0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Be-Prox. An effectiveness study of a bullying intervention in Norwegian kindergartens.

Bullying can destroy lives. Approximately 40,000 children are bullied in Norwegian primary schools yearly. We know that these negative acts start already in kindergarten. In this project, we will examine how an anti-bullying intervention contributes to prevent and handle bullying in Norwegian kin...

Tildelt: kr 20,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Bærekraftig samhandling mellom brukere og ansatte ved tildelingskontor. Hvordan fremme ressurser og mestring i tjenestetildelingsprosesser?

Kommunal sektor har et stort ansvar i forhold til å gi gode og forsvarlige tjenester til kommunens innbyggere i alle faser av livet. Det er en økning av antall brukere, gruppen av eldre vokser og det blir stadig flere yngre brukere med behov for langvarige og sammensatte tjenester etter Lov om He...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Østfold

DEMOS-Demokratisk og effektiv styring, planlegging og forvaltning

Lytt! Hvem får fortelle historien vår?

Den femte Memoarkonferansen er viet intervju av og med vanlige folk, og årets tittel er «Lytt! Hvem får fortelle historien vår?». Konferansen søker å fremheve kulturarvens betydning for menneskerettigheter og demokrati, og vi gjør dette ved å fokusere på menneskers rett til å delta i og dra nytte...

Tildelt: kr 29 999

Prosjektperiode: 2022-2023

Sted: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Identities and Democratic values on European digital screens: Distribution, reception, and representation

At a time when streaming platforms provide access to film and television from all over the world, DIGISCREENS focuses on how these platforms contribute to transform social and cultural dynamics in Europe. The project asks how the increased possibilities for audiences to watch audiovisual content ...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

The Freedom to Choose

Idealet om at mennesker skal stå fritt til å velge og bør holdes ansvarlige for valgene de tar er grunnleggende i den moderne verden. Faktisk er hensynet til individuell frihet og personlig ansvar fremtredende i nesten alle områder av samfunnet, fra politiske debatter til hverdagslivet. Prosjekt...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

PlatFAMs: Platforming Families – tracing digital transformations in everyday life across generations

The goal of the PlatFAMs project is to understand the digital lives of families. We will do this by tracing the activities and practices of families interacting with online platforms across Europe and explore how different generations – grandparents, parents and children in each family – use digi...

Tildelt: kr 4,7 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Digital Aestheticization in/of Fragile Environments

Om man ser seg rundt eller lytter nøye i naturen vil en lett legge merke til at folk engasjerer seg i sine omgivelser på en annen måte enn for bare et tiår siden. I dag - enten en er i fjellene, ved havet, eller i skogen - er det vanskelig å finne noen som ikke er opptatt med smarttelefonen, flyr...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt.

Forskningsprosjektet har som mål å få innsikt i hvordan lærere og helsesykepleiere i ungdomsskoler kan bidra til å forebygge vold i nære relasjoner, herunder ulike former for vold som kan skje i familien mellom voksne, og mellom voksne og barn. Først skal prosjektet undersøke responser og tilnær...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

MSCA-TOPP-UT-Toppfinansiering av MSCA utgående kandidater

Topfinancing: Cultural heritage participation patterns among immigrants and their influence on integration.

How do immigrants engage with ancestral and new homeland heritage and what factors stand behind their heritage participation patterns? Can cultural heritage participation facilitate the process of immigrants’ integration, and if so, how? These are the central research questions addressed in this ...

Tildelt: kr 0,42 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Ukjent Fylke

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

fourMs Lab Upgrade

Målet med prosjektet er å oppgradere fourMs-lab'en ved Universitetet i Oslo med nye teknologier for å studere menneskelig bevegelse og fysiologi. Systemene som skal kjøpes inn vil muliggjøre mye mer nøyaktige målinger enn tidligere. Det vil også være mulig å kombinere bevegelsessporing med blikks...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inkluderande praksis i klasserommet

I dette doktorgradsprosjektet ønskjer ein å undersøka det profesjonelle læringsfellesskapet til lærarane og korleis ein arbeidar og underviser for å oppnå inkluderande praksis i klasserommet. Inkluderande praksis vil i prosjektet bli forstått slik at alle elevar skal oppleva deltaking og kjenna...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livskvalitet for familier som lever i de mest utsatte livssituasjonene

Kan velferdstjenester forandres slik at mennesker som lever i de mest utsatte livssituasjonene får bedre livskvalitet? Blir tjenestene mer hjelpsomme om de profesjonelle lar seg “lede” av familiene? «Minst hjelp til de som trenger det mest» oppsummerer en av de største studiene om barnevernet. P...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kommunal tverrfagleg praksis for betre medverknad og samhandling med born og unge - Offentleg ph.d.

Phd’n er ein del av prosjektet Berekraft i Sogn som i sin heilskap skal styrke samspelet mellom utdanning, samfunn og arbeidsliv gjennom tverrfagleg samarbeid, medverknad og samskaping. Den offenlege Phd’en skal særleg utvikle kunnskap om korleis tverrfagleg medverknad og samhandling med born og...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Inconsistencies in grading, is co-grading the answer?

Å sikre høy kvalitet i karaktersettingen er en viktig del av høyere utdanning. For å sikre høy grad av tillit til systemet må studenter, beslutningstakere og fremtidige arbeidsgivere være trygge på at karakterene i tilstrekkelig grad reflekterer studentenes kvalifikasjoner og kompetansenivå. Vari...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Basisutstillinger – i skvis mellom myndighetenes museumspolitiske føringer, ulike brukergrupper og tilvekst av forskning

Basisutstillinger blir oftest satt opp i forbindelse med åpning av et museum. De endres lite over tid, blir ofte utdatert faglig, tilfredsstiller ikke lenger museumspolitiske føringer som myndighetene legger. Grunnen til at en basisutstilling blir stående over lengre tid er fordi det er dyrt å sk...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Nordland - Nordlánnda

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utvikling av språk- og fagkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen

Tidligere forskning har pekt på utilstrekkelige norskspråklige ferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse, for eksempel i form av fagbrev, har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet og bedre integrering. Dette doktorgradsprosjekt...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Contested paradigms on irregular migrants in Norway

Til tross for at Den Norske Kirken og staten formelt skilte lag i 2012, har kirken opprettholdt nære bånd til staten. Kirken har fortsatt å være en sentral politisk stemme i politiske debatter i Norge. Derfor er det viktig å studere rollen som kirken fortsatt har i debatter som gjelder migrasjon ...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

EDUCATE: Livsmestring og digital kompetanse i videregående skole i lys av Fagfornyelsen

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om gjennomføringen av Fagfornyelsen i fellesfagene i videregående skole, knyttet til digital kompetanse og livsmestring og samspillet mellom de to. Prosjektet sammenligner undervisning på yrkesfag og studiespesialiserende program, og vil f...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Designing trust in a distrust evoking context - improving complex collaborations in child welfare.

Hovedmålet med denne studien er å utforske hvordan barnevernets praksis kan designes for å skape best mulig samarbeid med foreldre. Prosjektet er tverrfaglig, og gjennomføres i et samarbeid mellom Bærum kommune og Arkitektur- og Designhøyskolen i Oslo, der vi vil utforske potensialet for bruk av ...

Tildelt: kr 2,1 mill.

Prosjektperiode: 2022-2025

Sted: Akershus

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Modeling Human Happiness

Hva vil det å si å være lykkelig? Hvordan blir vi lykkelige? Hvordan kan man avgjøre om noen er lykkelig? Er det måter for vitenskapen å måle det på? I dette prosjektet går en gruppe forskere innen antikkens filosofi, vitenskapsfilosofi og psykologi sammen for å gi svar på disse spørsmålene. Måle...

Tildelt: kr 12,4 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Move-play-explore in early childhood education

Tidleg innsats er viktig for å fremme sosial likskap, barn sine framtidige moglegheiter og eit berekraftig samfunn. “Skulifisering” av barnehagen og auka grad av inaktivitet hjå barn er to uheldige trendar som ikkje er til det beste for barna. I MoveEarly vil me gjennomføre tverrfagleg intervensj...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Vestland

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Supporting teachers’ enactment of classroom practices critical to students’ learning engagement

Tverrfaglig forskning på engasjerende læringsmiljø Det er kjent at å være engasjert i undervisningen er viktig for trivsel og god læring, men i løpet av barne- og ungdomsskolen dabber elevenes engasjement av. Problemet med dalende elevengasjement en stor utfordring for skoler og utdanningsmyndig...

Tildelt: kr 6,2 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

The Child`s Right to Family Life and Stability in Foster Care

Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har gjentatte ganger dømt Norge for brudd på retten til familieliv for barn i fosterhjem. I dommene fra EMD har Norge blitt kritisert for å ikke balansere hensynet til barnets beste med retten til familieliv. Stabilitet, det vil si, barnets tilgang...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Vestfold

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Å gjøre samisk innhold i Den kulturelle skolesekken

I dette doktorgradsprosjektet skal jeg undersøke samisk innhold i Den kulturelle skolesekken (DKS). Jeg skal undersøke hvordan samiske produksjoner formes, vises og virker, fra perspektivene til både utøvere og mottakere. Kunst- og kulturproduksjoner sees i dette prosjektet som gjøringer/enactmen...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Digitalisering i distriktskommuner

Prosjektet Digitalisering i distriktskommuner skal undersøke betydningen av nettverk for digitalisering i distriktskommuner. Herunder rollene nettverkene tar i diskusjoner av mulighetene i innovasjon og digitalisering for å løse utfordringene og møte behovene distriktskommuner står i. Prosjekte...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Allmennlegenes rolle som portvoktere i sykefraværsoppfølgingen

Andelen av den norske befolkningen som ikke deltar i arbeidslivet og som mottar helserelaterte trygdeytelser er høy relativt til andre nordiske og vesteuropeiske land, uten at dette kan forklares med helsetilstanden i befolkningen. Det er et uttalt politisk mål å redusere uhensiktsmessig sykefrav...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Anthropogenic Soils: Recuperating Human-Soil Relationships on a Troubled Planet

Et sunt jordsmonn er essensielt for liv på jorda—men planeten vår har nådd et vippepunkt der menneskeskapte prosesser ødelegger det naturlige jordsmonnet raskere enn det kan fornye seg. Fruktbar jord forsvinner med skremmende fart, og i stadig større grad er vår overlevelse knyttet til jordsmonne...

Tildelt: kr 12,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2028

Sted: Oslo

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Child Protection Systems Across the World

Det er endringer i hvordan samfunn ser på og behandler barn. FNs barnekonvensjon av 1989 er i dag universelt ratifisert, og har ført til økt oppmerksomhet rundt barns rettigheter og velferd over hele kloden. Videre setter FNs 2030-agenda for bærekraftig utvikling verdens mest sårbare og marginali...

Tildelt: kr 12,5 mill.

Prosjektperiode: 2022-2029

Sted: Vestland

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

SE-metodikk i elevtjenesten: Implementering og effektmåling av et levekårstiltak i videregående skoler på Agder.

Hovedmålet med innovasjonsprosjektet er å sørge for gode og virkningsfulle tjenester på videregående skoler i Agder, spesielt rettet mot unge i risiko for å falle utenfor både skole og arbeidsliv. Prosjektet følger fire spor: 1) Undersøke hvordan såkalt SE-metodikk, som gir individuelt rettet og ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2027

Sted: Agder

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

EXPLAIN: Explainable AI for automated fact-checking and additional insight - when facts are not enough

Factiverse initierer et innovasjonsprosjektet med formål å automatisere gjenkjenning av feilinformasjon og desinformasjon, og gi en faktasjekking for all elektronisk informasjon med banebrytende AI og NLP. Prosjektet vil integrere forklarbar AI og ytterligere datakilder i selskapets AI-editor og ...

Tildelt: kr 6,3 mill.

Prosjektperiode: 2022-2024

Sted: Rogaland