Tilbake til søkeresultatene

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Profesjonsfaget norsk i endringstid. Norsk på ungdomstrinnet: Å konstruere mening, selvforståelse og identitet gjennom språket. Fagets .....

Tildelt: kr 1,1 mill.

Et utgangspunkt er å kartlegge hva norskfaget har vært, og hva det er i dag? Norskfagets rolle som identitetsfag er framhevet i gjeldende fagplaner. Samtidig er "identitetsutvikling" et nøkkelord for utvikling i det senmoderne samfunnet. Norskfaget som mo rsmålsfag har et språklig aspekt, et estetiske aspekt og et kulturhistorisk aspekt som utgjør en helhet i kraft av å være morsmålsfag i ett land og ett språkområde. Identitetsaspektet i faget kan knyttes til alle tre delene, men spesielt til den kulturhis toriske delen og til språk/tekstdelen av faget der eleven skal arbeide med og selv skape et mangfold av tekster i ulike sjangrer. Hvordan formidles dette faget på ungdomstrinnet? Den kulturhistoriske delen av faget representerer fortida. Hvilken rolle spi ller denne delen i dag på bakgrunn av et flerkulturelt samfunn - og hvordan formidles den gjennom autoriserte læremidler og i regi av læreren? Gjennom en tverrfaglig og sosialantropologisk tilnærming kartlegges følgende fire nivå i identitetsperspektiv: - Kultur/samfunn - Skolen - Klasse/lærere - Enkeltelevers språklige handlinger Hvert nivå er representert med ulike teksttyper. Kultur/samfunn analyseres i den grad nivået framtrer som spor gjennom tekster på de øvrige tre nivåene . Det søkes påvist hvordan dette nivået kommer til uttrykk og blir menings- og verdiskapende på de lavere nivåene.

Budsjettformål:

PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet