0 antall prosjekter

TRANSPORT-Transport 2025

Finding Routes to Active Mobility in Everyday life through Digitalization

Kan digitalisering gi et mer bærekraftig bytransportsystem? Hvordan kan aktiv mobilitet i hverdagen løse dagens folkehelseutfordringer? I prosjektet FRAME-D undersøker vi hvordan digitale verktøy kan hjelpe privatpersoner og bedrifter med overgangen fra bilbaserte løsninger for bytransport til l...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Push&Show - nudging for sustainable transport in urban areas with road markings, intrinsic motivation and external rewards

Kan små dytt eller «nudging» påvirke folk til å velge sykkel og gange istedenfor bil i hverdagen. «Nudging» er enkle tiltak som kan planlegges og utføres på relativt kort tid. Prosjektet inneholder tre arbeidsområder: ? Utforming av infrastruktur: Vegoppmerking ? Økonomiske insentiver: Lotte...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2017-2021

Sted: Oslo

ENERGIX-Stort program energi

Reducing fossil energy use and CO2 emissions from transport by paving the way for more bicycles and e-bikes

En vesentlig reduksjon i energiforbruket fra transport i Norge kan ikke oppnås uten å øke andelen som benytter bærekraftige transportformer, særlig gåing og sykling. I prosjektet gjør vi en kvantitativ vurdering av formell og uformell sykkelinfrastruktur. Vi har samlet inn data om sykkelinfras...

Tildelt: kr 7,7 mill.

Prosjektperiode: 2016-2022

Sted: Oslo

TRANSPORT-Transport 2025

Safety in Numbers - uncovering the mechanisms of interplay in urban transport

Både for vårt prosjekt, men også for den generelle kunnskapsdannelsen om infrastrukturplanlegging, og overfor norske beslutningsmyndigheter er det behov for å utveksle erfaringer. Vi tror at en konferanse som forener de to områdene fysisk planlegging og konfliktanalyser vil være et viktig steg vi...

Tildelt: kr 29 314

Prosjektperiode: 2015-2016

Sted: Oslo

TRANSIKK-Transportsikkerhet - 2010

Safety in Numbers - uncovering the mechanisms of interplay in urban transport

Det er et politisk mål at fremtidig transportvekst skal skje med bærekraftige transportformer. Det har vært en bekymring for at økt omfang av gange og sykling vil skape flere ulykker. Dette er blitt imøtegått av argumentet om en Safety in Numbers (SIN) effekt. Ifølge SIN vil en økning i tallet på...

Tildelt: kr 3,2 mill.

Prosjektperiode: 2013-2016

Sted: Oslo

TRANSIKK-Transportsikkerhet - 2010

Perception of transport risk in Norway and France - a comparative approach

The project is in accordance with the Norwegian programme RISIT and the French research programme PREDIT with a common objective to provide a better understanding of transport risk perception, in order to improve safety and risk management within the tran sport sector. It is also in accordance wi...

Tildelt: kr 0,97 mill.

Prosjektperiode: 2009-2011

Sted: Oslo

RISIT-Transportsikkerhet

Risikodiskrepans: Sikkerhet og risikopersepsjon i ulike transportformer

Prosjektet består av 3 delprosjekter (redusert fra 4 i den opprinnelige søknaden) og hvert delprosjekt omhandler og sammenligner et bredt utvalg transportformer. Prosjektet bygger på et pågående prosjekt i regi av TØI om opplevd utrygghet innen RISIT. Før ste del er en metodeutvikling knyttet til...

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektperiode: 2008-2009

Sted: Oslo

RISIT-Transportsikkerhet

Opplevelse av transportrisiko, og sammenhenger mellom risikoopplevelse og atferd

Opplevd risiko som forbindes med ulike transportmidler påvirker det daglige velvære, og kan ha betydning for folks transportatferd. I dag vet vi mye om hva transporttilbud, aktivitetsmønster, lokalisering, sosiodemografi og personlige egenskaper og prefra nser betyr for transportmiddelvalget. Vi ...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2005-2007

Sted: Oslo