329 antall prosjekter

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Autonomous Underwater System for Targeted Assessment and Repair

Prosjektet AQUASTAR søker å utvikle teknologi som muliggjør lokalisering og reparasjon av hull i oppdrettsnøter. Dette omfatter bruk av ubemannede undervannsfartøy samt utvikling av systemer for automatisk deteksjon av hull, hullreparasjonsverktøy og styringssystem for både undervannsfartøy og en...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Arrangementsstøtte til konferansen MTEC/ICMASS i 2024

Som del av forskningssamarbeidet mellom Norge og Singapore har MTEC-konferansen (International Maritime-Port Technology Conference) vært arrangert stort sett annethvert år i henholdsvis Singapore og Norge. Det er bestemt at MTEC 2024 skal holdes i Trondheim i dagene tirsdag 29. og onsdag 30. okto...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Bergen International Shipping Conference

Shippingkonferansen har lang tradisjon som en viktig møteplass for den maritime næringen. Den har gjennomgått en gradvis utvikling siden oppstart. I år har vi endret navnet til Bergen International Shipping Conference. Dette gjør vi fordi vi har en visjon om å løfte den til å bli relevant for nær...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

System for kontinuerlig monitorering av utslipp på skip

I prosjektet N2OCEMS skal det utvikles en gassanalysator og et prøvetakingssystem som måler faktiske utslipp av miljøgasser på skip. Analysatoren skal demonstreres i et pilotanlegg. Gassene som skal måles er N2O i tillegg til de vanlige gassene for utslipp, som CO, CO2, NO, NO2, SO2 og CH4. Ved i...

Tildelt: kr 10,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Novel Maritime Condition monitoring technology by acoustic emission and machine learning processing for Lifetime Optimisation.

Skipsfremdriftssystemer, som motorer og thrustere, er avgjørende for trygg fremdrift av sjøfartøy. Til sammen med utstyr som ankervinsjer og pumper, spiller roterende utstyr viktige roller for skipets sikkerhet, drift og levetid. I maritim industri brukes i dag vanligvis både inspeksjonsrutiner o...

Tildelt: kr 15,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Energy-Optimized, Low-Emission Vessels for European Waters

ECO2Fleet-prosjektet vil posisjonere seg som en katalysator for å revolusjonere europeisk skipsfart, med fokus på å oppnå betydelige utslippsreduksjoner og optimalisere fartøyets energieffektivitet. Dette prosjektet er strategisk på linje med Horizon Europe-programmets overordnede mål om dekarbon...

Tildelt: kr 0,26 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Pulse-jet propulsion for commercial ships

Et nytt fremdriftssystem inspirert av svømmeteknikken til blekkspruter og maneter kan føre til betydelig redusert drivstofforbruk og CO2 utslipp for moderne skip. Disse dyrene beveger seg fremover ved å først suge vann inn i et hulrom i kroppen for deretter presse det ut med høyere hastighet. Re...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Cost-effective, Safe and AI-based Autonomy Software for Ships

Det er et globalt voksende behov for effektiv, trygg og bærekraftig vannbåren mobilitet. Samtidig er det et behov for å redusere karbonutslippene fra sjøfartsindustrien. Utslippsreduksjon i vannbåren mobilitet medfører betydelige kostnader og kan bare realiseres dersom det kombineres med mer effe...

Tildelt: kr 15,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

GRØNNFORM-GRØNNFORM

Green AI for Sustainable Shipping

Den maritime næringen står overfor et enormt press for å redusere klimagassutslippene fra skipsfarten, som i dag utgjør 3 % av globale klimagassutslipp. For å hjelpe skipsfartsnæringen med å av-karbonisere, har internasjonale reguleringsorganer pålagt den maritime sektoren krevende tiltak, f.eks....

Tildelt: kr 17,6 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Rogaland

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Bevegelseskompensert landingssystem for maritime droneoperasjoner

Offshore havvind er en raskt voksende industri, og behovet for å inspisere vindturbinene jevnlig er stort. Tradisjonelt har dette blitt gjort av klatrere, men dette er en risikofylt og arbeidskrevende prosess. Droner kan være et alternativ, men de er også utsatt for risiko for å gå tapt eller ska...

Tildelt: kr 5,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Agder

GRØNNFORM-GRØNNFORM

An integrated value chain for sustainable and up-scaled production, transport and installation of offshore wind substructures.

Prosjektet WINDRISE skal samle ledende norske aktører i verdikjeden for bærekraftig og oppskalert produksjon, transport og installasjon av bunnfaste havvindunderstell. For å akselerere energiomstillingen og nå de nasjonale og globale klimamålene, er det behov for rask og storstilt utbyggi...

Tildelt: kr 44,7 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Akershus

GRØNNFORM-GRØNNFORM

Optimalisation of maintenance and repair of offshore floating wind turbines

Per i dag finnes det ingen effektive løsninger for å erstatte hovedkomponenter som blader og girkasser på flytende havvindmøller. Den eneste løsningen man har testet er å slepe turbinen til havn. Tilgjengeligheten på havner og kompleksiteten på de marine operasjonene gjør dette tidkrevende og dyr...

Tildelt: kr 17,9 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Agder

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Nødslepsoppkopling for skip uten IMO krav til spesifikt nødslepsystem (Emergency Towing System)

Drivende skip utgjør en fare for kollisjoner med andre skip og havinstallasjoner samt grunnstøtinger med etterfølgende miljøforurensning. Basert på statistikk innsamlet av Kystverket ligger nivået for hendelser med drivende skip rundt 0,15% av total trafikk innenfor norsk territorialgrense. Å kun...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2025

Sted: Møre og Romsdal

GRØNNFORM-GRØNNFORM

Oppsirkulering av maritimt metall

Prosjektet vil transformere byggebransjen gjennom innovativ produksjon av stålmaterialer ved å oppsirkulere gamle skip og oljeplattformer. Ved å etablere industriell produksjon vil vi skape volumprodukter som spunt, bjelker, plater og veggmoduler fra dekommisjonerte plattformer og skip. Dette ini...

Tildelt: kr 21,2 mill.

Prosjektperiode: 2024-2026

Sted: Oslo

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

Demonstration of Technologies to minimise underwater noise generated by waterborne transport

Lownoiser er eit prosjekt som skal utvikle og demonstrere løysingar som reduserer støy og lydforureining frå fartøy under vatn, noko som er særleg viktig i sårbare områder. Ny teknologi må utviklast for å forbedre overvakingsteknikkar for å kontinuerlig monitorere staøyen under vatn, utan bruk av...

Tildelt: kr 0,35 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

PES-HORISONT-EU-PES Horisont Europa

New power electronic system based on solid state transformer technology for medium voltage operating vessels

The overall objective of this project is to design, develop, digitally demonstrate, and implement highly efficient innovative power electronics system, i.e., solid-state transformer (SST) in relevant environment that enables efficient integration of renewables and energy storage devices. The tech...

Tildelt: kr 0,44 mill.

Prosjektperiode: 2024-2024

Sted: Vestland

FORNY20-FORNY2020

Maritime route optimisation for superior fuel economy, increased safety and enhanced traffic management

Maritim ruteplanlegging for optimalt energiforbruk og bedre sikkerhet. Optimalisering av maritim ruteplanlegging som funksjon av terreng, vær og trafikk kan redusere drivstofforbruket over lange distanser betraktelig. Små besparelser i energiforbruk kan potensielt gi store økonomiske besparelser....

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Akershus

FORNY20-FORNY2020

Maximized wireless power transmission under variable conditions

En av hovedutfordringene og begrensningene til dagens moderne teknologi og elektroniske enheter er strømforsyningssystemene som gjøres hovedsakelig gjennom kabler. Kortdistanse trådløs kraftoverføring (på engelsk 'wireless power transfer', WPT) finnes allerede i produkter som mobiltelefoner og sm...

Tildelt: kr 0,47 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Buskerud

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Infrastructure for low- and zero-emission solutions in coastal shipping

I REFUEL-prosjektet har forskning, industri og statlige institusjoner gått sammen for å gjøre lavkarbon- og nullutslippsløsninger til et realistisk alternativ for kystflåten. Fyllestasjoner for disse drivstoffene er ennå ikke tilgjengelige. Å konvertere fartøyene fra fossilt brensel til nullutsli...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

TEKNOLOGIKONVER-TEKNOLOGIKONVER

Tunable and Durable Seawater Adhesives

Det er en utfordring å lime ting sammen under vann. I sjøvann er dette enda vanskeligere på grunn av saltinnholdet, noe som resulterer i at styrken og holdbarheten til undervannslim er begrenset. Dette er et problem for bruksområder i maritim industri som undervannsrobotikk, undervannsreparasjon ...

Tildelt: kr 14,3 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Østfold

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Seamless human-machine teaming for safe and scalable operation of autonomous passenger ferries

Autoteaming-prosjektet skal utvikle nye teknologier for sømløst menneske-maskin-samarbeid for å akselerere den digitale transformasjonen av Norges maritime industri. Nyere teknologiske fremskritt innen maskinautonomi har vist potensialet til å forbedre maritime operasjoner betydelig ved å forbed...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Nylon ropes for mooring of floating wind turbines

NYMOOR vil bidra til å realisere sikre, bærekraftige og kostnadseffektive flytende offshore vindturbiner. Flytende vindturbiner holdes på plass av forankringssystemer, og målet til NYMOOR er å muliggjøre bruk av nylontau i forankring. Nylontau er både fleksible og elastiske, og disse egenskapene ...

Tildelt: kr 13,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

Advanced Membrane-based solutions for CCUS in Shipping

De globale CO2 utslippene fortsetter å øke og en økende implementeringsgrad for nye utslippsreduserende teknologier i alle sektorer behøves for å bekjempe klimaendringene. Skipsfart og sjøgående transport bidrar med ca 3% av verdens totale CO2 utslipp noe som i 2018 betydde 1076 millioner tonn CO...

Tildelt: kr 10,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Akershus

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Safe and Resilient Control Systems for Autonomous Ships

Bruk av digitale løsninger kan være med på å muliggjøre bærekraftig sjøtransport. For å sikre et vellykket grønt skifte må vi utnytte de mulighetene teknologien gir oss, slik som beslutningsstøttesystemer og autonome skip, for energisparing og utslippsreduksjon. Samtidig fører økt digitalisering ...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2028

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

Air-lubrication for oceangoing vessels

Prosjektet har som mål å redusere drivstofforbruket fra havgående fartøy, noe som er et nødvendig bidrag til nullutslippsskipsfart. Mer enn 70% av motstanden til havgående fartøy er overflatefriksjon. Påføring av effektiv luftsmøring reduserer friksjonen. Nåværende luftsmøresystemer (ALS) rapport...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

OpenZero – Digital user interface design for energy-conscious and safe maritime operations

Den maritime sektoren må gjøre betydelige endringer for å redusere sitt karbonavtrykk. Digitale brukergrensesnitt er en kritisk komponent i denne overgangen som gjør det mulig for sjøfolk å betjene ny teknologi trygt og effektivt. Etter hvert som nye energieffektive teknologier introduseres i ind...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

ENERGIFORSKNING-ENERGIFORSKNING

SafeAm – Increased safety of ammonia handling for maritime operations

I dag brukes ammoniakk hovedsakelig i produksjon av gjødsel forlandbrukssektoren, men det har imidlertid blitt sett på som et lovende drivstoff for å redusere karbonutslipp. Ammoniakk er et karbonfritt molekyl som produserer ingen karbondioksidutslipp når det forbrennes. Flytende ammoniakk som dr...

Tildelt: kr 14,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

WIND - Enabling Zero-Emission shipping with wind-assisted propulsion

Dette prosjektet vil utvikle nye simuleringsverktøy for nøyaktige analyser av vinddrevne skip som inkluderer aerodynamikk, hydrodynamikk, fremdrift, maskineri, kontrollsystem og drift, både for detaljstudier og langsiktig statistisk analyse. Verktøyene vil deretter bli brukt til casestudier av vi...

Tildelt: kr 11,5 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORNY20-FORNY2020

Solar4Sea Technical Pilot

Solar4Sea undersøker et nytt og kostnadseffektivt flytende solcellekonsept designet for tøffe offshore-miljøer. Per i dag er de fleste tradisjonelle flytende solcelleløsninger ikke egnet for drift i offshore-miljøer på grunn av store bølger og sterk vind. Det foreslåtte flytende solcellekonsept...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Agder

MARITIMFORSK-MARITIMFORSK

System optimisation and stress testing in co-simulations

I prosjektet OptiStress skal vi utforske nye metoder for optimalisering og stresstesting i skipsdesign. Målet er å bidra til å gjøre fremtidens skip sikrere, grønnere og mer kapable. Et moderne skip er et komplekst stykke ingeniørkunst. Enten det utfører installasjoner med millimeterpresisjon på...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal