0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

FORNY20-FORNY2020

KVAL: Æquilis – stimulatory footwear for improved balance and healthy aging

Fall blant personer over 65 år fører ofte til alvorlige skader, langvarig funksjonstap, tap av autonomi og til og med direkte død. Den personlige påvirkningen og samfunnskostnadene ved fall er enorme. Det mangler imidlertid passende tiltak, spesielt innen fottøy, for å forebygge fall blant eldre ...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2023-2024

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools

Barna våre lever i en stadig mer kompleks verden og står overfor enorme kulturelle, samfunnsmessige og miljømessige utfordringer. For å hjelpe dem trenger skolene en utdanningspraksis som støtter det 21. århundrets kompetansekrav, som kreativ problemløsning, samarbeidsevner, teknologi- og program...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Buskerud

FRIPRO-Fri prosjektstøtte

Cultures in conflict? How islamists cope with football

I dette prosjektet søker vi mot å inkludere men gå lenger enn det vi kan kalle "det politiske barometerparadigmet", som er et perspektiv som har dominert studier av fotball i Midt-Østen. Fokuset her er gjerne på å studere den rollen fotball har som en av få arenaer der ungdommer samles, tabuer br...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2026

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher

STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke: Å bli en profesjonell lærer Høsten 2022 starter de første nyutdannede lærerne med 5-årig masterutdanning å arbeide i grunnskolen. Utdanningens formål er å gi studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling og økt fo...

Tildelt: kr 12,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies

Innledning: Hva skjer i matematikkundervisningen, når elever har bakgrunn fra ulike språk og kulturer? Kan matematikk bidra til likestilling og sosial rettferdighet? Kan faget i seg selv forsterkes av et mangfold av språk og kulturer? Dette prosjektet undersøker storylines og styrkebaserte pedago...

Tildelt: kr 11,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2026

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

BRIDGES - Bridging the gaps in teacher education and schools through interdisciplinary work

Tverrfaglighet er avgjørende for en skole i rivende utvikling og i et samfunn med en usikker framtid. Det er behov for perspektiver fra ulike fagfelt for å møte de alvorlige samfunnsmessige utfordringene vi står overfor. Skal vi lykkes, trenger vi å bygge broer mellom fagdisipliner og undervisni...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Literacy in a Digital and Global Textual World

I prosjektet CritLit (Kritisk literacy i en digital and global tekstverden) har lærere i ungdomsskolen samarbeidet med forskere om å finne ut hvordan man kan ruste ungdomsskoleelever til å bli kritiske lesere og tekstskapere. Dagens globale og digitale tekstverden krever økt kritisk bevissthet om...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Conversation Analytic innovation for Teacher Education (CAiTE). Research-based training for enhancing assessment and feedback quality

Hvordan kan vi trene lærere til å skape gode vurderingssamtaler? CAiTEs mål (Conversation Analytic innovation for Teacher Education) var å styrke kvaliteten på lærerutdanningen og forbedre læreres vurderingspraksiser ved å utvikle, evaluere og implementere en ny forskningsbasert instruksjonsmetod...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Tracing learning outcomes across policy and practice (LOaPP)

Da Kunnskapsløftet ble introdusert i 2006, varslet reformen en radikal endring i den norske skolen. Reformen innebar nye elementer som kompetansemål og vurdering. I forskningsprosjektet Læringsutbytte i politikk og praksis har vi studert hvordan denne politikken har fungert i politikk og i praksi...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2016-2021

Sted: Buskerud

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen som kunnskaps og læringsinstitusjon. Barns språk som grunnleggende ferdighet: Barns læring om språk og gjennom språk

I dette prosjektet skal vi studere barns læring om språk og barns læring gjennom språk i språklig interaksjoner med voksne i barnehagen. Utgangspunktet er forskning som viser at barn lærer om språk når de aktivt bruker språk. Og de lærer om ulike fag og t ema i språklige interaksjoner med andre. ...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Vestfold

FORMNT-Formidlingsprogrammet MNT

Etablering av besøkssenter i matematikk på Høgskolen i Vestfold

Prosjektets mål er å etablere et besøkssenter i matematikk primært rettet mot skoleelever og lærere i Vestfold-regionene, samt HVEs egne lærerstudenter. Senteret skal være *et sted der klasser sammen med lærer kan få erfaring med elevaktiv undervisning og motivasjon for mer bruk av problemløsing...

Tildelt: kr 50 000

Prosjektperiode: 2005-2005

Sted: Vestfold

IT-FUNK-IT for funksjonshemmede

Kommunikasjon via E-post med grafiske symboler (admin. KUL -168692)

Prøve ut og teste epost-produktet Inter_Comm. Øke den kommunikative kompetansen hos ASK-brukere gjennom bruk av E-mail med grafiske symboler. ASK-brukere (3-6) skal kartlegges og intervjues i samarbeid med nærpersonene før oppstart. Prosjektdeltakerne sk al læres opp i Inter_Comm -programmet som...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2004-2006

Sted: Vestfold

IDR-SAMF-Idrett og samfunn

Olympiatoppen

Prosjektet tar utgangspunkt i at toppidrett i dag i mange henseende kan kalles ekstrem, og at dette vil ha innvirkning både på organiseringen av og kulturen innen toppidretten. Innen NIF er toppidrettsatsingen blitt institusjonalisert i Olympiatoppen. Den ne modellen for toppidrettsatsing høster ...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2003-2006

Sted: Buskerud

REFORM97-Evaluering av Reform 97

L97 Fra blå praktbok til grå hverdag? En evaluering av grunnskolereformens konsekvenser i kroppsøvringsfaget.

Bakgrunn. Det er flere forhold som taler for at det kan finnes et manglende samsvar mellom en teoretisk/formell fagplan og den virksomhet som finner sted i praksis. Dette gjelder også kroppsøvingsfaget. I prosjektet er en opptatt av å undersøke i hvilken grad L97 kan sies å fungere som e...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2000-2004

Sted: Vestfold