Tilbake til søkeresultatene

REFORM97-Evaluering av Reform 97

Hvordan formidles læreplanen? En komparativ evaluering av læreplanbaserte virkemidler

Tildelt: kr 2,1 mill.

L 97 stiller skoleverket overfor store utfordringer, både innholdsmessig og strukturelt. Men nye undersøkelser viser at lærerne mener at den nye læreplanen bare har ledet til små eller ingen forandringer i deres undervisningsplanlegging og undervisningspr aksis. Likevel oppgir lærerne at de har lest læreplanen og kjenner dens innhold, og mener at deres undervisning er i tråd med forskriftene, selv om de ikke benytter seg av planen i deres daglige arbeid. Når læreplanen ikke virker umiddelbart på skolens vi rksomhet, så skjer der altså en indirekte vei fra læreplanen og inn i undervisningen via de såkalte "sekundære læreplanbindinger", det vil si tiltak og redskaper som er relatert til læreplanen som legitimeringsgrunnlag, og som direkte eller indirekte kan påvirke lærerens undervisningsforståelse og -planlegging. Fellesprosjektet skal studere ulike virkemidler som umiddelbart kan påvirke skolens praksis innenfor en bestemt reformperiode, som lærebøker, skoleledelsens virkemidler og målsettinger, ulike støt tetiltak og evaluerings- og vurderingstiltak. Prosjektet vil studere hvordan disse virkemidler kan definere "mellomrommet" mellom læreplanen som styringsinstrument og lærerens praksis.

Budsjettformål:

REFORM97-Evaluering av Reform 97

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet