Tilbake til søkeresultatene

CL6-Food, Bioeconomy Natural Resources, Agriculture and Environment

From niche to mainstream - alternative proteins for everybody and everywhere

Tildelt: kr 14,9 mill.

From niche to mainstream - alternative proteins for everybody and everywhere

The interest of Europeans in alternative proteins is becoming clear and this trend is the perfect ground for the dietary shift towards sustainable and healthy nutrition and food systems, in line with the ambitions of the EU Green Deal, Farm to Fork strategy and EU’s climate goals. Yet, this interest is not reflected in the European dietary patterns, as alternative proteins are mainly consumed by early adopters, while the majority is less receptive towards alternatives or have limited possibilities to integrate them in the diets. This gap between interest and consumption is due to obstacles in the food environments such as product limited offering, suboptimal product taste, isolated product placement in shops or menus etc. Without overcoming these obstacles, alternative proteins will remain a niche. LIKE-A-PRO aims at mainstreaming alternative proteins, making them accessible, available, and acceptable to everybody (from children to elderly, vulnerable groups) and everywhere (across Europe, in urban, peri-urban, and rural areas). To achieve this, key representatives along the entire alternative protein value chain (growers, producers, cooks, retailers, consumers, researchers) will work together in a trans-disciplinary consortium. To improve European food environments towards fostering alternative protein consumption, practical solutions will be co-designed with citizens. This social innovation will take place in 11 living labs and in 4 real life food environments. For a diversified alternative protein offering, 16 new alternative protein products will be developed with 7 sustainable, healthy, and novel sources. To secure result deployment, the project will actively involve middle food system actors (+35,000 companies) – via co-creation and capacity building. For a maximised impact, innovative communication campaigns will be launched in 6 countries, reaching 8 M citizens in 4 years.

Budsjettformål:

CL6-Food, Bioeconomy Natural Resources, Agriculture and Environment

Finansieringskilder

Temaer og emner

ForskningsinfrastrukturIndustri og tjenesterLandbasert mat, miljø og bioressurserBransjer og næringerMat og landbaserte bioressurserFNs BærekraftsmålLTP3 Uttesting og kommersialisering av FoUDemokrati, styring og fornyelseResponsible Research & InnovationFNs BærekraftsmålMål 3 God helseLTP3 HelseIndustri og tjenestenæringerForskningsinfrastrukturHelseResponsible Research & InnovationRRI MedvirkningBioteknologiMuliggjørende teknologierIndustri og tjenesterBioteknologiAnvendt forskningBioteknologiLandbruksbioteknologiHelseBioøkonomiUtviklingsarbeidPortefølje Muliggjørende teknologierPortefølje HelseFornyelse og innovasjon i offentlig sektorInnovasjonsprosjekter og prosjekter med forpliktende brukermedvirkningVerifisering, pilotering, demonstrasjon (ny fra 2014)LTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierLandbasert mat, miljø og bioressurserNæringsmiddel og foredlingForskningsinfrastrukturBioteknologiBransjer og næringerMatMuliggjørende teknologierBioteknologiLTP3 Styrket konkurransekraft og innovasjonsevneIndustri og tjenestenæringerBioteknologiForskningsinfrastrukturMatBioøkonomiSektorovergripende bioøkonomiMatLandbasert mat, miljø og bioressurserBioteknologiInternasjonaliseringBransjer og næringerNæringsmiddelindustriMatMat, helse og velværeLTP3 Nano-, bioteknologi og teknologikonvergensPortefølje Mat og bioressurserBransjer og næringerLandbrukLTP3 Bioøkonomi og forvaltningDemokrati, styring og fornyelseFornyelse og innovasjon i offentlig sektorLTP3 Klima, miljø og energiForskningsinfrastrukturBioøkonomiFornyelse og innovasjon i offentlig sektorMatMat - BlågrønnForskningsinfrastrukturLandbrukInnovasjonSkog, landbruk og matInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidInnovasjon i offentlig sektorSkog, landbruk og matKlimarelevant forskningLandbasert mat, miljø og bioressurserBioøkonomiLandbasert mat, miljø og bioressurserMatLandbasert mat, miljø og bioressurserMat - BlågrønnLandbasert mat, miljø og bioressurserMat, helse og velværeLTP3 Et kunnskapsintensivt næringsliv i hele landetLTP3 Innovasjon i stat og kommuneMat og landbaserte bioressurserBioøkonomiMatNæringsmiddel og foredlingPolitikk- og forvaltningsområderPolitikk- og forvaltningsområderSkog, landbruk og matPortefølje ForskningssystemetPortefølje Innovasjon