Tilbake til søkeresultatene

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Inkludering og ekskludering i lys av profesjonsutøvelse i sosiokulturelt perspektiv. En studie av institusjonelle relasjoner og ............

Tildelt: kr 1,1 mill.

Prosjektet vil studere inkludering/ekskludering i skolen ved å rette fokus mot skolens institusjonelle relasjoner i form av tekstlig og sosial praksis. En vil prøve å undersøke og utvikle teori om hvordan elevproblemer blir innrammet og konstruert i samsp ill mellom ulike aktører og formelle tekster i hverdagens skoIekonteksten. Hovedfokus vil rettes mot hvordan lærere "ser" og tolker sammenhenger mellom elevers forutsetninger (ulikhet), undervisning og læring og sosial kontekst, formulert gjennom læreres "fortellinger" om den pedagogiske virksomheten de driver. Hvordan forklarer og begrunner lærere sine måter å legge til rette et inkluderende læringsmiljø som tar hensyn til elevers ulike forutsetninger? Problemstillingene vil være: - Hva ligger i be grepet inkludering/ekskludering? - Hvordan kan inkludering/ekskludering og endringer spores i skolens tekstlige produksjon, rammer og organisering (relasjoner) i forhold til konkrete elever? Hvordan blir etablerte diskurser, rammer og organisering sos ialt konstruert, videreført og utfordret i pedagogisk praksis av lærere og elever? - Hvilke sammenhenger og fortolkningsrammer gjør lærere synlig når de beskriver, begrunner og forklarer pedagogisk tilrettelegging for enkelte elever i forhold til elev forutsetninger, undervisningen og den sosiokulturelIe konteksten? I hvilken grad ses disse elementene i sammenheng når det gjelder inkludering/ekskludering? - Hvilken rolle spiller ulike involverte aktører (eleven selv, foresatte, lærere, eksperter, l edelse) i definering av problem og i beslutninger om igangsetting av spesielle pedagogiske opplegg overfor enkelte elever? Hvilke fortolkningsrammer benytter elever og foreldre synlige når de ulike perspektiver? Hvilke endringer kan spores?

Budsjettformål:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet