Tilbake til søkeresultatene

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Erfaringskunnskap og fortellinger i barnevernet

Tildelt: kr 1,3 mill.

Prosjektet vil utforske hvordan eksempler og fortellinger kan brukes for å løfte fram profesjonsutøverens erfaringskunnskap. Dette er i stor grad personlig (taus) kunnskap hos den enkelte profesjonsutøver uten at dette bearbeides og formidles i en form so m kan bidra til utvikling av felles profesjonskunnskap. Det tas til orde for å gjøre den praktiske erfaring til en vital del av kunnskapsproduksjonen i profesjonsfagene. Et hovedperspektiv er at denne kunnskapen i første rekke kommer til uttrykk gjennom selve utøvelsen av et fag. Prosjektet tar sikte på å belyse problemstillinger som knytter seg til hva fortellingene viser om profesjonsutøverens forståelsesgrunnlag og handlingskompetanse. Det empiriske materialet hentes fra barnevernets virksomhet. Pr osjektet vil arbeide gjennom et kunnskapsverksted hvor sosialarbeidere utlegger og reflekterer over sine erfaringer fra det praktiske arbeid. Skjønnlitteratur vil bli brukt for å søke å utvide referanserammen for fortolkning og forståelse av den praktiske kunnskap. Videre vil prosjektet analysere fortellingene for å søke å påvise innsikt og erfaring som fortellingene dokumenterer.

Budsjettformål:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet