Tilbake til søkeresultatene

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Elevsamtalen som plan- og utviklingsdialog - videreutvikling og analyse av utviklingssamtaler, planbok og samtaleportefølje

Tildelt: kr 1,2 mill.

Læreplanen antyder et verdisyn som tar sikte mot å utvikle og utnytte ressursene og talentene hos den enkelte elev, samtidig som den minner om bevisstgjøring og styrke sjølbildet og sjøltilliten hos barn og unge. Prosjektet setter eleven i sentrum, som a ktiv deltaker i sin egen læring og utvikling, men også som medansvarlig i samfunnsutviklingen. Dette prosjektet representerer en avgrensning og fordypning i forhold til pågående prosjekt ved Høgskolen i Hedmark (HH). Innenfor temaet elevsamtalen innebære r det en begrepsutvidelse i forhold til tidligere forskning, idet en vil fokusere på dialogen, både som medarbeidersamtale/utviklingssamtale og som plan- og vurderingssamtale. Elevsamtalen vil ta utgangspunkt i plan- og utviklingsboka som en integrert de l av elevenes daglige arbeid og læring, og lærernes planlegging og vurdering. Plan - og utviklingsboka som dokumentasjonsgrunnlag vil utgjøre en kombinasjon av planboka (fra <.zeta.>dalsbruk) og porteføljen (Limstrand 2002). Planboka er et kommunikasjonsr edskap mellom skole og heim, som dokumenterer arbeid og utvikling i fagene. Porteføljen inneholder et bredt spekter av elevenes ulike arbeider på ulike områder og viser en kontinuerlig utviklingsprosess. Sammen med planboka utgjør denne på en måte elevens fortelling som kan være et verdifullt grunnlag å bygge en dialog på. Prosjektutviklingen vil foregå i forskende partnerskap mellom høgskolen og grunnskolen.

Budsjettformål:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet