skolen: Hvordan implementere kompetanseheving og fremme samarbeid på best mulig måte i laget rundt eleven?

Målet med dette prosjektet (TIKiS) er å øke den emosjonelle kompetansen til de voksne i skolen (slik at de kan bli bedre på å oppdage, forstå og håndtere elevenes emosjonelle behov. Utvikling av emosjonell kompetanse skjer gjennom samspill med emosjonelt kompetente voksne, og tiltakene i TIKiS re...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Transloyalties in Citizenship Education

På skolen lærer man om det å være en medborger. Hvordan foregikk undervisning i medborgerskap i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når mange av elevene i kl...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tomorrow’s inequalities in the making: Processes of life chance differentiation within and outside of education (LIFECHANCES)

The wider processes that shape young people’s life chances are still poorly understood in the Norwegian context. From a societal perspective, it is crucial to understand how, when and why differentiations of life paths become inequalities in life chances and what role educational institutions and...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Internet Gaming and Psychosocial Development from Childhood to Emerging Adulthood—An Ecological Process Model

Gaming er blitt en vanlig aktivitet blant barn og unge. For de fleste er dette en spennende og sosial fritidsaktivitet som noen blir svært opptatt av og bruker mye tid på, men noen av disse dedikerte spillerne står i fare for å utvikle en avhengighet til spilling med betydelige negative psykologi...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

P-SAMISK-Program for samisk forskning

Indigenous language resilience: From learners to speakers

Over hele verden forsvinner urfolksspråk. Ettervirkningene av hard assimilasjonspolitikk har ført til at mange urfolksspråk er i ferd med å bli borte. Nå ønsker mange å ta tilbake disse språkene, ikke bare I Sápmi, men også andre steder i verden. Det ser ut til at kjennskap til og bruk av urfolks...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Samarbeid og den kollektive lærereffekten i Stavangerskolen: Kollektiv mestringstro og samarbeid i det profesjonelle lærerfelleskapet

Nyere internasjonal forskning viser at en sentral forutsetning for at vi skal få til en god skole som ruster elevene for morgendagens samfunn er at lærerne jobber sammen på en god måte. Akkurat hvordan dette bør gjøres har vi derimot lite kunnskap om. I dette prosjektet skal det forskes på hvorda...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Rogaland

SFF-Sentre for fremragende forskn

CREATE - Centre for Research on Equality in Education

Utdanning kan endre liv. I en global sammenheng er det imidlertid en betydelig andel av barn som ikke får muligheten til å realisere sitt potensial gjennom utdanning. Ulikheter i utdanning kan skyldes mange forhold, som for eksempel elevens kjønn, sosioøkonomiske familiebakgrunn, eller skolekvali...

Tildelt: kr 155,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2033

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Researching platform use in families: an international methods workshop

'Researching platform use in families: an international methods workshop' ble avholdet 2-4 mai 2023 i Oslo. Tematisk fokus er familiers håndtering av den digitale utviklingen med spesiell fokus på de digitale plattformene der vi lever paralelle liv. Hovedmål for denne workshoppen var å bringe sam...

Tildelt: kr 0,14 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

NORDFORSK samarbeid - Pandemiens konsekvenser for barn og unge i Norden

...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Oslo

STIPINST-Stipendiatstillinger i instituttsektoren

RISKRES - Using industrial ecology methods to evaluate socioeconomic risk and resilience to climate and environmental impacts

...

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Bekjempelse av datakriminalitet: Fra digital forensic readiness i virksomheter til etterforskning og forebygging.

Selv om datakriminalitet har blitt etterforsket i flere år, har omfanget av, og kompleksiteten i sakene endret seg betraktelig de siste årene. Fra å være det som blir sett på som mer tradisjonell etterforskning, har fokuset skiftet til å etterforske tekniske spor og infrastruktur i et ofte utstra...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NIFU

...

Tildelt: kr 37,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - Frischsenteret

...

Tildelt: kr 9,2 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU Frischsenteret

...

Tildelt: kr 0,90 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Comparing the Organization of Durable Inequalities in Childhood: Inequality in childhoods, schools and associated welfare systems

CODIC har to prosjektmål: (1) en komparativ studie av skoler og tilknyttede velferdssystemers betydning for å analysere sosial inkludering og elevers velferd i tre nordiske byer, Trondheim, Norrköping, Tampere samt Berkeley i California, og (2) forskningssamarbeid og Ph.D. kurs med fokus sosial u...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PULSE - Promoting active school travel to improve mood and performance

Rundt 80 % av ungdom verden over oppfyller ikke Verdens helseorganisasjons (WHO) anbefalte aktivitetsnivå. Dette er uheldig fordi fysisk aktivitet er positivt for både fysisk og psykisk helse og kan også øke kognitive prestasjoner. For å kompensere for det lave aktivitetsnivået blant barn og unge...

Tildelt: kr 10,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilrettelegging i språklig heterogene klasserom for at nyankomne minoritetsspråklige elever kan utvikle gode leseferdigheter i engelsk.

I dette ph.d.-prosjektet er hovedmålet å utvikle ny kunnskap om det å undervise nyankomne flerspråklige elever i engelsk på ungdomstrinnet. Målet er å utvikle denne kunnskapen til bruk i det ordinære klasserommet på ungdomstrinnet. Det skal utvikles undervisningsmetoder ved hjelp av grafiske roma...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Innlandet

RETUR-EU-Retur-EU

RETUR-EU SNF

...

Tildelt: kr 0,53 mill.

Prosjektperiode: 2023-2030

Sted: Vestland

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - ISF

...

Tildelt: kr 28,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Oslo

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NORCE Norwegian Research Centre AS (Samfunn)

...

Tildelt: kr 71,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Vestland

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - Nordlandsforskning

...

Tildelt: kr 13,2 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

RBGRUNSAMF-Res.bas.grunnbev.samf.v.inst

Grunnbevilgning - NTNU Samfunnsforskning

...

Tildelt: kr 30,1 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage