Tilbake til søkeresultatene

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Articulating emotions: Making sense of social life in a New Ireland (Papua New Guinea) village

Tildelt: kr 1,2 mill.

Prosjektet tar sikte på å redegjøre for sammenhengene mellom sosialiseringsprosesser og utviklingen av en relasjonell personforståelse, selvets utvikling og kontekstavhengig moral hos mandakene i de sentrale delene av New Ireland Province, Papua New Guine a. Gjennom deltagende observasjon og intervjuing på de arenaer der både uformell og mer formell sosialisering av barn og ungdom finner sted, har prosjektet som arbeidshypotese at mandakene ikke skiller så sterkt mellom en persons selv og personens sosial e identiteter, og at det derfor er de sosiale identitetene som aksentueres ved innlæring av moral og selvforståelse heller enn det autonome selv. Det er dette som menes med en relasjonell personforståelse. Ved at moralske bedømmelser variererer med en pe rsons sosiale identiteter, vil barn lære at moralen er knyttet til ytre "yardsticks" heller enn autonome selv. Dette betyr at moralske bedømmelser varierer med hvem personen er (hans/hennes sosiale identitet), og ved å fokusere på hendelser der barn og un gdom irettesettes, kan vi forstå hvordan de sosiale identitetene blir det som konstruerer et relasjonelt selv. De arenaer for innlæring av moral og forståelse av menneskenaturen prosjektet sikter til, er "village courts", formell/uformell innlæring av ret t og galt (inklusive tabuer), innlæring av sentrale kulturelle verdier generelt og den måten kontekstuavhengig kunnskap og moral fra Utu og Mongop High School blir tatt imot og behandlet av personer med denne utdanningen, og hvilke konsekvenser det får fo r samhandlingen i landsbyen Bulu.

Budsjettformål:

SAMF-Fagkomiteen for samfunnsvitenskap

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet