0 antall prosjekter

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen i endring. Inkludering i praksis

Norsk senter for barneforskning. NTNU (NOSEB) har i samarbeid med Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) etablert en tverrfaglig forskergruppe som skal framskaffe og formidle forskningsbasert og praksisnær kunnskap om barnehagen som en integrerende samfunnsin stitusjon og inkludering i praksis. Med f...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2008-2011

Sted: Trøndelag - Trööndelage

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Engasjement som faglig koordinator - PraksisFoU

...

Tildelt: kr 0,89 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barnehagen som kunnskaps og læringsinstitusjon. Barns språk som grunnleggende ferdighet: Barns læring om språk og gjennom språk

I dette prosjektet skal vi studere barns læring om språk og barns læring gjennom språk i språklig interaksjoner med voksne i barnehagen. Utgangspunktet er forskning som viser at barn lærer om språk når de aktivt bruker språk. Og de lærer om ulike fag og t ema i språklige interaksjoner med andre. ...

Tildelt: kr 5,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Vestfold

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Barns medvirkning i et relasjonelt perspektiv - fokus på de yngste i barnehagen

Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolene i Agder, Østfold, Troms, Oslo og Universitetet i Stavanger, og et utvalg barnehager knyttet til førskolelærerutdanninger. I nært samarbeid med praksisfeltet og gjennom et eksplorerende design vil ulike dimensjo ner og situasjoner som belyser barns medv...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Tilpasset opplæring, spesialundervisning og grunnleggende ferdigheter knyttet til innføring av Kunnskapsløftet.

Prosjektet ønsker å videreutvikle et allerede etablert samarbeid i regionen/fylket om FoU-virksomhet knyttet til praksisfeltet. De systemrettete forholdene skulle ligge til rette for å videreutvikle det samarbeidet som allerede eksisterer mellom partnerne , men det aldri tidligere har vært arbeid...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Finnmark - Finnmárku - Finmarkku

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Den flerkulturelle barnehagen i rurale strøk

I en surveyundersøkelse gjennomført i barnehager i sju fylker høsten 2009 er det lagt særlig vekt på å kartlegge profesjonsutøveres arbeid med minoritetsspråklige barn og deres familier, og en del kontekstuelle forhold for pedagogisk virksomhet, f.eks. hv ilke språk som er representert, hvordan b...

Tildelt: kr 5,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2014

Sted: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

LÆRINGSSAMTALEN I MATEMATIKKFAGETS PRAKSIS

Prosjektet er knyttet til matematikkstudenters praksisopplæring i Fjell kommune. Skolene samarbeider med lokalmiljø og næringsliv ved å inngå langsiktige partnerskapsavtaler med lokale bedrifter og organisasjoner. Innholdsmessig og pedagogisk blir skoleu tviklingsprosjektets undervisningsform be...

Tildelt: kr 4,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Vestland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Elever som forskere i naturfag

Prosjektet Elever som forskere i naturfag (ElevForsk) vil analysere og utvikle hvordan elevene kan bli forskende i sin læring i naturfag. Prosjektet vil ta tak i utfordringer i Kunnskapsløftet knyttet til de to nye hovedmomentene Forskerspiren og Grunnl eggende ferdigheter . ElevForsk skal utfo...

Tildelt: kr 8,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2012

Sted: Akershus

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Drama and Creative Aesthetic Learning Strategies to Strengthen the Teaching- and Learning Processes within and across School Subjects

The research aims at supporting learning communities in primary, through secondary and teacher education, to develop new knowledge on drama as a way of learning and on creative aesthetic teaching- and learning processes. International and national researc hers will work in networks together with...

Tildelt: kr 2,5 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Bruk av digitale verktøy. Eleven som aktiv kunnskapsprodusent

Hensikten med prosjektet er å studere sammenhengen mellom elevenes digitale kompetanse og læring på grunnskolens ungdomstrinn. Vi vil prøve ut ulike måter å arbeide med digitale verktøy i fagene og forsøke å måle hvilke effekter disse arbeidsmåtene kan ha på elevenes læringsutbytte. En grunnlegg...

Tildelt: kr 3,1 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Innlandet

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Kvalitet i opplæringa - om tilpassa opplæring

Prosjektet studerer kvaliteten på opplæringa i grunnskulen, knytt til omgrepet tilpassa opplæring, aktualisert av Kunnskapsløftet, men med ei mykje lengre historie. Grunnlaget for prosjektet er analysar av forsking om tilpassa opplæring som syner at ein i kkje kan definere kva tilpassa opplæring ...

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektperiode: 2007-2011

Sted: Møre og Romsdal

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Nyutdannede læreres mestring av yrket: om kvalifisering i høgskole og grunnskole

I dette prosjektet skal vi studere nyutdannede læreres mestring av yrket. Spørsmålet gjelder ikke bare funksjonen til høgskole og grunnskole som læringsarena, men også hva som læres, og hva som læres best, på hvilken arena. Bedre kunnskap om disse forhold ene er av sentral betydning fordi læreren...

Tildelt: kr 7,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Oslo

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching about religious diversity in schools. Applying and developing an interpretive cultural approach to religious education.

Norwegian religious education has since 1997 focused on three aims; learning about religions and world-views, learning from religions and world-views, and learning to live together. Religion and world-views is one of the most important arenas in the schoo l community where cultural diversity (eth...

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Rogaland

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Praksisrettet Veiledning i Grunnopplæringen (PVG)

Prosjektet fremmes på vegne av et team satt sammen av deltakere fra Høgskolen i Bodø med partnere ved Høgskolen i Nesna, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Oslo, Statped Nord, Bodø, Tromsø, Rana og Alstahaug kommuner representert ved skoler og PP-tje nesten i kommunene. Prosjektet handler ...

Tildelt: kr 4,9 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Nordland - Nordlánnda

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Teaching Better Mathematics (Bedre matematikkundervisning )

We propose a programme of developmental research in which didacticians at 5 colleges work closely with teachers and student teachers to develop mathematics learning and teaching. The goal of project activity is that teaching should provide better learnin g experiences for pupils to develop conce...

Tildelt: kr 8,1 mill.

Prosjektperiode: 2006-2011

Sted: Agder

PRAKUT-Praksisrettet utdanningsforskn

Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner.

Dette prosjektet kombinerer beskrivende forskning og aksjonsforskning. Prosjektet skal følge implementeringen av nye læreplaner i yrkesutdanningen. Søkelyset vil være rettet mot yrkesfaglærernes fortolkninger av planer, deres oppfølging av disse i praksi s og utviklingen av metodiske opplegg og ...

Tildelt: kr 4,6 mill.

Prosjektperiode: 2006-2013

Sted: Oslo