Prosjektet setter søkelyset på skolen og arbeidsplassen som arbeids- og læringsarena i et skoleutviklingsperspektiv. Gjennom følgende delprosjekter belyses lærings- og fornyelsesprosesser i videregående opplæring:
1. Skolen som yrkesfaglig læringsaren a for elever.
2. Arbeidsplassen som læringsarena for lærlinger.
3. Skolen som læringsarena for lærere.
Målet med prosjektet er å utvikle ny og utvidet forskningsbasert praktisk-pedagogisk kunnskap på det yrkesdidaktiske forskningsområdet; både fo r å bidra til læreres profesjonsutøving i praksis og til lærerutdanning. Dette er også relevant for etter- og videreutdanning av lærere.
Lærings- og endringsprosessene studeres gjennom deltakende observasjon. Møteplasser undersøkes gjennom studium av for tolkninger og tekster. Det legges vekt på å utvikle nye- og viderutvikle eksisterende nettverk både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Budsjettformål:
PROFESJO-Profesjonsstudier ved de statlige høgskolene