0 antall prosjekter

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Human Reading Assessment

Kunstig intelligens (KI) er på full fart inn i skolen, og har med seg en rekke muligheter, men også problemer. Human Reading Assessment (HUMAN) har som mål å undersøke hvordan teknologien kan tas i bruk i skolen på en måte som setter eleven i sentrum. Prosjektet tar utgangspunkt i leseprøvene s...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)

Forskingstema for ViMTE-prosjektet er integreringa av menneskerettsverdiar i norske lærarutdanningsprogram for matematikklærarar, og dermed i praksisen til framtidige matematikklærarar i skulen. Integrering av verdiar (spesifikt: etisk medvit, menneskeleg vyrdnad og demokratisk deltaking) i under...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2024-2027

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Rising to the challenge: Academic resilience in mathematics and science among disadvantaged students (ARISE)

Utdanning åpner dører til en lysere fremtid. For mange elever er imidlertid veien til suksess utfordrende, særlig gitt utfordringene som pandemien og energikrisen har medført. Dette er enda vanskeligere for elever fra lavinntektsfamilier. Likevel, selv med begrensede ressurser, er det noen eleve...

Tildelt: kr 6,4 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Partners in practice: Establishing a system for educational development towards student participation

«Partners in practice» er et partnerskap mellom lærerutdanning, forskere og skoler. Prosjektet har en ambisjon om å utvikle undervisningspraksis som fremmer elevmedvirkning. Mange tidligere forsøk på å utvikle praksis indikerer at det ikke fins noen raske løsninger på denne utfordringen, så prosj...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2026

Sted: Rogaland

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Programming for Developing Mathematical Competencies

I dei seinare åra har programmering fått meir merksemd i læreplanane i fleire land, mellom anna i Noreg. Det er forventa at introduksjon av programmering i skulen vil ha positiv effekt på programmeringskompetansen til elevane. Kva effekt det har på utvikling av matematiske kompetansar, er ikkje ...

Tildelt: kr 9,7 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Møre og Romsdal

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

TASTE Didactics - Food and Critical Thinking

Dette fireårige prosjektet, TASTE er et forskningssamarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet (HVL), Universitet i Sørøst-Norge (USN), Aarhus Universitet (DPU) og Københavns Professionshøjskole (KP). SMAK har som mål å endre skole- og barnehagebarns evne til å ta informerte og reflekterte matvalg. M...

Tildelt: kr 12,0 mill.

Prosjektperiode: 2023-2027

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Livsmestring på ungdomstrinnet. En sammenligning av utdanning og kompetanse fra ulike perspektiv.

Doktorgradsprosjektet har som hovedmål å utvikle kunnskap om læreres implementering av den nye læreplanen, LK20. Da den nye læreplanen ble tatt i bruk på norske skoler fikk lærere en ny begrepsbank til bruk i undervisningen. Prosjektet vil i størst grad undersøke innføringen av livsmestring i fa...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2022-2026

Sted: Oslo

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Implementering av utforskende matematikkundervisning i videregående skole

Prosjektet ønsker å lage en modell for utforskende matematikkundervisning i videregående skole. I den nye læreplanen som følge av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen) brukes begreper som problemløsing, utforskning, kritisk tenkning og matematisk kommunikasjon. I Fagfornyelsen er det lagt stor v...

Tildelt: kr 0,15 mill.

Prosjektperiode: 2022-2022

Sted: Oslo

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Norwegian Graduate School in Mathematics and Science Education

Norsk forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk (Forskerskolen) vil fokusere på forskning knyttet til lærerutdanning i matematikk og naturfag. I Forskerskolen vil vi samle eksisterende ekspertise i matematikk- og naturfagdidaktikk i Norge i et felles miljø, til beste for både PhD-studenter ...

Tildelt: kr 16,0 mill.

Prosjektperiode: 2022-2030

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

MEMOROBIA: Memorialisation of Romani enslavement in territories of contemporary Romania

De færreste av oss kjenner til at i over 500 år – fra 1300-tallet til 1850-tallet - ble romer holdt som slaver i områder som i dag er en del av Romania. På Rumensk kalles slaveri Robia: romer ble behandlet som en vare som kunne kjøpes og selges, og slaveeierne sto fritt til å straffe menneskene d...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Simulering som pedagogisk metode i et livslangt læring-perspektiv.

Etter en lang periode med distanse og hjemmekontor for en del av sektoren og økt aktivitet og omlegging av aktiviteter for en annen del av sektoren, vil det være nyttig med en fot i bakken nå. Vi trenger både å se bakover på de erfaringer vi har gjort oss innen utdannings- og i helsesektoren når ...

Tildelt: kr 0,12 mill.

Prosjektperiode: 2021-2022

Sted: Vestland

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM-OA Publiseringsstøtte. Høgskulen i Volda 2020.

Søknad om støtte til åpen publisering.

Tildelt: kr 23 000

Prosjektperiode: 2021-2021

Sted: Møre og Romsdal

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE)

Rasisme er et vedvarende samfunnsproblem som også kommer til uttrykk i barnehager og skoler. Forskning peker på hvordan det å snakke om rase i Norge er tabubelagt, og at lærere, lærerstudenter og lærerutdannere unngår å snakke om temaer knyttet til rase og rasisme fordi det skaper ubehag. Samtidi...

Tildelt: kr 12,1 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Innlandet

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics, Science and Computational Thinking (MASCOT)

Algoritmisk tenkning (AT) regnes som en viktig kompetanse for det 21. århundre. Å arbeide med AT er å utvikle analytisk og kritisk tenkning, kreativitet, problemløsingsevner samt innsikt i vitenskapelige praksiser. Disse ferdighetene er avgjørende for læring og demokratisk deltakelse i samfunne...

Tildelt: kr 12,3 mill.

Prosjektperiode: 2021-2024

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Læringsbrett i matematikkundervising på 3.trinn - innsikt i læringspotensiale utifrå eit elevperspektiv.

Digitale reiskap i klasseromma aukar i tilgjengelegheit og synlegheit. Etter at den grunnleggjande ferdigheita om å bruke digitale reiskap i 2006 vart vedteke å skulle integrerast i kompetansemåla, har satsinga kring digitale reiskap auka stort. Sidan 2006 har mange kommunar gjort innkjøp av digi...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Vestland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Musikkpedagogiske forståelser, praksiser og relasjoner i det tverrinstitusjonelle samarbeidsprosjektet Kulturdag.

Kulturdag er et utviklingsprosjekt hvor Trondheim kommune forsøker å imøtekomme regjeringens ønske om et økt fokus på de praktisk-estetiske fagene i grunnskolen samt samarbeid mellom kulturskole og grunnskole om de praktisk-etiske fagene. I Kulturdag bidrar kulturskolelærere sammen med grunnskole...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2021-2025

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies

Innledning: Hva skjer i matematikkundervisningen, når elever har bakgrunn fra ulike språk og kulturer? Kan matematikk bidra til likestilling og sosial rettferdighet? Kan faget i seg selv forsterkes av et mangfold av språk og kulturer? Dette prosjektet undersøker storylines og styrkebaserte pedago...

Tildelt: kr 11,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2026

Sted: Buskerud

STIM-OA-Stimuleringstiltak for åpen tilgang

STIM-OA Publiseringstøtte. Høgskulen i Volda 2019.

Søknad om støtte til åpen publisering.

Tildelt: kr 23 000

Prosjektperiode: 2020-2020

Sted: Møre og Romsdal

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Synthesizing research on teaching quality

Forskning på undervisning har lenge vært hemmet av konkurrerende teoretiske paradigmer og metodiske tilnærminger, tematisk og metodisk fragmentering, samt utilstrekkelig infrastruktur for deling og tilgjengelig gjøring av data. SYNTEQ prosjektet tester ut en modell for syntetisering av forskning ...

Tildelt: kr 8,9 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FORSKNINGSKOMM-Forskningskommunikasjon

Forskningsbasert utvikling og læring i den videregående skolen -kompetanseløft i vitenskapelig metode og kritisk tenkning

Nordland fylkeskommune, sammen med Nord universitet og Nordlandsforskning, vil gjennom FULVIS-prosjektet styrke lærernes kompetanse på vitenskapelig metode og kritisk tenkning, i lys av de endringer som følger av Fagfornyelsen. Gjennom en etterutdanning i vitenskapelig metode, vil vi tilby læ...

Tildelt: kr 2,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Nordland - Nordlánnda

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teachers’ Research Literacy for Science teaching (TRELIS)

Prosjekt TRELIS (Teachers' Research Literacy for Science Teaching) fokuserer på forskningsbasert lærerutdanning innenfor naturfaget. Vi arbeider både med grunnskolelærerutdanningen og med praktiserende lærere og søker å bygge «lærende nettverk» der deltakerne bruker erfaring sammen med forsknings...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Reasoning and proving in primary education

I den nye læreplanen framheves det at resonnering og argumentasjon skal gjennomsyre all matematikkundervisning i grunnskolen. Forskere er tydelige på at arbeid med resonnering og bevis allerede fra barnetrinnet støtter elevers meningsskaping i matematikk og skaper grunnlag for utvikling av dyp fo...

Tildelt: kr 9,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

BRIDGES - Bridging the gaps in teacher education and schools through interdisciplinary work

Tverrfaglighet er avgjørende for en skole i rivende utvikling og i et samfunn med en usikker framtid. Det er behov for perspektiver fra ulike fagfelt for å møte de alvorlige samfunnsmessige utfordringene vi står overfor. Skal vi lykkes, trenger vi å bygge broer mellom fagdisipliner og undervisni...

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Buskerud

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

KriT - Kritisk tenkning i barneskolen: Utvikling av en didaktikk for elever på barnetrinnet med vekt på nyheter og barnelitteratur

Kritisk tenkning har fått økt fokus i skolen, og i det tverrfaglige prosjektet KriT, Kritisk tenkning i barneskolen, har forskere og lærere jobbet sammen for å konkretisere hva kritisk tenkning innebærer og hvordan man kan jobbe med det i barneskolen. Prosjektet har vært et samarbeid mellom Utdan...

Tildelt: kr 7,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

PROFORSK-Skole og samfunn

Utvikle metoder for praktisk og tverrfaglig læringsarbeid knyttet til bærekraft.

Risør videregående skole har bestemt seg for et overordnet mål om å utdanne elever som opplever at de FORSTÅR, FORANDRER og FORBERDRER verden. I 2020 etablerte vi vår egen BærekraftLAB, med egen prosjektleder og egen bærekraftsansvarlig i elevrådet. Vi er (så vidt vi vet) første videregående skol...

Tildelt: kr 1,9 mill.

Prosjektperiode: 2020-2022

Sted: Agder

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Literacies for Health and Life Skills

Bakgrunnen for HLS prosjektet er to fremtredende samfunnsutfordringer; samfunnets bekymring for unge menneskers helse og kroppsmisnøye, og utfordringer knyttet til hvordan lærere skal undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen. Forskningsprosjektets målsetti...

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektperiode: 2020-2023

Sted: Oslo

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Critical Thinking in Sustainability Education

CriThiSE (Kritisk tenkning i utdanning for bærekraftig utvikling) er et samarbeid mellom Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Karlstads Universitet, Naturfagsenteret, Skrivesenteret, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og fem skoler; en i K...

Tildelt: kr 10,0 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Trøndelag - Trööndelage

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Democracy, Equality, Learning and Mobilisation for Future Citizens

DEMOCIT er tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen (LUI) og velferdsforskningsinstituttet NOVA, begge OsloMet, og ulike aktører i og tilknyttet grunnskolen. DEMOCIT svarer på kunnskapsbehov som har vist seg i praksisfeltet, forskning generelt og i International Citizenshi...

Tildelt: kr 10,3 mill.

Prosjektperiode: 2020-2025

Sted: Oslo

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Backfire: Norske militærflyulykker under den kalde krigen

På 1950-tallet forberedte Luftforsvaret seg på en krig som kunne komme når som helst. Øvelser og beredskap førte til meget hektisk aktivitet ved de norske skvadronene. De norske militærflygerne var innforstått med at de når som helst risikerte å måtte ofre alt - hvilket mange av dem også gjorde. ...

Tildelt: kr 1,8 mill.

Prosjektperiode: 2020-2024

Sted: Rogaland

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

"Gjennomføring av vedtak og planer for opplæringen i samisk ved tre videregående skoler i Troms"

Med utgangspunkt i praktisk kunnskap, urfolksmetodologi og forskningsetiske vilkår derav for å forske i egen praksis, skal jeg i det følgende besvare følgende hovedspørsmål: "Hvilke diskursive vilkår lå til grunn for utredningen bak fylkestingsmelding 1-2017, "Samisk i den videregående opplæringe...

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektperiode: 2019-2024

Sted: Troms - Romsa - Tromssa