Tilbake til søkeresultatene

AS-HEL-Samfunnsmedisin og helsetj.

Do we believe the people who endorse products? The role of correspondence bias in advertising

Tildelt: kr 0,45 mill.

Ueffektiv reklame kan føre til alvorlige konsekvenser for bedrifter, frivillige organisasjoner og statlige departementer. En bedrift som fører ueffektive reklamekampanjer kan for eksempel risikere konkurs. Hvis en frivillig organisasjon presenterer sitt b udskap på en ueffektiv måte kan den få problemer med å skaffe nok penger til å hjelpe folk. Statlige departementer som feiler med å presentere viktige helsebudskap (f.eks. mot røyking eller for kondombruk) risikerer sykdom eller tap av helse i befolkninge n. På grunn av disse problemene er det viktig å forstå hvordan en kan lage reklamer som er så effektiv som mulig. Fokuset for dette prosjektet er på en av de vanligste typer reklame, endossemente reklamer hvor kjendiser, eksperter eller vanlige folk sier hvor godt eller hvor viktig et produkt eller et budskap er. Hovedmålene for dette prosjektet er (a) å identifisere hvordan attribusjoner (vurderinger av konsumenter angående i hvilken grad en person som anbefaler et produkt egentlig liker produktet) er relatert til holdninger til reklamerte produkter, og (b) å identifisere mekanismer som kan brukes for å effektivt influere preferanser hos konsumenter.

Budsjettformål:

AS-HEL-Samfunnsmedisin og helsetj.

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet