Tilbake til søkeresultatene

IDR-SAMF-Idrett og samfunn

Idrett i skole og skolefritidsordningen (SFO). En studie av nærmiljøanlegg i tilknytning til skoler, deres bruk og betydning

Tildelt: kr 0,78 mill.

Den generelle samfunnsendringen har resultert i utviklingen av heldagsskolen, der barna i større grad oppholder seg i skolen/ skolefritidsordninger (SFO) største delen av dagen. Samtidig er det foretatt en kursendring fra statens side med hensyn til prior itering av midler til nærmiljøanlegg. En onsker nå i større grad å prioritere midler til anlegg i tilknytning til skoler i motsetning til tidligere, da anlegg i boligområder ble prioritert. Formålet er å gi barn bedre muligheter for Iek og fysisk aktivite t i heldagsskolen. En har så langt lite systematisk innsikt i og kunnskap om hvordan disse anlegg brukes i tilknytning til skole/SFO. Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) har lang forskningserfaring i studier av barns bruk av utearealer i bol igområder. Denne forskningen kan så å si parallellforskyves inn i en ny kontekst. En onsker å undersøke hvilke typer anlegg som brukes/evt. ikke brukes, aktivitetsmonster og lignende. En ønsker i tillegg å studere hva tilgang til nærmiljøanlegg betyr for samhandling og sosialt liv på skolen. Som analytisk perspektiv vil en ta utgangspunkt i at studier av en fysisk struktur - et boligområde eller et nærmiljøanlegg og dets bruk og betydning - må ses som et samspill mellom fysisk struktur, bruk/sosial prak sis og den mening eller betydning aktøren tillegger stedet. Organisering og strukturelle forhold vil også virke inn på bruken. I hvilken grad får barn realisert sine prosjekter i møtet med et anlegg (spesifikk bruk versus diffus bruk)? Har barn større for utsetninger for å tolke og refortolke et fysisk miljø i sitt bilde og ut fra sitt prosjekt, fordi de er mer kreative og mindre fordomsfulle enn voksne? Som metodisk tilnærming vil en anvende casestudier av utvalgte næmiljøanlegg lokalisert til en skole i tre kommuner, der en allerede har data fra en tidligere studie av Kulturdepartementets nærmiljøanleggsordning. En vil i tillegg foreta komparasjon med en skole/SFO der barn har dårlige forhold for utendørs aktivitet og ikke har tilgang til nærmiljøanlegg . En vil gjennomføre befaring, feltobservasjon og informantintervju av barn og voksne.

Budsjettformål:

IDR-SAMF-Idrett og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet