0 antall prosjekter

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Møre og Romsdal

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Demonstration of Technologies to minimise underwater noise generated by waterborne transport

Lownoiser er eit prosjekt som skal utvikle og demonstrere løysingar som reduserer støy og lydforureining frå fartøy under vatn, noko som er særleg viktig i sårbare områder. Ny teknologi må utviklast for å forbedre overvakingsteknikkar for å kontinuerlig monitorere staøyen under vatn, utan bruk av...

Tildelt: kr 0,35 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

New power electronic system based on solid state transformer technology for medium voltage operating vessels

The overall objective of this project is to design, develop, digitally demonstrate, and implement highly efficient innovative power electronics system, i.e., solid-state transformer (SST) in relevant environment that enables efficient integration of renewables and energy storage devices. The tech...

Tildelt: kr 0,44 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

FORNY20-FORNY2020

Maritime route optimisation for superior fuel economy, increased safety and enhanced traffic management

Maritim ruteplanlegging for optimalt energiforbruk og bedre sikkerhet. Optimalisering av maritim ruteplanlegging som funksjon av terreng, vær og trafikk kan redusere drivstofforbruket over lange distanser betraktelig. Små besparelser i energiforbruk kan potensielt gi store økonomiske besparelser....

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

TEKNOKONVERGENS-Teknologikonvergens - grensesprengende forskning og radikal innovasjon

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

FORNY20-FORNY2020

Maximized wireless power transmission under variable conditions

En av hovedutfordringene og begrensningene til dagens moderne teknologi og elektroniske enheter er strømforsyningssystemene som gjøres hovedsakelig gjennom kabler. Kortdistanse trådløs kraftoverføring (på engelsk 'wireless power transfer', WPT) finnes allerede i produkter som mobiltelefoner og sm...

Tildelt: kr 0,47 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Buskerud

ENERGIX-Stort program energi

Nylon ropes for mooring of floating wind turbines

NYMOOR vil bidra til å realisere sikre, bærekraftige og kostnadseffektive flytende offshore vindturbiner. Flytende vindturbiner holdes på plass av forankringssystemer, og målet til NYMOOR er å muliggjøre bruk av nylontau i forankring. Nylontau er både fleksible og elastiske, og disse egenskapene ...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

CLIMIT-Program for CO2-håndtering

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Samtidig fører økt digitalisering ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Dette prosjektet vil utvikle nye simuleringsverktøy for nøyaktige analyser av vinddrevne skip som inkluderer aerodynamikk, hydrodynamikk, fremdrift, maskineri, kontrollsystem og drift, både for detaljstudier og langsiktig statistisk analyse. Verktøyene vil deretter bli brukt til casestudier av vi...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIX-Stort program energi

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

Solar4Sea Technical Pilot

Solar4Sea undersøker et nytt og kostnadseffektivt flytende solcellekonsept designet for tøffe offshore-miljøer. Per i dag er de fleste tradisjonelle flytende solcelleløsninger ikke egnet for drift i offshore-miljøer på grunn av store bølger og sterk vind. Det foreslåtte flytende solcellekonsept...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Agder

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

ENERGIX-Stort program energi

Bottom Fixed Offshore Wind Turbines in Extreme Waves

Vindturbiner til havs kommer til å bli en viktig bidragsyter til overgangen fra fossil til fornybar energi. Havvind kan utnyttes ved hjelp av både bunnfaste og flytende vindturbiner. Bunnfaste vindturbiner er billigere enn de flytende alternativene. Mye av den eksisterende kapasiteten i Europa er...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

Ultrasonic polymer transducers applied to microplastics in water

Det er i dag en økende interesse for å bruke små mikrosystemer til å analysere væskeprøver. Ultralyd kan brukes i slike systemer for å kontrollere små partikler i slike prøver, f.eks. for å filtrere ut plastpartikler i vann eller biologiske partikler som alger, bakterier eller celler. Det aktuell...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

OpenRemote - Harmonising design of remote connected maritime workstations

Det er en økende trend å fjernstyre skip, droner og annet maritimt utstyr fra landbaserte arbeidsplasser. Disse nye arbeidsplassene består vanligvis av programvare og maskinvare levert av flere uavhengige selskaper. Dette kan føre til utfordringer for operatører som trenger å lære flere forskjell...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FORNY20-FORNY2020

BeSound – Acoustic Emission Monitoring System for Predictive Maintenance in Offshore And Maritime Industry

Uforutsett stans i produksjon er et svært kostbart problem for maritim - og offshore industri. Kritisk løfteutstyr som svikter gir uforutsett nedetid og vedlikehold. Dette gjør det svært nyttig for industrien å kunne overvåke utstyrets helsetilstand og med det eliminere uforutsett stans. Under op...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Vestland

FORNY20-FORNY2020

Flowrate Out Sensor

Boring av brønner i undergrunnen har lenge vært viktig for å hente ut energi og naturressurser, og nå også for lagring av CO2 og potensielt også Hydrogen. Skånsome og energieffektive boreoperasjoner er viktig for mer bærekraftig utnyttelse, for å minimere risikoen for skade på mennesker og miljø,...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Rogaland

FORNY20-FORNY2020

Syrenna: Scalable underwater intelligence

Å skaffe sanntidsmålinger fra havvannet og havbunnen er en utfordring. Havforskingsbøyer har blitt brukt til å samle data fra ett sted over lang tid, men deres størrelse og vekt gjør det utfordrende å utplassere og vedlikeholde dem. Å installere sensorer på forskjellige dyp og etablere et kommuni...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

FORNY20-FORNY2020

Verifying LINE-sensors for coastal surveillance and reserve navigation

Prosjektet har lykkes å engasjere industrien og myndigheter som nå ser et potensial i bruk av LINE til Kystovervåking. Kongsberg Discovery Seatex utvikler sin versjon av den FFI-utviklede LINE som de kaller Radar Detektor Sensor (RDS). Kystverket er interessert i å teste og vurdere nytten av LINE...

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Akershus

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

The role of SIMulation in assurance of intelligent and comPLEX systems

Selvkjørende og utslippsfrie ferger vil kunne tilby bærekraftig transport for å dekke innbyggeres reisebehov og møte viktige miljøhensyn for byer og lokalsamfunn. Samtidig kan dette føre til mer bærekraftig utbygging av bolig- og næringsareal når nye områder blir tilgjengelig uten de store økonom...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

GRØNNPLATTFORM-Grønn plattform

Ocean Charger - maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring

Havvind er ansett som et av de raskest voksende områdene i den grønne omstillingen, og derfor er det også fokus på klimagassutslippene fra skip som er involvert i installasjon, idriftsettelse og vedlikehold av vindparkene. Siden elektrisk kraft er tilgjengelig på vindparkene, er det mulig å lade ...

Tildelt: kr 21,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Møre og Romsdal

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

KDT-prosjekt Listen2Future - Acoustic sensor solutions integrated with digital technologies as key enablers for emerging applications

I Listen2Future prosjektet utvikles det nye tekniske løsninger basert på nye piezoelektriske akustiske transdusere. Prosjektet utvikler mikromaskinerte akustiske elementer som mikrofoner og ultraydtransdusere. Disse skal brukes sammen med nye systemer og metoder for signalprossering som maskinlær...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Reducing ship emissions by hull performance sensing during transit

Vedlikehold av overflatene av et skrog er viktig for driftsøkonomien til et skip. I dag gjøres slike vurderinger av dykkere eller ROV piloter. Vurderingene er svært subjektive og omtrentlige. Det er ingen kvantitativ datainnsamling ut over bilder og video. Det er derfor heller ikke automatisert d...

Tildelt: kr 4,8 mill.

Prosjektperiode: 2023-2025

Sted: Rogaland

IKTPLUSS-IKT og digital innovasjon

OASYS - Ocean-Air synoptic operations using coordinated autonomous robotic SYStems and micro underwater gliders

Undervannsglidere er en type autonome undervannsfartøyer som bruker endringer i oppdrift for å bevege seg under vann. De er ekstremt energieffektive, og kan derfor være ute på havet i flere måneder av gangen. De brukes mye i miljøovervåking, klima- og havforskning. Dette prosjektet vil undersøke...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

RBGRUNTEKN-Res.bas.grunnbev.tekn-ind.inst

Grunnbevilgning - IFE

...

Tildelt: kr 171,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus