0 antall prosjekter

BIONÆR-Bionæringsprogram

Resource harvesting from agriculture and forestry residues for CO2 storage and agricultural use

Hvordan kan vi håndtere organisk avfall på Nullutslippsgården Mære på en mest mulig bærekraftig måte? Sammen skal Mære landbruksskole, SINTEF energi, NIBIO og NGI demonstrere effektiv høsting av organisk avfall fra lokalt jord- og skogbruk og bruke disse ressursene til verdifulle produkter. Prosj...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Kunstproduksjon gjennom digitale medium og elevens oppleving (#ungkunst, dks og skole)

Den kulturelle skulesekken (DKS) er ei nasjonal ordning som sørger for at alle skuleelevane i Noreg får oppleva profesjonell kunst og kultur kvart år. I 2019 førte denne ordninga til at 823 245 elevar på 3 212 skular var med på til saman 2,5 millionar unike kunstmøte som ein del av skulekvardage...

Tildelt: kr 2,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Møre og Romsdal

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Forskningsmobilisering Agder

Målet med forskningstøttet innovasjon er skape nye og trygge eksisterende arbeidsplasser, økt konkurranseevne og verdiskaping for deler av Agders næringsliv. Innovasjon innenfor satsingsområdene forventes å bli svært viktige for næringsutviklingen framover. Siden oppstarten i 2017 har Forskningsm...

Tildelt: kr 4,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Agder

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Forregion Viken

Formålet med Forregion Viken er å øke verdiskaping og sysselsetting ved å mobilisere næringsliv i hele Viken til å vurdere, og eventuelt ta i bruk forskning i sitt innovasjons- og utviklingsarbeid. Hovedaktiviteten i prosjektet har vært kompetansemegling ? utført av kompetansemeglere med og uten ...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Østfold

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

FORREGION Innlandet: Mobilisering til forskningsbasert innovasjon i regionene

Forskningsbasert innovasjon i regionene Innlandet (FORREGION Innlandet) er et regionalt utviklingsprosjekt der fylkeskommunene sammen med FoU-sektoren, Forskningsrådet, Innovasjon Norge og næringslivet sammen skal stimulere til utvikling innenfor strategiske satsingsområder. I prosjektet har regi...

Tildelt: kr 4,2 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Innlandet

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Mobiliseringsprosjektet i Møre og Romsdal 2021 - MobPro

Mobiliseringsprosjektet i Møre og Romsdal (MobPro) har som målsetning at flere av regionens bedrifter og kommuner øker sine evner til å fornye og konkurrere ved hjelp av systematisk og forskningsbasert innovasjon. Kravet om hurtig fornyelse og forbedringer i et næringsliv som i høy grad opererer ...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Møre og Romsdal

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

VRI Rogaland 2021 - Klimasmart verdiskaping

2021 kan regnes som siste år i prosjektperioden 2017?2021. Vi visste imidlertid ikke i 2017 at det ville bli slik, og avtalene som den gang ble inngått med kompetansemeglerne, gikk ut i desember 2020. Vi måtte derfor i starten av året gjennom en ny anbudsprosess for å få kompetansemeglere på plas...

Tildelt: kr 3,4 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Rogaland

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

FORREGION VESTLAND – MOBILISERING TIL MEIR FORSKING I BEDRIFT

2021 har vore eit godt år for FORREGION arbeidet i Vestland fylke. Vi har i stor grad nådd dei måla som var sett for arbeidet. Ein samarbeidsavtale mellom Vestland fylkeskommune, Vestlandsforsking og Høgskulen på Vestlandet var på plass i januar, og prosjektet har derfor hatt aktivitet i alle år...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Vestland

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

DistriktForsk Trøndelag - søknad om forlengelse 2021

DistriktForsk skal bidra til økt regional og nasjonal verdiskaping og konkurransekraft gjennom å mobilisere forskningsumodne bedrifter (spesielt i distriktene) til forskningsbasert innovasjon.

Tildelt: kr 5,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FORREGION-Forskningsbasert innovasjon i regionene

Mobilisering til mer forskningsbasert innovasjon i Nordland

FORREGION Nordland 2021 har bidratt med målrettet mobilisering til økt forskningsbasert innovasjon i fire utvalgte næringsmiljø/klynger: ACT Cluster, Betongklyngen/Concrete Innovation Cluster, Blågrønt Innovasjonssenter Nord (BGINN) og Algenettverk Nord/Norwegian Seaweed Association. Det vikti...

Tildelt: kr 3,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Nordland - Nordlánnda

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

TERRITORIAL AND REGIONAL DEMONSTRATIONS OF SYSTEMIC SOLUTIONS OF KEY VALUE CHAINS AND THEIR REPLICATION TO DEPLOY CIRCULAR ECONOMY

The TREASoURcE project will innovatively utilize currently unused plastic, batteries and biobased side and waste streams by deploying systemic circular economy (CE) solutions. The systemic CE solutions will integrate the two main elements of the TREASoURcE project: stakeholder engagement pilots (...

Tildelt: kr 79 999

Prosjektperiode: 2020-2021

Sted: Østfold

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

We are sinking. What are you thinking about? Tilgangskompetanse og fagspråksdidaktikk

Å meistre og forstå eit fagspråk er ein så sjølvsagt del av yrkesutøvinga at ein gjerne ikkje tenker på det. Dagleg kommuniserer vi fagspesifikk informasjon ved hjelp av eit fagspråk, og det er også ein viktig og stor del av mange yrke. I delar av fagutdanninga er opplæring i fagspråk eit sikkerh...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

How Does a New Pedagogical Model at Glemmen Upper Secondary School Affect the Students´Competency in Citizenship and Civic Education?

I 2019 fikk Glemmen videregående skole et oppdrag fra Østfold fylkeskommune (nå Viken fylkeskommune) om å utvikle en ny pedagogisk modell for å fremme helhetlig, personliggjort, elevaktiv, virkelighetsnær og sosial dybdelæring. En flerfaglig pedagogisk modell har siden vært i utvikling ved skolen...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Østfold

FORSKNINGSKOMM-Forskningskommunikasjon

Forskningsbasert utvikling og læring i den videregående skolen -kompetanseløft i vitenskapelig metode og kritisk tenkning

Nordland fylkeskommune, sammen med Nord universitet og Nordlandsforskning, vil gjennom FULVIS-prosjektet styrke lærernes kompetanse på vitenskapelig metode og kritisk tenkning, i lys av de endringer som følger av Fagfornyelsen. Gjennom en etterutdanning i vitenskapelig metode, vil vi tilby læ...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Nordland - Nordlánnda

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

VOGUE - Engelsk på yrkesfag. En komparativ studie av engelskundervisning før og etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020

Doktorgradsprosjektet er en studie av engelsk på yrkesfag før og etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020. Mål Prosjektets mål er å undersøke undervisningspraksiser i engelskfaget på yrkesfaglige studieprogrammer. Studien bygger på tidligere forskning blant ungdommer i norsk skole om betydni...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Akershus

PROFORSK-Skole og samfunn

Demokrati, retorisk medborgerskap og kritisk tenkning

Deltakerne er Vestland fylkeskommune, forskere ved Universitetet i Bergen (UiB) og Universitetet i Oslo (UiO), tre samarbeidsskoler samt lærere og elever ved disse skolene. Prosjektet vil kartlegge behovet for undervisningsmateriale og -opplegg innen undervisningen i retorikk, demokrati og medbor...

Tildelt: kr 0,66 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Fylkeskommunen i et flernivåsystem

Offentlige administrasjoner er betydningsfulle både med hensyn til å formulere, initiere, iverksette og videreutvikle offentlig politikk. For å forstå hvordan offentlig politikk utvikles og praktiseres, er det dermed viktig å analysere hvordan beslutningsadferd påvirkes av både intern organisator...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Agder

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Synergies in energy through technology, instruments and cooperation

The overall objective of Synetic is to deliver higher quality and consistency energy efficiency measures implemented through enhanced coordination of different metropolitan administrative levels. Moreover, it will contribute to the development of energy transistion 2030 or beyond roadmaps and str...

Tildelt: kr 79 999

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Østfold

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Tilpasset undervisning i tverrfaglig programmeringsundervisning ved bruk av skaperverkstedmetodikk

En del av bakgrunnen for dette prosjektet er behovet for programmeringsdidaktikk rettet mot elever i primær- og sekundærutdannelse i forbindelse med innføringen av programmering i flere skolefag fra høsten 2020. Samtidig søkes det å legge til rette for dybdelæring gjennom tverrfaglig utforskning ...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Østfold

PROFORSK-Skole og samfunn

Utvikle metoder for praktisk og tverrfaglig læringsarbeid knyttet til bærekraft.

Risør videregående skole har bestemt seg for et overordnet mål om å utdanne elever som opplever at de FORSTÅR, FORANDRER og FORBERDRER verden. I 2020 etablerte vi vår egen BærekraftLAB, med egen prosjektleder og egen bærekraftsansvarlig i elevrådet. Vi er (så vidt vi vet) første videregående skol...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Sammen om god oral helse hos barn og ungdom utsatt for vold og overgrep – et prosjekt fra Statens Barnehus.

Vold og overgrep i barndommen kan føre til alvorlige helsemessige konsekvensene. Effekten av vold og overgrep på den orale helsen til de utsatte barna et lite utforsket området, men de få studier på dette temaet viser likevel at barn med volds- og overgrepserfaringer har dårligere munnhelse enn b...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Agder

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Effekt av vold og overgrep på oral helse hos barn og ungdom - en studie fra Statens Barnehus Norge.

Hver dag utsettes barn og unge for vold og/eller seksuelle overgrep. Mishandling av barn kan føre til alvorlige folkehelseproblemer med dyptgående konsekvenser på kort og lang sikt. Dette spenner fra umiddelbare fysiske skader, til livsvarig negativ påvirkning av atferd, mental og ikke-mental hel...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Agder

PES2020-Prosj.etabl.støtte H2020

Forprosjekt Zero Emission Island Toolkit.

Prosjektet skal støtte søknadsutvikling til en Innovation Action i Horisont 2020. Den overordnede ideen i søknaden er å utvikle, demonstrere og replisere en løsning for å gjøre energisystemet på øyer grønnere og mer selvstendig. Energisystemet på øyer har andre typer utfordringer enn fastlandet. ...

Tildelt: kr 0,47 mill.

Prosjektperiode: 2020-2021

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

"Gjennomføring av vedtak og planer for opplæringen i samisk ved tre videregående skoler i Troms"

Med utgangspunkt i praktisk kunnskap, urfolksmetodologi og forskningsetiske vilkår derav for å forske i egen praksis, skal jeg i det følgende besvare følgende hovedspørsmål: "Hvilke diskursive vilkår lå til grunn for utredningen bak fylkestingsmelding 1-2017, "Samisk i den videregående opplæringe...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

“Completion of upper secondary education. Achievement gaps, growth mindset and learning environment.”

Tankesett (mindset) refererer til om elever tror intelligens er en medfødt egenskap eller noe som utvikles gjennom utdanningsløpet. Elever som tror på "naturlig talent" har et låst tankesett, mens elever som mener intelligens kan utvikles, har et lærende tankesett. I prosjektet undersøkes sammen...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

New tools and systems for holistic documentation, analysis and learning in vocational training

I fag- og yrkesopplæring legges det stadig større vekt på praksisnær opplæring både i skoler og bedrifter. I skolene gjennom praktiske oppgaver lik bedriftenes eller som simulering og bruk av bransjerettede nettressurser. Store deler av opplæringen skjer dessuten i bedrift både i yrkesfaglig ford...

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Early identification and prevention of reduced oral Health in elderly reciving homecare services in Hedmark county.

Populasjonen av eldre øker raskt over hele verden og det er estimert at i Norge vil populasjonen av mennesker over 65 år være 1,4 millioner i 2040. I dag er det i overkant av 840 000. Det er flere som lever lenger både med og uten sykdom, og stadig flere eldre beholder sine egne tenner livet ut. ...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Innlandet

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv.

Dette forskningsprosjekt skal blant annet være med på å avdekke og forklare følgende spørsmål: Hvordan kan utforskende arbeidsmåter brukes for undervisning i energiteknologi med et bærekraftig perspektiv, og hvilke utfordringer opplever elever når de arbeider med teknologi for fornybar energi? Mi...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Akershus

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Samarbeid om opplæring for minoritetsspråklige unge og unge voksne

Målgruppa for dette prosjektet er ungdom og unge voksne med minoritetsbakgrunn som har bodd kort tid i Norge. Prosjektet handler om forsøk med nye opplæringsformer for denne gruppa, og nye måter å organisere og tilrettelegge selve opplæringssituasjonen. Stikkord er helhetstenking, samarbeid på t...

Tildelt: kr 6,1 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Utholdenhetstrening for å optimalisere prestasjonsutviklingen i langrenn

Norge har lange tradisjoner innen utholdenhetsidretter, og spesielt i langrenn hvor norske utøvere har vist ekstraordinære prestasjoner over mange tiår. Disse prestasjonene er basert på en sterk treningsfilosofi som kombinerer erfarings- og forskningsbasert kunnskap («beste treningspraksis»). Det...

Tildelt: kr 1,5 mill.

Prosjektperiode: 2019-2023

Sted: Trøndelag - Trööndelage