0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

DigiHand - The emergence of handwriting skills in the digital classrooms

DigiHand-prosjektet undersøkjer korleis bruken av ulike skriveverktøy påverkar læraren sin praksis og dei 585 elevane i første klasse si handskrift og skriftspråksutvikling over 2 år. Det er stor variasjon i korleis bokstavar og handskrift blir eksplisitt undervist i i skulane. Nokre skular har u...

Tildelt: kr 9,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Møre og Romsdal

PETROMAKS2-Stort program petroleum

Exposure-related risks of cancer in Norwegian offshore petroleum industry workers

Boring etter petroleum på norsk sokkel begynte midt på 1960-tallet, og den første oljen ble produsert i 1971. Aktiviteten vokste hurtig gjennom 1980-tallet, og ved utgangen av 2016 ble det produsert gass og olje på 80 felt. Arbeid i offshoreindustrien pågår under barske forhold som utfordrer arbe...

Tildelt: kr 13,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2024

Sted: Oslo

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

HIRE? A mixed-method examination of disability and employers inclusive working life practices

Formålet med HIRE-prosjektet er å bidra med kunnskap om arbeidsgiveres holdninger og praksiser overfor jobbsøkere med funksjonsnedsettelser. Prosjektet inkluderer fire delstudier og ble gjennomført i nært samarbeid med partnere fra Sverige og USA, og representanter fra NAVs arbeidslivssentre i Ak...

Tildelt: kr 13,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Oslo

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

NERA2018- The 46th Congress of the Nordic Educational Research Association

Nordic Educational Research Association/ Nordisk forening for pedagogik (NERA/NFPF) is a scientific community with a broad mission to promote an active research culture in the field of educational research. NERA arranges annual congresses in cooperation with universities in the Nordic countries a...

Tildelt: kr 0,25 mill.

Prosjektperiode: 2018-2020

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

FabLearn Europe 2018: Conference on Creativity and Fabrication in Education

2018 FABLEARN EUROPE: Conference on Creativity and Making in Education FabLearn Europe 2018 is hosted from the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). FabLearn Europe brings together international researchers, educators, designers, and makers to discuss and explore digital fabri...

Tildelt: kr 64 216

Prosjektperiode: 2018-2019

Sted: Trøndelag - Trööndelage

HELSEVEL-H-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Integrated Services for Patients with Dual Diagnosis

Hovedmålet med prosjektet har vært å analysere hvilke faktorer som fremmer organisering av integrerte tjenester til mennesker med ruslidelser og psykiske lidelser (ROP). Dette er en av de mest sårbare gruppene som helse- og velferdssektoren arbeider med. Både i Norge og internasjonalt er det erkj...

Tildelt: kr 10,6 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Østfold

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Conversation Analytic innovation for Teacher Education (CAiTE). Research-based training for enhancing assessment and feedback quality

Hvordan kan vi trene lærere til å skape gode vurderingssamtaler? CAiTEs mål (Conversation Analytic innovation for Teacher Education) var å styrke kvaliteten på lærerutdanningen og forbedre læreres vurderingspraksiser ved å utvikle, evaluere og implementere en ny forskningsbasert instruksjonsmetod...

Tildelt: kr 9,1 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Buskerud

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Digital Audit

Forskningsprosjektet «Digital revisjon» fokuserer på digitale endringsprosesser i revisjonsbransjen. Bransjen er for tiden intenst opptatt av å digitalisere utførelsen av revisjon. Det er likevel et åpent spørsmål i hvilken grad og hvor fort bransjen vil være i stand til å utnytte fordelene som ø...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Vestland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ARGUMENT - Allmenndannende realfag gjennom utforsking med ekte og nære tall

I prosjektet ARGUMENT arbeider elevene med å utvikle faglig kunnskap, kritisk tenkning og argumentasjon. De samler data fra eget nærmiljø, måler og observerer, bruker matematikk for å analysere data og utvikler naturfaglige forklaringer. Elevene er aktive og utforsker informasjon knyttet til samf...

Tildelt: kr 6,3 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Vestland

UTNAM-Mobilitetsmidler Nord-Amerika innenfor utdanningsforskning

Funding of a 20% position for Prof. Eric Dearing at the Norwegian Center for Child Behavioral Development-Renewal

Hensikten med dette prosjektet har vært å dra veksel på Professor Eric Dearings ekspertise på kosekvenser av barnehage, og av sosial ulikhet, for barns kognitive, akademiske, og atferdsmessige utvikling opp til skolealder. Støtten fra UTNAM har gjort at Prof. Dearing har hatt en 20% stilling som ...

Tildelt: kr 0,91 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Oslo

VAM-Velferd, arbeid og migrasjon

Coping with flexibility. Behavioral adaptations to the new pension system and their consequences in a lifetime perspective

Hensikten med «Coping...»-prosjektet har vært å analysere hvordan eldre arbeidstakere i Norge tilpasser seg den nye fleksibiliteten i det reformerte pensjonssystemet. Vi har særlig tatt utgangspunkt i det som kan se ut som et paradoks - at andelen som begynner å ta ut pensjon tidlig har økt klart...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Interkulturell lærerkompetanse i klasserommet - motvekt mot gruppebaserte fordommer i skolen?

Psykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Prosjektet argumenterer for at fordommer er et kontekstuelt fenomen som står i kontinuerlig spenning mellom...

Tildelt: kr 6,8 mill.

Prosjektperiode: 2018-2022

Sted: Vestland

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

More Efficient and Environmental friendly Road Construction

Oppdatering for 2022 MEERC er nå inne i sin avsluttende fase. Prosjektet blir videreført i flere nye initiativer, og det er i enkelte sammenhenger vanskelig å skille avsluttende arbeider i MEERC fra oppstartende arbeider i de nye initiativene. NFRs støtte til MEERC er finansiert gjennom ordning...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Agder

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Negative holdninger mot jøder, homofile og muslimer. Fordommer blant ungdom og hvordan de håndteres i den flerkulturelle skolen

Prosjektet Fordommer blant ungdom og hvordan de håndteres i den flerkulturelle skolen har munnet ut i to doktorgradsavhandlinger som på hver sin måte belyser spørsmål om fordommer og kontroversielle temaer i skolen. Erika Braanen Sterri har ved hjelp av kvantitative analyser av data fra en spø...

Tildelt: kr 6,9 mill.

Prosjektperiode: 2018-2021

Sted: Oslo

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Incentives, access to capital, and innovation

Bedrifter er avhengige av ekstern kapital for å finansiere innovasjon og vekst. Dette forskningsprosjektet øker vår forståelse av nøkkel mekanismene for effektiv eierstyring, selskapenes gjeldsgrad og innhenting av kapital, og deres innovasjonsaktiviteter. Vi studerer først effektene av aksjon...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2018-2023

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utvikling av prososiale miljøer gjennom styrkebaserte tilnærminger

Bakgrunn Hensikten med denne studien er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hvordan en kommune kan arbeide med systematisk innovasjonsarbeid for å skape styrkebasert tilnærming i barne- og ungdomssektoren. Styrkebasert tilnærming som en måte å bidra til barn og unges psykiske helse, ut...

Tildelt: kr 0,74 mill.

Prosjektperiode: 2017-2020

Sted: Innlandet

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Organisasjons- og kompetanseutvikling i Asker kommune for bærekraftig områdeutvikling, case Grønn mobilitet Vestre Billingstad, Asker.

Prosjektet tar utgangspunkt i at for å møte mange av våre viktigste samfunnsutfordringer er det behov for at kommunen utvikler sin rolle som samfunnsaktør. Prosjektet vil fokusere på hvordan organisasjons- og kompetanseutvikling i Asker kommune kan bidra til dette. Dette kan skje gjennom at det u...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Akershus

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Hvordan kan vi definere sykdomsbegrepet i trygdemedisin for å sikre en mer rettferdig forvaltning av ytelser i folketrygdloven?

NAV er arbeids- og velferdsforvaltningen i Norge og forvalter en tredjedel av statsbudsjettet gjennom ulike ordninger. Et grunnleggende trekk ved velferdsstaten er at syke blir tatt hånd om. Dette innebærer ikke bare behandling, men også at de som er syke får dekket levekostnader ved arbeidsuførh...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2017-2023

Sted: Nordland - Nordlánnda

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Working Multilingually

"Hva språk har å si" er en film om språk, mangfold og arbeid. Det er både fordeler og utfordringer ved språklig mangfold på arbeidsplassen. Språklig mangfold står i tett sammenheng med rekruttering av arbeidskraft, internasjonalt samarbeid og behovet hos kunder, pasienter og andre. Det både øker ...

Tildelt: kr 0,50 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

FRIHUMSAM-Fri prosj.st. hum og sam

Imagining and experiencing the refugee crisis (IMEX)

IMEX-prosjektet har bestått av to sammenhengende deler; den første undersøker hvordan nylig ankomne asylsøkere og flyktninger har forestilt seg og opplevd Europa. Denne delen av prosjektet baserer seg på observasjoner og dybdeintervjuer som fokuserer spesielt på tiden i Syria, flukten og hvordan...

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2017-2022

Sted: Vestland

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Jobb smartere! Utvikling av metodikk for læring i innovasjonspraksis for å møte fremtidens helse- og omsorgs¬utfordringer

Prosjektets vil skape innovative læringsmiljøer i kommunale helse- og omsorgstjenester gjennom kunnskapsbasert, praksisnær utvikling støttet av metodikk for innovasjonspedagogikk. Metodikken vil skape arbeidsmiljø som integrerer læring og tjenesteinnovasjon i yrkespraksis og ledelse. Læringsfokus...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Telemark

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Samarbeidsmodell for trinnbasert inkluderende læringsmiljø i IKT i grunnskolen

STILIG vil gjøre Sogn og Fjordane til en spydspiss i å inkludere alle elevgrupper i IKT-faget i grunnskolen. IKT-kompetanse er sentralt for det 21. århundre og for den oppvoksende generasjonens deltakelse i framtidens samfunn. IKT-fag, særlig de mest tekniske og programmeringsrettede, er sterkt ...

Tildelt: kr 0,20 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Vestland

FORINFRA-Nasj.sats. forskn.infrastrukt

ACCESS Life Course Database: Upgrade and Expansion

Alders- og livsløpsstudier er et viktig forskningsområde for samfunnsvitenskapelige og helsefaglige disipliner. Slike studier, der de samme personer følges over lengre tid, har vært mangelvare, særlig i norsk samfunnsvitenskapelig forskning. Med infrastrukturprosjektet ACCESS Upgrade får forskere...

Tildelt: kr 11,8 mill.

Prosjektperiode: 2017-2026

Sted: Oslo

SFF-Sentre for fremragende forskn

Centre for Fertility and Health , Senter for fruktbarhet og helse

Senter for fruktbarhet og helse er et senter for fremragende forskning ved Folkehelseinstituttet. Senteret har som mål å øke kunnskapen om årsaker og konsekvenser av endringer i fruktbarhet og familiestrukturer, og hvordan dette påvirker barns og voksnes helse gjennom sosiale og biologiske mekani...

Tildelt: kr 136,0 mill.

Prosjektperiode: 2017-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

The Arts and Public Education: Integration or Separation?

Seminaret "The Arts and Education: Integration or Separation" ønsker å utforske og diskutere følgende spørsmål: -­ i hvilken grad bør samtidens kunst og samtidens utdanning dele samme filosofier, arenaer og visjoner? -­ hva er det grunnleggende ved kunst og hva er det grunnleggende ved utdannin...

Tildelt: kr 94 999

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Oslo

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

FORPROSJEKT: Innovativ bruk av kommunens kompetanse - kulturskolen som lokalt ressurssenter.

Prosjekttittel: Innovativ bruk av kommunens kompetanse - kulturskolen som lokalt ressurssenter. Prosjektidé, hovedprosjekt: Alle kommuner er lovpålagt å ha et kulturskoletilbud. Med andre ord, kommunene sitter på en unik kompetanse innen kulturfag. De har ansatte med spisskompetanse i musikk, da...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Children's Information-Seeking Study - Pre-conference Workshop Grant

Dette er en sluttrapport for mottatt arrangementsstøtte (prosjekt #274166 - Children's Information Seeking Study - Pre-conference Workshop Grant, som var tilknyttet det overordnede prosjektet ?Children?s information seeking: Its development and impacts on learning? (ChInfoSeek; #254974). Form...

Tildelt: kr 22 188

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Oslo

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Vanskelig bosettbare - Innovasjon i samhandling, bolig og tjenester til personer med alvorlige psykisk lidelser og rusproblematikk.

"Vanskelig bosettbare" er et boligsosialt innovasjonsprosjekt, bestående av et samarbeid mellom mellom seks bydeler i Oslo kommune, samt Velferdsetaten. Her skal vi, i samråd og samarbeid med Forskningsstiftelsen Fafo, jobbe for å utvikle et nettverk og metodikk for erfaringsutveksling og samarbe...

Tildelt: kr 0,28 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Oslo

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

VIS - Veiledning, Integrering og Samskaping versjon 2, med kommuner, innvandrere, frivillige, pedagoger, forskere og prosessveiledere.

VIS - Veiledning, Integrering og samskaping versjon 2. Eksempel på Integrering. En av prosjektets idehavere kunne trengt veiledning da han på egenhånd strevet med å frigjøre seg fra sosial kontroll i oppveksten. Han skulle følge «storfamiliens» ord/vilje i viktige valg som rent/urent, mat, ektes...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Buskerud

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Forebygging av uhåndterlig gjeld blant kommunens innbyggere (FORBGJELD)

I Norge har omtrent 160 000 hushold (7%) tilbakevendende betalingsproblemer og dette involverer over 350 000 mennesker. Den vanligste årsaken til betalingsproblemene er manglende oversikt over egen økonomisk situasjon, men også at man rammes av livsbegivenheter som arbeidsløshet, sykdom og samliv...

Tildelt: kr 0,30 mill.

Prosjektperiode: 2017-2018

Sted: Trøndelag - Trööndelage