Tilbake til søkeresultatene

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Sammenheng mellom uttalekompetanse og integrasjon av innvandrere og flyktninger

Tildelt: kr 1,6 mill.

Mange undersøkelser viser at en del av innvandrerne i Norge blir marginalisert i samfunnet. Ikke minst skyldes dette problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. Forskerne er enige om at språkkunnskaper er nødvendige for å bli integrert i et samfunn, men resultatene er ikke entydige når det gjelder sammenhengen mellom innvandrernes norskkunnskaper og arbeidsgiveres rekrutteringsbeslutninger. Prosjektet vil se på sammenhengen mellom språkkompetanse og økonomisk integrasjon, og grundige analyser av innvand rernes språkkunnskap og arbeidsgiveres språkholdninger vil danne grunnlag for konklusjonene. Resultatene vil også ses i sammenheng med norsktilbudet som innvandrerne får. Hovedvekten av undersøkelsen vil dreie seg om uttalekompetanse, da vi antar at dette er den viktigste faktoren i forholdet språkkompetanse og integrasjon. Folk blir ofte dømt etter måten de snakker på heller enn på innholdet av det de sier, og uttalen kan ha en stigmatiserende effekt på etniske grupper. I tillegg kan mangelfull uttale fø re til direkte misforståelser og kommunikasjonsbrudd. Søkerne ønsker å hente inspirasjon og internasjonal kunnskap om feltet gjennom opphold ved utenlandske institusjoner i bl. a. USA og Hong Kong. Resultatene vil både ha grunnforskningskarakter og nyttev erdi for styrende myndigheter og undervisningssektoren.

Budsjettformål:

VEFO-Velferd, familie og oppvekst

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet